Hästen äter upp bädden (halmen)

E

Eeiram

Hej!

Jag har nyligen börjat med halm till min häst (igen - jag provade md havrehalm förut men den åt hon upp). Den nya halmen är kornhalm, och tyvärr såg jag i kväll att hon äter även av denna.

Är det farligt att hästen äter av halmen?
Hon är ganska tjock (magen är stor), så jag vill inte att hon skall äta upp sig ännu mer nu när jag lyckats "banta" ner henne efter sommarbetet...
Gör halmen hästen fet?

Vad skulle ni göra? Har ni några råd och synpunkter? Är det bara att glömma halmen och börja med spån igen?

Mvh Marie

Sv: Hästen äter upp bädden (halmen)

Mitt sto är likadan, jag har bara halm nu och kommer ha det till sommarbetessläppet (puh världens längsta ord?)
Vad jag vet så kan väl inte hästen bli direkt fet av halm utan det blir mer utfyllnad eller vad man ska säga :p
Kanske du kan ha spån och sen lägga in ett par skivor halm med höet?
Eller strö lite lätt över spånet så hästen kan pyssla omkring lite?

Det sägs ju att det kan vara bra för hästen att gå omkring och plocka lite med halmen i boxen, tidsfördriv och syselsättning. Dessutom är det mycket billigare än spånet vi annars kan köpa.

Trist om hon skulle bli fetare nu igen när jag lyckats få henne att gå ner LITE i vikt (hon är fortfarande tjock)... :(

Min häst vrål-åt av halmen i början. Rena paradiset för honom, åt nästan upp hela bädden på en natt :crazy: Men han lugnade sig, nu går han mest och plockar lite. Man ser små gulliga hål i halmen när man ska mocka, där han har dykt ner och fifflat med halmen, de är perfekt utformade för hans mule :D :love:

Kan det alltså vara så att de äter som bara den i början och sedan lugnar ner sig?

Vad gör det att dom äter halm.......jag brukar lägga in kakor av halm och låta hästen själv strö....

halm innehåller i stort sett ingen näring och göra int hästen tjock!!! Hästen har ett tuggbehov på 14-18h dygn och genom att du ger hästen halm så får den tugga lite mer och risken blir mindre att hästen blir rastlös och utvecklar olater så som krubbitning och vävning. Hästen minskar också att få magsår om den får äta och tugga mycket. Hur mycket hö/kraftfoder får hästen?

Om hästen är tjock tycker jag du ska motionera den mer, ta inte bort halmen...

Så var det för mig i alla fall. Jag slet mitt hår när jag såg att ALL halm (tre balar!) var borta på en natt! Herregud, skulle det fortsätta i den takten hade hästen vägt ett ton nu.. Men han äter kanppt något nu, bara lite. Och det är meningen för mig med att ha halm, att de alltid kan pilla med något ätbart.

Precis som alla andra redan har sagt, det är inte farligt för din häst att äta halm. Tror det beror på nyhetensbehag, slutar nog snart. Dessutom är risken minimal att din häst skulle öka i vikt pga allt halm ätande. Halm kan faktiskt också fungera som ett bra strukturfoder om man fodrar med relativt fuktigt hösilage.

Hur länge har du haft halm ? Du kanske ger för litre strå...hästar äter ju som bekant (om dom tillåts) nästan hela dygnet....några få timmar vilar dom, men annars måånga timmar.

Ämelie skrev:
halm innehåller i stort sett ingen näring och göra int hästen tjock!!! Hästen har ett tuggbehov på 14-18h dygn och genom att du ger hästen halm så får den tugga lite mer och risken blir mindre att hästen blir rastlös och utvecklar olater så som krubbitning och vävning. Hästen minskar också att få magsår om den får äta och tugga mycket. Hur mycket hö/kraftfoder får hästen?

Om hästen är tjock tycker jag du ska motionera den mer, ta inte bort halmen...
Ingen näring? Energi i alla fall , 5-6 MJ per kilo. Skulle jag räkna in i foderstaten.

Ja det undrar jag oxå. Foderstat? Vad ger du hästen utöver halmen?

Hästen får:

8 kg hö
0,8 kg havre
0,2 kg betfor
0,1 kg vtekli
0,25 kg soja
80 g KRAFFT Miner Blå

Hästen är ett lättfött 17-årigt varmblodssto, cirka 550 kg (bukig).
Hon motioneras varje dag, oftast runt 50-60 minuter men det händer att hon rids/körs både kortare och längre stunder.
Pga en gammal senskada rider jag henne inte speciellt hårt, även om vi travar och galopperar en del. Nu när det är så pass hårt i backen skrittas hon mest.

Tidigare har hon stått på spån, men nu har jag lagt halm ovanpå spånet. Jag hade gäna haft halm eftersom hon brukar bli väldigt rastlös, hittar på alla möjligt slags rackartyg, pillar med det mesta, bankar i boxdörren osv.

Jag vill bara kunna få henne i bättre kondition och inte att magen skall växa ännu mer (snarare bli mindre).

Jag vet inte vad jag skall göra...
:confused:

/Marie

Någon som vill hjälpa...?
Skall jag ta bort halmen? Skall jag minska ner på något annat i foderstaten?

/Marie

Om hästen är bukig så kan det bero på att hästen får i sig för mycket strå-foder ( hö, halm osv..) eller om den äter mycket bös i hagen som inte inehåller särskillt mycket protein.

Jag skulle valt att motionera mer och ställa hästen på spån i stället om du tycker att din häst är bukig... // TheZ

Glöm inte tillsätta kalk om du ger vetekli. Detta är nödvändigt.

Astriden skrev:
Kan det alltså vara så att de äter som bara den i början och sedan lugnar ner sig?

Så är det väl med dom flesta..men dock inte med min häst..hon blev bara värre och värre. I början åt hon bara litegrann, men sen när hon kom på att hon kunde äta av det hela tiden, så åt hon tills det blev helt tomt i boxen. Då kände jag att hon var tvungen att stå på spån i stället, för att hon inte ska frysa eftersom hon ätit upp allt hon skulle ha sovit på egentligen..
Men hon äter spån också..så den här hästen äter nog precis ALLTING.. smakade till och med på kattmat.. :D

Vad tycke ni/vad skulle ni gjort? Skall jag vänta några dagar och se om hästen äter mindre eller skall jag sluta med halmen och övergå till spånet igen?

Jag motinerar hästen så mycket jag bara kan, men hon är fortfarande bukig, även om hon blivit lite bättre. Jag är dock rädd att det skall bli värre nu igen när hon äter halmen. Dock är det ju bra sysselsättning för henne att gå och plocka i halmen. Oj, vad svårt detta är...

Kalk, är det nödvändigt? Hm, jag är inte bra så foder, men jag frågade i en annan fråga om just foderkalk och fick då svaret att det inte behövdes i min foderstat... :confused:

Senast ändrad av en moderator:

jolly_jumper skrev:
Dessutom är risken minimal att din häst skulle öka i vikt pga allt halm ätande.
Hur kan det vara så...?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 849
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama