Hästen blir tjurig vid hoppning!

Stromsholms

Trådstartare
Min vallack, har jag haft sedan slutet av oktober.
Han är VÄRLDENS SNÄLLASTE, han älskar att arbeta och är så positiv när man rider ut, rider dressyr i ridhus osv. Förstagången jag hoppade honom efter jag köpt han, så stanar han 3m innan bommen(en vanlig hederlig liddandes bom), han blev jätte tjurig och testade att inte ens besvara när jag bad honom gå frammåt. Det förstörde hela ridpasset, igenom att jag fick kämpa att få över honom över bommen.

Efter att jag fick över honom över den dära liggande bommen, så helt plötsligt fick han världens bjudning och älskade att springa över den dära bommen helt plötsligt. Det var som dte släppte då jag väl fick över honom. Han tjurade inte längre, tvärt om.

Sedan gick han bra i några veckor, tills jag en dag var in till ridhuset och hoppade titthinder, b.la en vattenmatta. Då tyckte han titthinderna var extemt "farliga" och då lev han sådär extremt tjurg igen, hantjurade ihop(då står han bara still går inte nära hindret/bommen/vattnmattan. Han gör inget dumt! Men jag förösker rkligen allt men han lyssnar inte på mig, han ignorerar mig totalt!

Hoppträningen efter det så började han där han slutade, han var "tjurigare" än förr. Uppvärmningen gick bar så länge det är vanlig derssyr, då är dte inga problem. Men så fort jag skulle rida över första bommen så stannade han 3m innan och gick ingenstans. Då tog min tränare i tygeln och skulle försöka leda över honom, men gick inte! Hästen blev så betsämd. T.o.m min tränare sa att jag vet inte vad du ska göra, detta är ju som svårt. Han har ju inte ont vad man ser, han haltar inte är ren i gångarterna, fin i kroppen osv. Sedan tillslut fick vi över honom över bommen och då fick han bjudning och då var han helt plötsligt inte tjurig längre. Då gick det bra att gå över bommen, då var det helt plötslogt roligt!

Det rä som om han testar en varje gng i början vid förs bommen/hindret. När man väl får över honom då jäklar då är han världens finaste och hoppar allt med sitt hjärta och glädje!

Jag kollade upp min häst GIVETVIS, åkte in på hästkliniken och gjorde noggran undersökning av ben, rygg, ja ALLT! Det visade iNGENTING, min häst var frisk. Jag hade ut equiterapeft, helt UA!

Jag vet inte vad jag ska göra, detta ären väldgt svår situation. Denna häs är även extremt mycket NHtränad och han har verkligen hjärtat på rätt ställe John Moore har äve taffsa på honom och tränat med honom. Men han testra en i proncip ALLTID i hoppningen om man inte får över honom så ignorerar han ens hjälper totalt, han bara tår där hur mycket du än ber han att gå framåt.

Alla säger samma som mig, vet inte vad man skall göra riktigt. du hr ju kollar upp honom gjort allt. Men ändå fortsätter han tjura tills du fått över honom.

Vad tror ni, hur skull ni lagt upp det hära med hoppningen. Kanske jag får acceptera att han kanske inte tycker det är kul? Mennär man väl får över honom tycker han dte ju är kul? Snälla, kom med tips och råd!

Sv: Hästen blir tjurig vid hoppning!

om han had vart en ponny hde jag LÄTT sökt till ponnyakuten, men nu är han en storhäst ca 1.65. Kanske man ska skri´va till tobbelarsson och de gör ett undantag nästa år, fast jag har storhäst? ;)

Vad händer om du istället löshoppar honom och (efter att han förstått och tycker det är vettigt med bommar och sen mycket små hinder) lägger ett väldigt litet titthinder (så han kan gå över)?
Antingen om du går/springer med honom (om han känns säker på det) eller om du bara låter honom stå där och titta och det är så litet att han kan gå över det.

Helt enkelt gör livet extremt enkelt för honom och låt honom upptäcka saker själv.

Jag hade också gått med honom på marken över bommar, sen presenningar m.m. för att se om det fungerar. Krånglar det så är det bra sätt att bygga upp förtroende.

min beter sig likadant från ena dagen till den andra, det brukar dock funka om jag sitter av och leder henne över några gånger, sedan sitter upp och rider på exakt samma hinder, det tråkiga med min är att så fort hindret förändras så får vi börja om från backen igen..
Inget hoppmaterial helt enkelt.. :cool:

men lek från backen om det funkar bättre, lägg fram några bommar, ta en longerlina och en massa godis, spring över, longera över, och ge jättemycket beröm!

är det för att han är rädd om hovarna, eller för att han helt enkelt inte känner för det?

Lycka till :)

Jag tycker du ska testa en annan tränare.

hej, tack för era svar! :)
efetr mycket om och med och motgångar i hoppningen så har det faktiskt börjat gett en VÄNDNING! Jag kollade upp min häst igen hos veterinären osv. för att kolla om han kan ha ont, men inget denna gång heller. För jag kollade upp honom igen, då han började ställa sig på bakbenen då jag sa till honom och blev bestämd, vilket han aldrig gjort tiidgare. Mitt självförtroende i hoppningen är inte heller det bästa. Denna häst testar mig bara extremt mycket i hoppningen och det gör han på ett väldigt negatvit sätt.

Men bad min kompis som tävlat SM och på hög nivå i hoppning att sitta upp, han började då även tjura med henne MEN han gav sig tillslut och hoppade allt!
sedan satt ajg mig upp igen, då började han om och jag skrajj som jag är blir rädd när han gör sådär. Då började vi med att bara gå intill hindret han skall stå med bogen och frambenen mot hindret och i princip snudda vid bommen, men han var så tjurig att han inte ens gick med på det. Men då blev jag väldigt arg och blev bestämd, jag bestämde mig att NU SKA HAN ÖVER, då började jag rida och gissa vad som hände? ;) Han hoppade, och öronen framåt, han älskade det när jag väl övervann rädslan och förtroendet för honom. Så nu har min kompis hjälpt mig i hoppningen med honom och jag säger bara FRAMSTEG, FRAMSTEG! ;) Det verkade sitta mycket i mig, men det har som "nyss" släppt för oss, men han kan fortfarande iblandtesta mig första hoppet/första markarbetsbommen igenom att tjura ihop inte gå fram och inte lyssna på mig alls. men nu ger han sig iallafall och det går fort då man väl säger till honom då släpper han det liksom sedan. inte som tidigare då han kunde hoppa 3språng sedan fortsätta tjura ihop igen och igen..

Så detta verkar få ett lyckligt slut! :) men inget går ju över på en gång, han kräver tålamod och sedan att man kontinuerligt jobbar på det.

Svar till remont:
ja jag provade det dära du skrev med att börja om från scratch.
Jag provade att hoppa av springa och gå över bommen och då jäklar då hoppade han utan problem, men när jag satt upp kunde han börja testa igen.
jag har provar longerlinor, godis, EXTREMT mycket beröm, göra det roligt för honom och roligt tycker ahn ju det är när han hoppar det syns! ;) men han tsstade mig bara extremt mycket på ryggen, för när det börjar bli jobbigt så är hna lite av en sådan typ av häst! ;) provat presenningar allt!

men som tur är verkar det börja släppa nu, men man måste ju möta motgångar för att sedan möta framgångarna! ;)

Svar till salladfinger:
nae han är inte rädd om sina hovar, han är faktiskt en väldigt cool lugn häst, egebntligen inte så brydd så, men han är väldigt envis! ;) jag bytte "tränare" och det gav mig resultat ganska fort också.. som sagt nu satt problemet mycket i mig själv, ajg blev rädd började istället för att rida häst att åka häst. Då tog min kära lilla häst tillfället i akt att försöka med allt för att slippa, latmask.. :P Nu ska jag lämna honom i några veckor sedan hos min kompis som tävlar jätte högt i hoppning, så han får hoppa med en ryttare som har extre,t mycket självförtroende ett tag i hoppningen för att bryta detta lite för honom. Då ajg blir väldigt lätt rädd/osäker.

Kul att det verkar lösa sig! Vissa hästar behöver ju mer stöd av sina ryttare än andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 893
Senast: QueenLilith
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat