Hästen blir "arg" på mig när jag skilljer dem.

T

Tomaten

Hästen blir \"arg\" på mig när jag skilljer dem.

Har tidigare varit med om att hästen, den yngre helt plötsligt vänder och sparkar bakut, har varit nära många gånger.I dag förstod jag äntligen anledningen.Jag skulle träna min yngre häst i hagen de båda stod i.tog då gammlingen och ledde iväg honom till andra hagen som sitter i hop med den andra, bara att stänga med en grind emellan, släpper ut gammlingen där och ska stänga, vet ju att den andra är hack i häl och smackar på honom lite när jag ska stänga grinden, då händer det, han lägger öronen bakåt och vänder och sparkar bakut flera gånger emot mig.jag slängde mig åt sidan för att inte bli träffad och sa några väl valda ord om min häst.Det är alltså så fort jag går emellan ynglingen och min gammlis, alltså avskärmar honom från att vara med som han blir "arg", tror jag.
Änså länge har jag inte skällt nåt på han kanske sagt typ:FY! med lite högre röst.
Vet sedfan innan att den yngre är "sjukligt förälskad" i min äldre, inte annan häst får komma i närheten då slåss han till döden, ingen har dött änsålänge men han går in med den "viljan".
Har ni något tips vad jag ska göra?eller nåogn annan teori än min varför han gör som han gör?
skrev himmla grötigt men ville skriva av mig lite, tycker det är ett problem eftersom ahn är dryga 1,70 över havet och stor o kraftig på alla sätt så jag vill inte ha mig någon spark! :crazy:

Re: Hästen blir \"arg\" på mig när jag skilljer dem.

Du MÅSTE bli ledare i flocken, det är det enda sättet att bli av med detta beteende, iallafall enligt min åsikt. Den kan bli direkt farlig om du inte gör något åt saken nu, ju äldre den blir ju mer testar den dig och ju mer blir beteendet inrotat. Nh, Nh och åter Nh. Jag menar förstås INTE att du ska slå din häst för att bli ledare!! Det funkar ju förstås INTE! Du måste få ett förtroende och framför allt den respekt som gör att hästen ser dig som ledare! Läs Reynirs ridskola, Rida islandshäst den ger många bra uppslag "trots" att den är skriven för islänningar!
Lycka till!

Jo, har varit på ett antal nh kurser med han och jag är hans ledare han vet det såå väl men tydligen står jag inte över just där.tackför boktipsen! :bow:

Hoppas det löser sig! :)

Din häst kanske vet att du bestämmer när han är i grimma eller träns, men han vet inte att du har makten i hagen! Det räcker inte med ett ynka FY när han beter sig som han gör!
Fundera på vad en flockledande häst hade gjort i den situationen... En ledarhäst hade ALDRIG accepterat ett sådant beteende - han hade fått sig en rejäl uppläxning!
I och med att du måste kasta dig undan gör du precis som en ranglägre häst skulle gjort i detta läge! Vilket signalerar klart och tydligt att han är den i högre ställning...
Jag skulle ryta i allt vad jag kunde så fort han visade en tendens till att sparka (eller vända baken hotande mot mig)! Samtidigt som jag skällde skulle jag vifta med armarna (helst med ett grimskaft i handen) mot honom, utan att vidröra honom, hela tiden med hans bakben ifrån mig på säkert avstånd. När han då viker undan skulle jag stampandes och rytande få honom att springa åt andra hållet... När han sedan lugnat ner sig skulle jag locka honom till mig i en annan ände av hagen, för att då belöna att han kom tillbaka med smek och beröm.

ja, det måste ju vara så, o jag vet att jag inte skulle ha kastat mig undan men jag tordes fan inte annat.hade inget grimskafft eller nåt sånt med mig, så jag känd emig rätt liten men nu är jag ju förvarnad så nu kan jag skilja på dom och ha med mig nåt att jaga i väg honom med!
tack så mycket för tipset! :bow:

Tråkigt att du skulle få de problemen :crazy:
Men du kan ju börja ha med ett spö eller något till hagen. Kan hjälpa dig att mota bort den yngre från gamlingen. Annars om det är riktigt farligt så aksnke du får ta in dne yngre först.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
L
Träning Hej! Har behandlat min häst enligt min egen NH filosofi under de tre år jag haft honom .Han har haft sina testperioder, men det var...
Svar
19
· Visningar
1 555
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama