Hästätande pelargoner och vita staket

Blandrastik

Trådstartare
Så har vi varit på vår första pay and ride, det gick åt fanders. I ridhuset var det prydligt uppställt vita staket där varje bokstav var dekorerad med en hästätande modell av pelargon. (Ni vet)

Nåja, här vilar inga sorger. Hem, baxade fram två sektioner vita staket, tryckte ner lite vildblommor i en hink. Ställde hinken vid staketet. Sen övade vi med att gå förbi arrangemanget. Det var "kast med liten ryttare" "blandade småhopp" "skutt från B till X i smidig sidvärtsrörelse. Jag försökte driva, jag lät bli att driva och väntade, jag belönade minsta antydan till att minska avstånden mellan oss och hinken. Jag hann med att bli irriterad (okej det funkade sämst, men vad gör man)
Det slutade med att jag klev av och stod och snackade med hinken med blommor, efter 45 minuter kunde Brunte nosa på hinken. Dagen efter var det som om vi aldrig hade tränat detta, utan tillbaka på ruta ett, kast med liten ryttare osv. Dag tre samma sak, dag fyra samma sak.
Nu börjar jag fundera på om det finns nåt system som är bättre än att försöka nöta bort rädslan för hästätande blommor? För det här funkar inte så bra.

Så har vi varit på vår första pay and ride, det gick åt fanders. I ridhuset var det prydligt uppställt vita staket där varje bokstav var dekorerad med en hästätande modell av pelargon. (Ni vet)

Nåja, här vilar inga sorger. Hem, baxade fram två sektioner vita staket, tryckte ner lite vildblommor i en hink. Ställde hinken vid staketet. Sen övade vi med att gå förbi arrangemanget. Det var "kast med liten ryttare" "blandade småhopp" "skutt från B till X i smidig sidvärtsrörelse. Jag försökte driva, jag lät bli att driva och väntade, jag belönade minsta antydan till att minska avstånden mellan oss och hinken. Jag hann med att bli irriterad (okej det funkade sämst, men vad gör man)
Det slutade med att jag klev av och stod och snackade med hinken med blommor, efter 45 minuter kunde Brunte nosa på hinken. Dagen efter var det som om vi aldrig hade tränat detta, utan tillbaka på ruta ett, kast med liten ryttare osv. Dag tre samma sak, dag fyra samma sak.
Nu börjar jag fundera på om det finns nåt system som är bättre än att försöka nöta bort rädslan för hästätande blommor? För det här funkar inte så bra.

Kan man BATa hästar? :idea:

(Sorry, såg rubriken i nyhetsrutan, smyger nu härifrån igen. :o)

Ställ hinken i boxen? Låta den vara med under förberedelserna (typ stå i stallgången)? Låta den var i hagen och servera mat vid den?

Min häst var rädd för typ allt när jag fick den.
Så jag fick göra vardag av allt.

Det låg bommar i insläppet, blomkrukor stod vid stalldörren, en masonitskiva på väg ut till hagen, bilar på tomgång, använde pallen för att borsta manen osv osv. Vissa grejer använde vi draghjälp till, en trygg hästkompis är guld!

Kanske prova ha hinken som handväska några veckor? :p:laugh:

Det här kanske är kontroversiellt men jag skulle säga att du behöver träna vardagslydnad med din häst. Om min häst inte vill ta den enkla vägen och gå förbi något arrangemang (vad det nu kan vara) så får den ta den jobbiga vägen och arbeta sig förbi.

Jag hade ställt hinken/ staket i ena änden av ridhuset. Sedan hade jag ridit hästen trött i andra änden, galopperat bort (så långt hästen vågar). Gjort halt och vilat.
Bort till andra änden av ridhuset och gjort om. Tänk på att komma från båda varven.

Det brukar inte ta lång tid innan de inser att det är ett väldigt behagligt ställe att hänga på och vips är det genast mindre läskigt.

Jag hade ställt hinken/ staket i ena änden av ridhuset. Sedan hade jag ridit hästen trött i andra änden, galopperat bort (så långt hästen vågar). Gjort halt och vilat.
Bort till andra änden av ridhuset och gjort om. Tänk på att komma från båda varven.

Det brukar inte ta lång tid innan de inser att det är ett väldigt behagligt ställe att hänga på och vips är det genast mindre läskigt.
Ska testas

Det här kanske är kontroversiellt men jag skulle säga att du behöver träna vardagslydnad med din häst. Om min häst inte vill ta den enkla vägen och gå förbi något arrangemang (vad det nu kan vara) så får den ta den jobbiga vägen och arbeta sig förbi.
Genom att?
Typ jag rider längs spåret, vid M står staket och hink, vid C börjar hästen trycka sig mot mitten och ålar sig förbi arrangemanget i nån sorts förvänd sluta. Vad menar du att jag ska göra då?

Senast ändrad:
Var själv på träning för en som utbildat polishästar idag för första gången:).

Varje gång det lades till något på banan skulle vi ställa hästen lite ifrån det farliga för då kan hästen se det farliga bättre, i början blev det ju några meter ifrån för att bli närmare och närmare.

Själv märke jag att efter att bara ridit i skogen dom 2 senaste åren hade gjort hästen lite oriden för inner skänkel:angel:

Det kan nog @Monstermom svara bättre på. Men det handlar i första hand om hundträning, speciellt hundmöten. Där man låter hunden se den andra hunden, reagera men inte agera, framförallt inte fara ut. Då belönar man med avstånd, då det var hundens högsta önskan från början.
Egentligen vill ju min häst också ha längre avstånd till blommor och staket, men han far ju inte ut mot dem. Han flyr.

Var själv på träning för en som utbildat polishästar idag för första gången:).

Varje gång det lades till något på banan skulle vi ställa hästen lite ifrån det farliga för då kan hästen se det farliga bättre, i början blev det ju några meter ifrån för att bli närmare och närmare.

Själv märke jag att efter att bara ridit i skogen dom 2 senaste åren hade gjort hästen lite oriden för inner skänkel:angel:
Det där har jag försökt, dessvärre har hästen liksom stelnat med halsen åt andra hållet, samt att innerskänkel liksom kan få den att gå inåt istället för utåt som var tanken. Kanske ska börja där, att den ska flytta på sig.

Fast, om jag tänker rätt nu. Gå mot staket/pelargon, få reaktion belönar och låter hästen öka avståndet. Det har jag provat, jag är ingen BAT-fantast, men visst måste det bli nåt sånt?

Det kan nog @Monstermom svara bättre på. Men det handlar i första hand om hundträning, speciellt hundmöten. Där man låter hunden se den andra hunden, reagera men inte agera, framförallt inte fara ut. Då belönar man med avstånd, då det var hundens högsta önskan från början.
Egentligen vill ju min häst också ha längre avstånd till blommor och staket, men han far ju inte ut mot dem. Han flyr.

Nja, senaste varianten är mer väldigt ordentlig desensibilisering, nästan inget fokus på beteende alls numer.

(Aptråkigt. :o Men väldigt, väldigt effektivt! På hundar, då. :D)

Genom att?
Typ jag rider längs spåret, vid M står staket och hink, vid C börjar hästen trycka sig mot mitten och ålar sig förbi arrangemanget i nån sorts förvänd sluta. Vad menar du att jag ska göra då?

Jag brukar lägga an mitt ben om jag känner att den börjar dra mot något håll. Ibland får jag ta till stora gester och böja den från vad det nu är den reagerar på och trycka den ordentligt åt det håll den inte vill gå. Typ böja inåt, flytta utåt.

Vid stor katastrof jobbar jag den på en liten, liten cirkel och då ska den böja sig rejält och gå ordentligt på den lilla, lilla cirkeln (kanske 2m i diameter), det ska vara jobbigt. Så när den går trevligt och lugnt släpper jag ut den och då åt det håll den nyss inte ville gå. I ditt fall kanske det skulle gå att kräva en sluta men lite mer och lite jobbigare än vad hästen tänkt sig. De flesta brukar rätt snabbt fatta att det inte är farligt och att det helt klart är enklare att bara gå rakt förbi.

Detta förutsätter förstås att hästen har vanlig grundlydnad, annars får man ju börja i den änden och lära den att ge efter för tygel och flytta sig för ryttarens ben (eller vilken typ av signaler man nu har tänkt använda sig av).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka