Hästen går när jag sitter upp...

E

equus4immer

Hur ska jag göra för att få hästen att stå stilla när jag sitter upp?

Vist, många skiter i att hästen går när dom sitter upp, men jag bryr mej och jag vill inte att hon ska göra det.
Hon börjar gå exakt när man sätter i foten i stigbygeln...

Sv: Hästen går när jag sitter upp...

Min erfarenhet är att det som fungerar bäst är att; När hästen börjar gå avslutar du ditt upphoppningsförsök och stannar hästen. Repetera till hästen står still.

Knep och annat bli ofta farligt, jag har provat det mesta och slått mig ganska mycket. Personligen har jag ingenting emot att hästen går i väg lugnt, det var när mni häst for i väg i full kareta som jag provade ganska många metoder. Jag tycker inte man ska "straffa" hästen för den är ivrig och positiv.

ett gammalt väl beprövat knep är väl att ställa hästen med huvudet emot en vägg. Värt att testa om du inte redan hunnit gjort det.

Vilket kan leda att man själv hamnar i väggen och hästen är någon helt annan stans ;).

När hon är på ridbanan så står hon helt stilla ända tills man har spänt och ändrat allting... De är när man hoppar upp utanför ridbanan och ska rida ut som hon går... Vist, hon börjar bara gå iväg i skritt men ändå... De kan ju lixom bli värre...

De där med väggen vet jag inte riktigt om jag vill pröva, vill inte slå ihjäl mej ;)

Min häst är exakt likadan. Han börjar gå iväg när jag precis ska sätta ner rumpan i sadeln. Det stör inte mig faktiskt, har lärt mig att hoppa upp i farten. :) Effektiv häst kallas det

Be någon hålla i hästen medan du hoppar upp, men det kanske du provat?

Har du sett efter så du inte petar in tårna i hästens sida? Mest troligt inte eftersom hon bara gör det i vissa situationer men kan ändå vara värt att tänka på. I övrigt tror jag det är konsekvent träning som gäller. Helt enkelt "ställa tillbaka" hästen när den flyttar på sig.

Testa att använda pall när du ska sitta upp. Då "hänger" du inte i sidan på hästen. Den kanske går i väg för att den tappar balansen eller också är den bara ivrig. Använder du pall så måste hästen stå still och du blir mer konsekvent också.

Min häst är exakt likadan. Han börjar gå iväg när jag precis ska sätta ner rumpan i sadeln. Det stör inte mig faktiskt, har lärt mig att hoppa upp i farten. :) Effektiv häst kallas det

Alltså jag kommer ju upp varje gång utan problem och så vidare, men jag har henne bara som sommarhäst och vill därför inte att hon ska göra det sen när hon kommer tillbaka till stallet där hon står i vanliga fall eftersom att hon är en ridskolehäst och nybörjare som aldrig har ridit tidigare ska komma upp...

Be någon hålla i hästen medan du hoppar upp, men det kanske du provat?

Hon står stilla när någon annan håller i henne, men problemet är ju inte att jag inte kommer upp... utan de är ju att hon är i vanliga fall en lektionshäst på ridskolan och hon ska inte gå iväg sen när nybörjare ska hoppa upp, jag har henne nämligen bara som sommarhäst...

Har du sett efter så du inte petar in tårna i hästens sida? Mest troligt inte eftersom hon bara gör det i vissa situationer men kan ändå vara värt att tänka på. I övrigt tror jag det är konsekvent träning som gäller. Helt enkelt "ställa tillbaka" hästen när den flyttar på sig.

Jag är noga med att inte peta in tårna i sidan på henne och inte vifta med spöt när jag hoppar upp...
Jo, just nu känns det som att hon gör det för att hon har lärt sej det ...

Testa att använda pall när du ska sitta upp. Då "hänger" du inte i sidan på hästen. Den kanske går i väg för att den tappar balansen eller också är den bara ivrig. Använder du pall så måste hästen stå still och du blir mer konsekvent också.

Använder alltid stol, pall eller cavalettiblock när jag ska ta mej upp, för att inte hennes rygg ska skadas och för att sadeln ska hålla längre...

På min ridskola är det ganska många av hästarna som inte kan stå still när man sitter upp, men de flesta går inte framåt, utan snarare bakåt eller flyttar bakdelen åt sidan.
En häst som jag rider ganska ofta funkar bra att korta upp den bortre (höger)tygeln så att hästen är typ "ställd" åt höger. Det känns lite konstigt att sitta upp på en utsida av hästens bål, men det funkar på denna hästen iallafall.

Sitt upp även om hästen går iväg, stanna och rygga tillbaka bestämt. Sitt av och gör samma sak igen. Jag tycker inte det är okej att en häst går iväg, även om det bara handlar om ivrighet. En sekund eller två kan dom allt stå stilla trots det!

Hon står stilla när någon annan håller i henne, men problemet är ju inte att jag inte kommer upp... utan de är ju att hon är i vanliga fall en lektionshäst på ridskolan och hon ska inte gå iväg sen när nybörjare ska hoppa upp, jag har henne nämligen bara som sommarhäst...

Aha´, okej. Prova att hoppa upp på pall? Då kommer du snabbt in i stigbygeln och kan sitta upp snabbare utan att (enl hästar) "anfalla hästarna" (Då kan de uppfatta att du är ett lejon som ska hoppa upp och bita hästen. Då går den ifrån.)

Jag hade en rolig medryttarhäst tidigare. Hon fick göra som hon ville med sin ägare, vilket jag inte stod ut med. Hon dansade över HELA stallplanen så fort man skulle dra gjorden, fixade stigläder osv. Och såklart gå iväg när man skulle sitta upp.

Det jag gjorde var att vara bestämd och stanna hästen och säga "Nej." Det tog väl några veckor så stod hon still när jag satt i sadeln och väntade tills jag skänklade, vilket inte alls gick de första gångerna.

Sen att hon var jävlig och vägrade stå still vid vägen när vi skulle över den och sådär, backa ner i diken, småstegrade och hej och hå är en annan sak. :grin:

Egentligen handlar ju det här om "bashyfs", hästen ska kunna stå still när du ber den, oavsett vad den handlar om. Att lära hästen ett kommando för "Stilla" har du ju användning av i många tillfällen. Skoning, tävling, uppstittning osv.

Jag har valt att klicka in min häst, det är inte nödvändigt, men det förenklar.
Sen har jag från marken först gått brevid hästen, stannat den och kommenderat "stilla" klickat och berömt när hästen har varit stilla.

När du sedan står på din pall eller vad du sitter upp ifrån så vet redan hästen vad "stilla" betyder. Jag har även valt att ta med klickern här. Ställ dig på pallen, kommendera, klicka (om den står still). Sitt upp, klicka om den står kvar, och sist godis och beröm.

*kl*

Jag skulle lära hästen one rein stop. Då är det bara att böja in hästens huvud när du sitter upp, försöker den gå iväg så kommer den ingen vart utan går bara i en liten cirkel. När hästen är stilla ger du den långa tyglar.
Försöker den då gå framåt så är det bara att böja in huvudet igen tills den stannar, och långa tyglar när den gör rätt.

Tillslut så lär sig hästen att det är lika bra att stå still och vänta på en signal framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Buzzter
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 697
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25