Hästen bajsar svart?

Yeahnny

Trådstartare
Mina hästar har kommit in från lösdrift hos en annan människa där dom gått sedan i oktober. Troligtvis har dom inte fått tillräckligt att äta, eller så att säga två hörullar på typ 40 hästar.... Nu när de kommit in på stall idag är deras bajs är nästan helt svart? Vad innebär detta? Har dom inte fått något hö att äta? :( Man ser markant skillnad på dom och hästarna som varit inne på stall nu under längre tid...

Sv: Hästen bajsar svart?

Jag skulle säga magsår! Om det blir svart brukar det vara blod i avföringen och eftersom du misstänker att de inte fått tillräckligt med mat kan det vara magsyran som frätt i magsäcken. Åk till veterinären som får kika ner i magen.

Vad kan man göra åt det? Hur vet man om det blivit kroniskt? :(

Som tur är har vi en väldigt bra veterinär i samma stallgata...

Finns ett medel som heter gastroguard som fungerar väldigt bra. Tyvärr kostar det nog en del. Men har för mig att man kan ge tex proviva eller magbalans. Magsår blir inte kroniskt så länge orsaken till att det kom ändras, vilket det i ditt fall gjort.
Sök på trådar här på buke, finns en hel del om hästar med magsår.

Vad kan man göra åt det? Hur vet man om det blivit kroniskt? :(

Som tur är har vi en väldigt bra veterinär i samma stallgata...
Det behövs veterinärundersökning både för att konstatera om det är magsår och även för att få ut riktig medicin till hästarna.
Bästa hjälpen fram tills att man får dom undersökta är att ge fri tillgång på grovfoder alt gräs vilket är de skonammaste fodren (ja egentligen är det ju grovfoder alltihop) för hästarnas magar.

Givetvis ska man vara uppmärksam men man behöver inte måla fan på väggen ;)
Du sägen nästan svart, är det någon nyans i det?

När det börjar växa i hagen så är träcket så mörkgrönt att det ser svart ut på håll. Men det har kanske inte börjat växa än på Island eller de har inte gått på betesmarker?

Rolle
IpL

Visst, det KAN var magsår men behöver inte alls var det. Kan lika gärna vara att de plockat i sig någon växt som växer där som färgar av sig

Tror inte alls det behöver vara ngn fara. Har dom pillat i sig gammalt och nytt gräs och fått lite Hö kan skiten se svart ut.

Två rullar hö på 40 hästar säger ingenting... Är det per dag, per fodring, per vecka?

Bajs har normalt lite olika färger beroende på vad de äter, är du orolig är det lämpligt att ringa veterinär.

Två rullar hö på 40 hästar säger ingenting... Är det per dag, per fodring, per vecka?
Mjo, om det har varit två rullar utställda i en hage samtidigt så innebär det att 20 individer ska samsas om att äta på varje bal och det ger alldeles för lite ät-tid/häst. Och är det så, så skulle jag nog säga att det är högst troligt att det är magsår det handlar om.
Bajs har normalt lite olika färger beroende på vad de äter, är du orolig är det lämpligt att ringa veterinär.
Jo, det är sant, men jag kan inte komma på något annat som kan ge just svart avföring.

Ja precis, vi vet inte HUR de där balarna fodras...

Mina fyra får en bal i veckan på vintern och en om dagen på våren/hösten.

Får de mycket, lite och är det bara en som får äta när den vill och vaktar resten av tiden?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 760
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 424
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 901
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka