Hästen hemma vs Ridskola

C

Ciara

Har funderat ett tag på vilket som är att föredra. Jag har själv aldrig haft häst på ridskola, men funderar på att kanske stalla in där. Främsta orsaken skulle vara att alltid ha tillgång till ridhus (vilken dröm) Men samtidigt finns det ju nackdelar. Är mest rädd för jobbiga människor (självutnämda experter) som man hört ofta håller till på sånna ställen. Men å andra sidan kan det ju bli jättebra, med massa nya ridkompisar.
Man slipper ju dessutom själv ta ut och in hästarna varje dag, vilket är bekvämt. Samt kanske kan träna lite mer då man slipper krångel med lastning mm.

Å andra sidan är det ju skönt att ha sina älsklingar hemma, att alltid kunna se dom i hagen utanför, att det inte springer massa folk i stallet hela tiden, att dom får stora sköna hagar (sämre på ridskolan). Skönt att alltid kunna gå ut och rida när som helst osv.. Sämre på vintern dock när det är is och halt, och man inte ens vågar köra iväg med transporten.

Det är ett litet dilemma. Hur har ni bestämt och varför ? Hur är det att ha hästen på ridskola, egentligen ? Någon som provat både-och och har nån kommentar ?

Skulle bli glad över alla tankar å funderingar. Är just bara i "tankestadiet" och försöker komma fram till vad som skulle bli bäst.

Sv: Hästen hemma vs Ridskola

Hade aldrig satt hästarna på ridskola (för mycket spring), däremot finns det ju bättre och sämre inackorderingsställen.

Vi har hästarna halvhemma (eget stall men inte hemma) och det har sin charm. Vi har ridhus hos grannen, fin paddock hemma, hyfsade hagar. Men det var en förutsättning för att plocka hem hästarna, att det fanns vettiga ridmöjligheter. Sedan har vi ordnat med foderleveranser och gödselhantering så vi själv slipper några insatser där, då vi bägge har problem med kroppen och jobbar i egna firman vilket gör att det kan vara mycket jobb (och inte tid att fixa gödselhämtning etc).

MEN, hade vi hittat ett schysst inackorderingsstall som verkligen fungerat hade vi nog gärna flyttat, det är ju lite att passa med att ha dem hemma, även om vi har hjälp med två fodringar och "bara" sköter in- och utsläpp själv (samt mockning och fodergivor).

Jag skulle inte flytta mina hästar till ett större stall typ ridskola, har en transport och åker till ridhuset när jag vill.

Har mkt svårt att se att det finns något stall i min närhet som lever upp till alla el iaf de flesta krav jag har. I stall där vissa insatser hänger på ideellt arbete brukar inte funka bra. Då ska det isf vara betald personal. Jag har ett litet stall med lösdrift och tre hästar. Bestämmer och gör allt själv = vet att det blir gjort på rätt sätt/tid osv. Har "bara" syster och en medryttare som ridsällskap och när tiderna passar så rider jag även med en kompis som bor nära med eget stall.

Gör en lista på positivt och negativt med varje alternativ och kolla sedan var det blir flest rätt. Om du redan har ett eget stall så kan du ju göra en kompromiss och ha hästarna hemma under sommaren och borta under vintern.

När jag var i 14-15 års åldern hade jag min Newforestponny på ridskola, tillfälligt! I väntan på att en boxplats i ett privatstall skulle bli ledig.

Det fungerade mindre bra, eftersom varken ponnyn eller jag fick vara i fred. Ponnyn var nyköpt och det var i första hand JAG som skulle lära känna ponnyn, sa man "Nej du får inte borsta, rida eller ta ut ponnyn" uppfattades man som snobbig & bortskämd.

På lördagar, när det var mycket nybörjarlektioner med mindre barn kunde jag hitta ponnyn i sin hage eller box full i rosa toffsar eller flätor i både pannlugg, man & svans - Mindre sött på en svart valack med hingstutstrålning!

Både jag & mina föräldrar pratade med personalen om detta, men de tyckte att "det är väl inte så farligt" Det var aldrig av elakhet som jag inte ville att någon skulle gå in till min ponny, utan av säkerhetsskäl. Ponnyn var ung och ett litet barn utan större hästkunskaper kan lätt skrämma hästen så både häst & barn skadar sig.

Men efter en månad flyttade vi till privatstallet och det var mycket bättre samt lugnare. Fördelen att stå på ridskolan var att man alltid hade tillgång till ridhus & instruktör. Hade jag inte eget stall skulle jag välja privatstall och ridskola i sista hand. /Linda

Jag har haft och var nöjd.

Privathästarna stod i eget stall, och sköttes av personal, samt att ridskoleeleverna inte hade tillträde till stallet såvida de inte var skötare. Det var som att stå i vilket inackorderingsstall som helst, plus fina träningsmöjligheter jag inte hittade någon annan stans.
Som exempel fanns 2 ridhus, 3 paddockar, samt terrängbana.
Övrigt var spolspilta, samt stort låsbart skåp till alla prylar, kafeteria mm.

Dock kostade det en del, men det var helt klart värt det.
Jag behövde ju aldrig skotta mig fram till stallet på vintern t ex:D

Jag hade min häst uppstallad på en stor ridskola, och det funkade jättebra. Det var ordning och reda och man var aldrig orolig för att någon obehörig skulle hantera hästen. För min häst, som är väldigt social, var det en fördel att det hände mycket i stallet. Dessutom var miljön inte stressig på det stället. För min egen del var det jättebra att det fanns mycket folk att umgås med (100 hästar totalt på stället), och det var underbart att ha så god tillgång till ridhus. Det enda som var negativt var hagarna, de fick bara vara ute två timmar ensamma i små paddockar.

självutnämnda experter finns överallt, oavsett stallets storlek.

Hade häst på en liten ridskola i 5 år. Funkade toppen! Massor av roliga människor, nära till tränare, roligt att "bara vara" där för att det alltid var någon där. Men om jag åkte dit sent eller mitt på dagen kunde jag även få vara själv. Står hästen hemma eller i ett litet stall kan det lätt bli ensamt. Det är också bra att ha andra som kan hjälpa om man har frågor, samt "bytlånas" utrustning om det är nåt man saknar. Dessutom, på ridskola ingår ofta mockning. Jätteskönt om du blir dödssjuk en dag och inte egentligen orkar åka iväg.... Allt fixas ändå. Iallafall var det så för mig...

Jag skulle satsa på liten ridskola om jag vore du. Eller på ett privat inackorderingsstall. Fast det kostar ju nåra kronor...

Tack för alla kommentarer !

På sätt och vis tror jag att jag skulle lida lite "psykiskt" av att ha häst på ridskola/inackorderngs-stall. Oroa sig att folk springer in i boxen hursomhelst osv. Sånt skulle nog göra mig lite orolig. Men kan ju inte veta hur det är förens man provat, alla ställen är ju olika.

Har det ju egentligen grymt hemma med stall 50 m från huset, stora hagar, bra ridvägar och paddock. Känns lite trist att flytta hästarna då. Men samtidgt är det ju sånt ansvar och bök med allting. Och ensamt.
Främsta orsaken är ju ändå att ha ridhus. Så grymt skönt på vintern.

Kan ju bara behålla en häst om jag ska flytta. Därav känns det som ett stort beslut. Men jag avvaktar nog. Ska träna på att lasta ensam, så blir det lättare att ta sig in till ridhuset iallafall.

Du kan ju alltid prata med någon som har sin egna häst på den ridskolan du tänkt på, hur tycker denne att det är? Är det mkt spring eller får hästen vara ifred?

jag hade ett tag 1 ponny på ridskolan o den andra i ett stall som bara låg några meter hemifrån (det fanns tyvärr ingen mer plats i stallet där min första ponny stod) jag måste säga att det var mkt skönare o vara hos den "gamla" ponnyn... visst att det var lyx med all skötsel o ridhus, alltid ridkompisar m.m.m.m.. men som sagt.. alla självutnämda experter som tycker o tänker om ALLT var vidriga!.. dom finns väl i alla stall men jag tror att på ridskola är det lite mer såna.. o jag var inte mer än ca 14år då o tog åt mej av allt, nu som 23åring o halvblods ägare skulle jag förmodligen hantera det bättre :smirk: , men skulle ändå inte vilja ställa min häst på ridskola m tanke på allt spring.

Men kan du inte ha hästen i ett vanligt inackorderingsstall då??

Jo, känner inte direkt någon där, men man kan ju alltid åka dit och höra.. Tack..

Precis det jag är rädd för. :crazy:

Joo privat inackorderingsstall är en bra ide, bara det att det inte kryllar av sådana här (som har ridhus). Annars hade det ju varit att föredra.
Känns nästan som jag "måste" ha ridhus för att det ska vara värt att flytta..

Jag har haft min/mina hästar på ridskola flera år (=alltid) och det fungerar alldeles utmärkt., Visst finns det rötägg, men dem får man väl stå ut med.
Nu är det visserligen en ganska liten ridskola, men ändå.
Jag (hästarna) har stått både i ridskolestallet, privatstallet och nu har jag lyxen att ha mina i ett alldeles eget 2hästars stall :D
Så jag slipper träffa folk om jag inte känner för det.

Om man har hästar som tycker om folk, så tycker jag absolut att ridskolan är en bra plats. Vår bebis älskar att stå där och skulle antagligen bli väldigt ledsen om man flyttade "ut på landet".
Har man däremot en häst som blir stressad av allt folk så är väl inte ridskolan det bästa stället att stå på.

Sen beror det ju alltid på hur ridskolan är.
Är ridskolestallet och privatstallen avskilda?
Får ridskolebarnen springa i privatstallet?
Finns det gott om ridmöjligheter, både på bana/ridhus och ute?
Mycket tonåringar/vuxna som verkar vilja bestämma?
Bra regler?

Huvudsaken är väl egentligen att det passar dig. Hästarna KAN du ju flytta hem igen om det verkligen skulle visa sig att de avskyr stället.
Lite tråkigare dock om hästarna älskar det, men du vantrivs.

Jag har mina hästar stående på en ridskola.
Tycker det har sina för och nackdelar.
Jag tycker det är jobbigt att inte kunna bestämma över sin egen häst när det gäller foder och mockning. Stallet har även tyvärr igen tillgång till hagar under vintern.
Vad som dock är super att allt som har med vetrinären och hovslagaren sker automatiskt. Behöver aldrig oroa mig om det det sköts av stall ägaren och sen kommer det automatiskt på min stallräkning.

Vi ska nu dock buda på ett hus så att vi har möjligheten att ta hem hästarna. Det ligger bara 2 km från vårat nuvarnade stall vilket betyder fortsatt tillgång till ridhus:D

Jag skulle inte stalla upp mina på ridskolan här, främst för att de har så otroligt taskiga hagar; små, platta och tråkiga. Dessutom vill jag att mina hästar ska gå ute betydligt mer än vad de får göra där. Men visst hade det varit skönt med tillgång till ridhus.... :smirk:

om jag inte hade egen gård och 2 egna hästar samt trailer så hade jag stallat upp på ridskola..

de erfarenheter jag har av att inackordera i mindre privatstall är skitsnack, konstiga tider(frukost 10, kvällsmat 17 :eek: ), skitsnack, konstiga idéer (stallägare som ändrar uträknad foderstat t.ex :eek: ), skitsnack, massor av "jag vet bäst", skitsnack, "jag skulle bara hjälpa" (rev sönder hela bädden i boxen :eek: och man betalar ströet själv SKITKUL! inte..) och skitsnack

på en ridskola är det ofta ett större ridcenter med anställd personal, hästen får den mat den ska ha, daglig tillsyn, säker box och hage..

dessutom kan man säkert få ha hästen med ridskolehästarna i hagen istället för i rasthage.. och skulle man inte få det kan man istället slå ihop 2 rasthagar och ha en annan privathäst tillsammans med hästen, för det finns kanske 10 andra privathästar på ridskolan, nån lär det kunna funka med..

HeJ!

Jag hade funderat över hur viktigt närheten till ridhuset är, hur viktigt det är med ridkompisar och hur kul det blir i längden att ha hästarna hemma.. Det blir ju onekligen mycket mer jobb!

Själv skulle jag itne ha några problem att stalla upp min tjej på en ridskola om det fanns möjlighet till vettig utevistelse.. men här är det svårt med sånt, så jag har henne inackorderad på ett gulligt stall där vi får vara oss själva istället..

/ Lavinia

Jag skulle föredra ridskola istället för privat stall om jag hade egen häst. Det beror nog på att jag har så bra erfarenheter av ridskolor. En bra ridskola har utbildad personal, tillgång till tränare, tillgång till veterinär och hovslagare. Du är omgiven av folk som kan ge dig tips och råd när du behöver det (det kan ju förstås bli för mycket av den varan). Folk på ridskolor kan ha olika kunskaper och erfarenheter då det finns olika ridgrenar osv och det kan vara berikande. Ofta kan man köpa till tjänster om man inte hinner med sin häst under en tid, ex vid sjukdom. En ridskola som är ansluten till svenska ridsportförbundet står under deras insyn. De gör besök för att bla se att hästarna har det bra (de gjorde det på det stället där jag rider på). Nu vill jag inte kritisera att många söker sig till privata stall av olika skäl utan jag vill bara dela med mig av mina tankar

Vi gör både och.Vi stallar in flickans tävlingsponny de mörka månaderna; november till maj ungefär,för att få tillgång till ridhuset och kunna träna optimalt.När det börjar bli ljusa kvällar igen tar vi hem honom till de andra som får vara hemma hela året.
Funkar jättebra tycker jag.

Jag tycker det beror mycket på hur ridskolestallet är upplagt. Om de har separat stall eller stalldel för privatryttare där inte ridskoleeleverna får gå in (respekteras bra i de stall där jag varit) så blir det inte så mycket spring. Om man däremot blandar privata och ridskolehästar kan din häst nog få påhälsning i boxen, helt enkelt för att det inte är så lätt att skilja på de man får och inte får gå in till.
Sedan är det ju utevistelsen. Tas privathästarna in samtidigt som riskolehästarna, som ju oftast tas in på em för att hinna äta innan första lektion, eller tas de in senare? Är hagarna bra? Hur ofta fodras det? Kan man mot en avgift få hjälp med täcken, mockning m m?
Som någon annan sagt, åk till stallet och fråga de som har häst där. Även om du inte känner någon så kan jag inte tänka mig att de skulle tycka det var konstigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 636
Senast: Karamello30
·
Ridning Den här tråden hör väl egentligen hemma halvvägs mellan hästvård och ridning eftersom jag inte är säker på om det är ett fysiskt problem...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat