KaC
Trådstartare
Hej! Min älskade 20-åriga halvblodsvalack har under den senaste tiden haft svårt att resa på sig efter att han legat/rullat sig i hagen. Han kommer upp i sittande position och sedan trampar han liksom åt sidan med frambenen så rumpan liksom "snurras runt" i en cirkel. Detta kan han hålla på i någon minut, med omgångar där han lägger sig ner igen/rullar och sedan upp på frambenen igen tills han får kraft att ta sig upp med bakbenen. Jag har inte oroat mig överdrivet mycket fram tills nu då han alltid lyckats komma upp relativt snabbt och jag vet om att han har stela bakben, men idag ringde min medryttare (Min kära mor) och berättade att det tagit dem en kvart att få upp honom! Jag blir direkt livrädd över detta och får vartenda skräckscenario i huvudet. Jag ska givetvis kontakta veterinär/massör m.m för att kolla igenom honom, men jag vill höra om ni har erfarenhet av detta? Vad kan det bero på och vad kan jag göra?
Lite snabbfakta om hästen;
-Går på lösdrift, fri tillgång på hösilage och får enbart lite mash sensitive +vitamin/mineraler som tillskott
-är princip i "tävlingsform", rids på varierat underlag med varierad dressyr, cavaletti och uteritts-ridning
-är alltid stel i bakbenen i början av ridpassen men mjuknar och trampar på bra efter galoppuppvärmningen
- lagom i hull och är fint musklad
- superpigg och fräsch för sin ålder, inga skador/hälta under de 5 år jag ägt honom
Lite snabbfakta om hästen;
-Går på lösdrift, fri tillgång på hösilage och får enbart lite mash sensitive +vitamin/mineraler som tillskott
-är princip i "tävlingsform", rids på varierat underlag med varierad dressyr, cavaletti och uteritts-ridning
-är alltid stel i bakbenen i början av ridpassen men mjuknar och trampar på bra efter galoppuppvärmningen
- lagom i hull och är fint musklad
- superpigg och fräsch för sin ålder, inga skador/hälta under de 5 år jag ägt honom