hästen ensam i stallet

A

Ania

Min häst vill inte stå ensam inne i stallet han blir väldigt orolig. Det är ett problem till och från och de flesta hästar klarar ju av det. Hur tränar man hästen att klara det...? Är ej intresserad av att höra svar om att hästar är flockdjur osv. det är jag medveten om och tar för närvarande hänsyn till, men pga vissa omständigheter skulle jag vilja lära honom att vara själv.

Sv: hästen ensam i stallet

Det finns bara ett sätt, låt hästen vara ensam i stallet. Den kommer naturligtvis, som du själv har upptäckt, att vara orolig, men det finns inga andra sätt .

Har själv en häst som var lite orlolig i början då hon aldrig stått ensam i så mycket som 5 minuter när jag fick henne.
Här är lite som kan underlätta för att vänja hästen:

*Förösk att undvika att "träna på att stå själv" när de andra sticker ut, då vill hästen med och blir oftast oroligare än om man tar in hästen i ett tomt stall.

*Ha radion på, det lugnar att höra ljud, men inte för högt och gärnas lite lugnare musik.
Har även hört att spela in sin egen röst och spela upp för hästen ska vara lugnande.

*Se till att det finns hö för hästen att äta, halm ockås om du normalt fodrar med et.

*Börja med att lämna honom ensam en så pass kort stund som du är säker på att han klarar av. Öka med fem minuter varje dag.
I början kan du kanske stå och vakta utanför stallet för att "höra" reaktionerna.

*Lekbollar och liknande kan också fungera...

Kan inte komma på några fler förslag just nu, hoppas att det funkar.

Lycka till!!

Hej!
Jag tycker att Vimzis svar är jättebra, håller helt med. Ha tålamod bara så ska du se att det löser sig.
:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 218
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama