Hästen bara slänger med huvudet

H

hästig

Jag har en nordsvensk som normalt är väldigt tålig och inte bryr sig om insekter. Igår när han var ute i hagen började han att slänga med huvudet, upp och ner, hela tiden och bara vandra runt tills han var helt genomsvettig. Trodde att han blivit biten av något så tog in honom och då blev han lugn.

Idag var det samma visa, åt inget utan bara vandrade runt och slängde med huvudet. Provade med flughuva som täckte både öron och näsborrar men han fortsatte likadant. Tog in honom ett tag vid lunchtid och släppte sen ut honom i en hage där det blåser mycket och knappt finns några flugor överhuvudtaget. Det var samma visa igen, helt genomsvett och väldigt glad för att få komma in. Så nu står han inne.

Någon som har varit med om något liknande?

Sv: Hästen bara slänger med huvudet

Svarar på mitt eget inlägg. Ringde veterinären som tyckte att det lät som headshaking. Hade ingen aning om vad det var men efter att ha läst på internet så låter hans symtom väldigt likt det. Jag hoppas för Guds skull att det är fel.

Sv: Hästen bara slänger med huvudet

Min häst höll på så i våras och vi kunde inte förstå vad det var (headshaking stämde in på vissa punkter och andra inte) men folk i stallet gissade på att det var att han var uttråkad men han fortsätte även ute på betet..
Så då började jag undra på vad som jag ändrat på och i våras så började jag ge multivitamin och när jag slutade ge det så slutade häsen skaka på huvudet och har inte gjort det sen dess..

Så kolla upp om du ändrat något i fodret

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka