Hästen går inte inte att fånga i hagen

R

Rebecca-M

Hej

Har ett problem med min ponny som jag inte kan fundera ut en lösning på..
Han vill inte gå in från hagen när ANDRA hämtar honom. ( Vi har rullande schema i stallet, 30 hästar så om jag inte är i stallet innan 4-halv 5 så tar någon annan in honom)
Varesig jag kommer klockan 1 eller klockan 5 så får jag in honom, men när någon annan ska hämta honom får dem inte komma nära. Vissa har pröat locka med godis, då går han fram och rycker åt sig godiset och sedan springer ett par steg för att sedan göra samma sak igen.

Jag kan inte begära att folk ska stå i timmar och fånga min häst, och inte heller kan jag begära att folk ska träna med honom. Jag kan ju träna med honom, men eftersom det bara är med andra personer som han gör dt med vet jag inte om det skulle göra ngn skillnad.

Vad tror ni ?:confused:

Sv: Hästen går inte inte att fånga i hagen

Går ni bara rakt emot honom när ni ska hämta honom i hagen? Det brukar hjälpa om man inte tittar på hästen, utan ner i backen, kanske plockar några plommor och går i serpentiner mot hästen. Då brukar de mest bli nyfikna på vad man gör och stå kvar på samma fläck utan att springa iväg. Ge honom bara en godis då du kommer fram till honom och gå sedan iväg igen. Gör samma sak ett par gånger till. Därefter kan du fånga in honom när du kommer fram. Be de andra som hämtar honom göra så här, även fast de kanske inte vill "träna" med honom så tar det ju åtminstone kortare tid än att springa runt efter honom! Ingen har nog lust att ränna runt i hagen som en blådåre! ;)

Senast ändrad:
Sv: Hästen går inte inte att fånga i hagen

Vi har typ samma problem; det jobbiga är ju att vi inte kan säga till de som hämtar hur de ska göra, för de anser ju själva att de inte gör något fel... :p

Jag tycker inte det är en bra ide att jaga hästar vid hämtning. Vi brukar försöka lösa det med att vi tar in själva, men vi har tre och det kanske inte är så snällt att lämna en pålle ensam kvar i hagen.

Men vad händer om de andra tas in och de försöker ta in din efter en stund? Kanske reagerar din häst på upphetsningen från de andra som tas in och behöver lugna sig lite, kanske blir han mer angelägen att komma in om han varit ensam en liten stund (typ 5 min)?

Kanske med en höpåse eller hink med morotsbitar alternativt en näve kraft om din häst äter det (alltså inget snappande ur framsträckta händer - klart han har lärt sig hur han ska få så mycket godis som möjligt :p) som han kan få nosa på, tillräckligt nära för att de ska få grimskaftet runt halsen så han inte kan fly och så låta honom äta lite medan han hålls fast och grimman tas på.

Kan du vara med (obs inte du som ska ta honom då) vid varje hämtning under iaf en veckas tid och se om din häst fattar att det är ok att det kommer olika människor - och så kan du se varför det inte funkar för de andra. Det är förmodligen olika orsaker för alla - det kan tom vara så att det som stör pålle är att det ÄR olika, viktigt att alla gör på exakt samma sätt i så fall!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 762
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama