Hästen går efter mig??

Gilette

Trådstartare
Om min syster rider min häst t ex och jag följer med dom ut så följer min häst mig i fotspåren om jag går framför. Om jag går över till andra sidan vägen följer hon efter osv. Hon går gärna med mulen i ryggen på mig.
Varför gör hon det??

Sv: Hästen går efter mig??

Gilette skrev:
Om min syster rider min häst t ex och jag följer med dom ut så följer min häst mig i fotspåren om jag går framför. Om jag går över till andra sidan vägen följer hon efter osv. Hon går gärna med mulen i ryggen på mig.
Varför gör hon det??

Hon skickar dej först för att möta vargarna!:rofl:

Nej, du är hennes ledare och hon går efter dej. Ledarskap och förtroende. Visst är det gulligt?

Javisst, det är väl toppen att hästen går bakom, men går den så nära att den har mulen i ryggen kanske det vore bra att försöka se till att du får ett säkerhetsavstånd, så du inte får 500 kg över dig när vargen kommer? Prova att plötsligt stanna, och se om hästen stannar direkt.
Jag skulle stanna, och backa hästen en meter eller två...

sådär går min häst också.fast inte med mulen i ryggen men nästan.det är nog enda gången han tycker att jag ska vara ledare.

Jag skulle säga att det beror på att din syster inte RIDER hästen, utan bara "åker med". Hästen ser dig som sin naturliga ledare och eftersom hon inte får några andra direktiv uppifrån ryggen (eller inte lyssnar på de hon får) så följer hon dig.

hästar går rent naturligt efter varannn utan att för den skull rangordna sig. Se hur hästar rör sig i hagen - nos i svans är det vanligaste sättet, det är bekvämt och tryggt. Att hästen väljer att gå bakom dig betyder att hästen tycker att det är bekvämt att gå där. För att bli ledare krävs lite mer, därmed inte sagt att du inte är det men som sagt, det krävs att hästen går bakom dig när den inte vill det!!

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: miumiu
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej, min tik har precis fått valpar och 3 av dom har sårskador på ryggen och det börjar ramla av och pälsen följer med, kommer det växa...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: Ewv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama