Hästars val ang. bete v.s. hö

Sar

Trådstartare
Vårt bete är kopplat till lösdriften vilket gör att de har tillgång till ligghall, flottörvattenkopp samt hö. Förvånande nog står de ofta vid höet och äter.
Har faktiskt aldrig varit med om detta tidigare, direkt betet har öppnat på tidigare ställen så har de totalratat höet.
Hur kommer det sig att de väljer att äta hö? Har det något att göra med att de känner att de behöver ngt "torrt" eftersom gräset innehåller så mkt vatten?

Sv: Hästars val ang. bete v.s. hö

Jag väljer att tro att hästar faktiskt är så kloka.
Har själv gett både hö o halm på bete som det visst äts av. Jag tror det är bra om de själv kan få reglera och är övertygad om att de gör vad som är bäst för deras magar.

Egentligen vet jag inte alls så det blir en gissning - eller två:

Jag tror att antingen så behöver de mer fibrer eller så är höet godare, troligen pga att det innehåller mkt socker. Jag har läst om att hästar föredrar gräs som innehåller mkt socker.

men som jag började - har egentligen ingen aning

Jag hade ju tänkt sluta tillskottsfodra nu när de går på "helbete" men efter att ha sett att de verkar föredra att äta både gräs och hö så får jag nog fortsätta..:confused:

Jag har aldrig gett några mängder per dag. Och när de inte vill ha alls så har jag dragit ner på mängden ännu mer. Men jag har alltid tyckt att det är viktigt att de har tillgång till hö/halm även på betet.

För två vintrar sen så slutade de nästan helt att äta sitt middagshö och föredrog det torra betet. Sen har jag haft somrar där de nästan bara vill ha hö.
Mina hästar har alltid haft fina magar och jag tror som sagt att de reglerar själv om de bara får en chans.

Ännu lustigare är mina grabbar vi skördade hö på andra sidan staketet på deras hage alltså exakt samma gräs som de hade fri tillgång till i sin hage och de är fullkomligt tokiga i höet, logiskt innehåller det ju exakt samma som det gräs de hade att äta (de första dagarna alltså sen fortsätter ju det de har att förändras naturligtvis) den enda skillnaden var alltså att det var torkat. Jag brukar alltid lägga in en tuss till dem på natten man ser ofta att en stiger upp innan den andra gör det och då gärna vill ha något inne att plocka med och inte gärna gå ut själv. När de fick förra årets hö så var det inte så poppis låg alltid kvar en del, men nu är de tom inne och tigger när jag tar hö till de som står på stall (deras lösdrift är i halva logen, har den öppnade balen hö i den andra delen), massor av gräs har de i hagen så det är inte därför men de vill ha hö.

Har jag aldrig upplevt, mina ratar höet så fort det finns minsta lilla grässtrå typ... Visserligen är dom inne och äter hö på natten.

Dom kanske helt enkelt gillar variation? Hö smakar ju annorlunda.

Mitt sto är en sån som gärna äter hö när hagen är full av gräs, min uppfattning är att hon är bekväm av sig. Hon vet att det finns mat på ett speciellt ställe och håller sig där.

Våra hästar äter ho (dock ej i stora mängder) fast att de går på gräs. Där är bete men inte högt gräs, jag upplever att det är strukturen de vill åt, att de behöver blanda ut det korta gräset med lite mer strå. Ikväll t ex fick de "nytt gräs" men kom ändå och åt hö.
I fjol åt de inte alls hö i samma utsträckning men då hade de också mer gräs från början.

De senaste dagarna har det varit smällhett här och en miljon insekter som kläckts i värmen efter allt regn. Så våra hästar har valt att tillbringa i stort sett hela dagarna inne i lösdriften, kommer bara ut korta stunder för att äta lite, sedan snabbt in igen för att slippa insekter och värme. De har inget hö i lösdriften.
Kan det vara så att dina hästar väljer att stå i lösdriften pga insekter och värme och när det ändå finns hö där så äter de så klart det? Min egen teori bara.:)

jag brukar alltid ge dom möjlighet att äta hö, har fått för mig att det är bra för magen med lite fibrer och hö som de ätit under resterande år. de äter alltid lite hö under dagen men inga stora mängder. har aldrig haft problem med magarna, vet inte om det beror på höet dock.

Jag tänker som du, bra för magen.
Min äter det som finns där han står , nerbetat, högt gräs , hö.

Hon tror väl att hon är smart och kanske får lite om hon ber snällt, men egentligen är hon rätt korkad som inte äter gräset i resten av hagen istället:D

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 673
Senast: svea
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Foder & Strö Det är så här att vårt shetlandssto har haft sammanlagt 3 olika fånganfall under sitt 11-åriga liv. 2 av fallen i samband med bete och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat