Hästen har svårt att resa på sig!

KaC

Trådstartare
Hej! Min älskade 20-åriga halvblodsvalack har under den senaste tiden haft svårt att resa på sig efter att han legat/rullat sig i hagen. Han kommer upp i sittande position och sedan trampar han liksom åt sidan med frambenen så rumpan liksom "snurras runt" i en cirkel. Detta kan han hålla på i någon minut, med omgångar där han lägger sig ner igen/rullar och sedan upp på frambenen igen tills han får kraft att ta sig upp med bakbenen. Jag har inte oroat mig överdrivet mycket fram tills nu då han alltid lyckats komma upp relativt snabbt och jag vet om att han har stela bakben, men idag ringde min medryttare (Min kära mor) och berättade att det tagit dem en kvart att få upp honom! Jag blir direkt livrädd över detta och får vartenda skräckscenario i huvudet. Jag ska givetvis kontakta veterinär/massör m.m för att kolla igenom honom, men jag vill höra om ni har erfarenhet av detta? Vad kan det bero på och vad kan jag göra?
Lite snabbfakta om hästen;
-Går på lösdrift, fri tillgång på hösilage och får enbart lite mash sensitive +vitamin/mineraler som tillskott
-är princip i "tävlingsform", rids på varierat underlag med varierad dressyr, cavaletti och uteritts-ridning
-är alltid stel i bakbenen i början av ridpassen men mjuknar och trampar på bra efter galoppuppvärmningen
- lagom i hull och är fint musklad
- superpigg och fräsch för sin ålder, inga skador/hälta under de 5 år jag ägt honom

Det går ju inte att säga med säkerhet, men förmodligen förslitningsskador (artros) i en eller flera leder i bakbenen. Det är oftast ett väldigt dåligt tecken när den gamla hästen får problem med att resa sig. :(

Men håller tummarna för att det är något som går att fixa.

Usch :cry:
Jag det brukar inte vara ett bra tecken men jag försöker hoppas på det bästa.

Hoppas det! :heart
Men beställ en full utredning med böjprov och möjlighet för röntgen så fort som möjligt.

Stel i bakbenen innan uppvärmning låter precis som när min häst hade besvär av sina pålagringar i bakknäna. Numera är hon symtomfri och då är hon som vilken häst som helst. Men för några år sen när hon tränades mycket hårdare än i dagsläget var hon stel innan värmning. Så klinik med röntgen och grejer låter de som för din del tyvärr. Har den svårt att resa sig är det nog rätt omfattande. :(

Hej! Min älskade 20-åriga halvblodsvalack har under den senaste tiden haft svårt att resa på sig efter att han legat/rullat sig i hagen. Han kommer upp i sittande position och sedan trampar han liksom åt sidan med frambenen så rumpan liksom "snurras runt" i en cirkel. Detta kan han hålla på i någon minut, med omgångar där han lägger sig ner igen/rullar och sedan upp på frambenen igen tills han får kraft att ta sig upp med bakbenen. Jag har inte oroat mig överdrivet mycket fram tills nu då han alltid lyckats komma upp relativt snabbt och jag vet om att han har stela bakben, men idag ringde min medryttare (Min kära mor) och berättade att det tagit dem en kvart att få upp honom! Jag blir direkt livrädd över detta och får vartenda skräckscenario i huvudet. Jag ska givetvis kontakta veterinär/massör m.m för att kolla igenom honom, men jag vill höra om ni har erfarenhet av detta? Vad kan det bero på och vad kan jag göra?
-Går på lösdrift, fri tillgång på hösilage och får enbart lite mash sensitive +vitamin/mineraler som tillskott
-är princip i "tävlingsform", rids på varierat underlag med varierad dressyr, cavaletti och uteritts-ridning
-är alltid stel i bakbenen i början av ridpassen men mjuknar och trampar på bra efter galoppuppvärmningen
- superpigg och fräsch för sin ålder, inga skador/hälta under de 5 år jag ägt honom

Jag hade funderat kring varför hästen är stel i början av ridpass. En frisk häst bör inte vara det ens som äldre.

Det låter ju som att det är någon inflammation som känns och att det sas värmer ur efter ett tag.
Veterinären får avgöra vad det är.
Men jag tror inte en sån häst är helt fräsch.

Och när de inte ens klarar resa sig ser jag som ngt väldigt allvarlig. Det är en fruktansvärd känsla för ett flyktdjur.

Absolut, håller med er alla om att det är allvarligt, men jag tänker låta vetrinären kolla igenom och se om de finns något som kan hjälpa, innan jag beslutar mig för avlivning.

Försöker tänka positivt då min häst är mitt allt, men självklart kommer jag inte låta honom lida om vetrinären inte ser någon lösning på problemet.

Absolut, håller med er alla om att det är allvarligt, men jag tänker låta vetrinären kolla igenom och se om de finns något som kan hjälpa, innan jag beslutar mig för avlivning.

Försöker tänka positivt då min häst är mitt allt, men självklart kommer jag inte låta honom lida om vetrinären inte ser någon lösning på problemet.
Lösningar finns ju säkert, sen beror det ju på hur långt man vill dra det - och för vems skull.

Lösningar finns ju säkert, sen beror det ju på hur långt man vill dra det - och för vems skull.

Självklart, men om problemet nu går att lösa och han fortsätter vara den den glada och pigga hästen han är i övrigt så ser jag det inte som att dra det för långt. Jag kommer göra det som går för att han ska vara välmående och glad. Går det inte så tänker jag inte låta honom lida.

När mitt halvblind började bli stel så gav jag honom glucosamin, det vart bättre under några år innan det vart värre igen och då fick han galoppera vidare till dom gröna ängarna innan det gick så långt att han la sig och inte kom upp. Han hade artros och det visade sig framförallt vid Skoning och när han skulle resa på sig/lägga sig, han vart väldigt stapplig och värre på vintern.

Jag hade ringt veterinär direkt imorgon och hade nog velat röntga hästen. Böjprov på 3n gammal och stel häst känns inte som det första jag skulle vilja göra

Kan ju vara spatt eller något annat i bakkärran som ger stelheten. Möjligen kan det skapa besvären att resa sig och därmed bli bättre om det behandlas.

Jag hade dock funderat en god stund över hur mycket jag ville försöka. En häst som är stel och tar lång tid på sig att värmas upp och har varit så länge, och länge haft vissa besvär att resa sig. Samt är lite till åren kommen. För mig så känns det tämligen kroniskt och jag skulle oavsett vad det beror på se vår tid tillsammans som utmätt.

Sen är vissa hästar hjärtehästar mer än andra. Men jag skulle troligtvis med tungt hjärta gjort det sista jag kunde och låtit hästen få den där enkelbiljetten till Trapalanda. Men jag är noga med att gamla trotjänare ska tackas av med värdigheten i behåll. När det går utför är det för mig dags att låta dem gå...

Som gammelfarbror här, med artros/liknande i ett framben. Pigg, glad och rund. Kunde bli lite stel när det var kallt eller isregn. Var då stel ur boxen men en timme senare i hagen pigg som en spigg.

Sen kom helvetesvintern med -25 grader. När han linkade även in från hagen och jag inte sett honom ligga på några nätter så ansåg jag att det var dags att släppa taget. Han hade med all säkerhet blivit bättre så fort det blev varmare. Ja han hade kunnat få smärtstillande i väntan på det osv. Men jag tycker de ska få gå innan de blir så slitna att det är "enda valet".

Han togs bort några dagar senare.

Hej!
Veterinären kom ut och gjorde gjorde en kontroll främst böjprov. De tyckte att röntgen som några ovan nämnt inte var någonting som var värt vid dessa besvär. Han var något oren vid böjprovet och protesterade en del i böjningen av bakbenen. Jag är osäker på om orenheter berodde på dessa problem eller om de uppkom när vi ungefär en vecka innan var med om en liten olycka i skogen.
Veterinären ordinerade iallafall Metacam i en vecka och två veckors vila med 15 minuters promenad om dagen utöver hagvistelsen. Efter 2 veckor började jag gå lite längre promenader och trava några minuter på lina(med risk för mitt liv pga den extrema överskottsenergin). När veterinären kom för återbesök efter ungefär 3 veckor och gjorde böjprov igen så fanns inga alls orenheter och han regerade inte heller på samma sätt vid böjningen. Veterinären tyckte det var en otrolig skillnad. Hon sa att problem förmodligen beror på artros. Nu har det gått ca 5 månader och han har inte alls problemen på samma nivå längre. Visst är han inte den smidigaste hästen när han tar sig upp ifrån en rullning men han "fastnar" inte längre som innan. Jag har trappat ner på hans motion något, stretchar ordentligt efter varje "hårdare" pass och ger tillskott (som jag inte har någon aning om de egentligen hjälper men varför inte) gurkmeja+nypon, jag tar också ut massören oftare så han känns igenom.

Han är fortfarande en väldigt pigg, glad och bortskämd (snart) 21-åring och nu efter sommaren håller jag bara alla tummar och tår tusen gånger om att detta resultat håller i sig och att han inte blir sämre med kylan.

Lycka till

Det är nog dax att sluta med lösdrift alt. hålla han varmare över ryggen/bakdelen dygnet om.
Jag kan bara gå till mig själv som har ledgångsreumatism med artros och att vara kall är rena döden för lederna. Det går inte att röra sig "normalt" då, men efter en stund med långsamma rörelser så mjukas kroppen upp.
Det sämsta man kan göra är att vara still, så fortsätt motionera hästen men tänk "sjukgymnastik" i början på passen :up:

Det är nog dax att sluta med lösdrift alt. hålla han varmare över ryggen/bakdelen dygnet om.
Jag kan bara gå till mig själv som har ledgångsreumatism med artros och att vara kall är rena döden för lederna. Det går inte att röra sig "normalt" då, men efter en stund med långsamma rörelser så mjukas kroppen upp.
Det sämsta man kan göra är att vara still, så fortsätt motionera hästen men tänk "sjukgymnastik" i början på passen :up:
Man brukar rekommendera lösdrift just när hästar blir stela, en häst blir knappast mindre stel av att inte kunna röra sig fritt. Varma täcken kanske hjälper dock.

Du tänker att den rör sig mer i boxen än på lösdrift eller hur får du ihop början och slutet på ditt inlägg?

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: Jerseyite
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 283
Senast: Elma_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar