hästarna ute...

linnsan

Trådstartare
hur läng har ni era hästar ute och vad får de för foder under tiden??
min ponny är ute 6-20/22 varje dag och han får frukost hö vid utsläppetoch krafftfodret inne..sen får han middas höet vid 14.30-15.30...

Sv: hästarna ute...

De kommer ut någon gång mellan 5.30 och 8.00. De får då frukosthö ute. Beroende på när de kom ut, får de sedan lunchhö vid 11-13-tiden. Eftermiddags hö runt 16-17-tiden. De får betfor och natthö när de kommer in, vilket brukar vara mellan 18.30 och 20.00 just nu.

Eftersom att jag vill att pållen ska få krafftfoder till middag så kommer de in mellan 15 och 17 från hagen. Dessutom så är det nåra i stallet som blir helt galna om hästarna börjar springa i hagen eftersom att "det börjar bli mörkt"... :mad: Men det är en annan historia :smirk:

Mina går ute dygnet runt.
Mat serveras morgon och kväll och då får de 1 bal hö var samt lite havre, betfor, lucern strå och mineraler.
Skulle höet ta slut under dagen så får de mer men det brukar räcka att lägga ut totalt 4 balar/dag.
Pållarna har också fri tillgång på halm..

Ute i princip från 07.30/08.00 till 20.00/20.30.

De får hö på morgonen, ungefär 4-5 kg var, sen får de hö under dagen med.
De har halm i hagen, typ fri tillgång.

Försöker följa enligt dessa tider (kan hända att det skiljer lite pga väder)
Men de fodras med kraftfoder vid 06.00 - tiden sen släpps de ut och har då en hösilagebal de äter fritt på. Vid insläpp runt 19-20 får de kraftfoder och rejält med hösilage

Våra hästar är ute ca 6-20 vardagar 8-21 helger. De får hö i hagen på morgon och sedan på eftermiddagen.

våra kommer ut vid 9-10 då de fått hö inne först o sen mer hö i hagen sen lite mer hö vid 15-16 o in vid 19-21 o då får de kraft o hö...

Helst skulle jag vilja ha mina hästar ute dygnet runt på fri tillgång på hö, men jag har ej hittat något sådant stall i närheten. Så hästarna kommer ut 06.00 (de får kraftfoder i boxarna på morgornen) Sen får de frukosthö ute i hagen. Lunchhö får de 14-14.30, då får de såpass mycket att de klarar sig till klockan 20.30 då dom kommer in och får kvällsmat (kraftfoder & hö)

Våra pållar går ute från ca 07:30 till 17:00 och sen lite längre när det blir ljusare. Får hö i hagen mitt på dagen.

Våra hästar kommer ut vid 7.30 och in vid 22.00 dom har fri tillgång på ensilage i hagen. Dom får kraftfoder morgon och kväll + att dom har fri tillgång med ensilage även inne på natten.

Ut: kl 6-7
In: kl 20

Fri tillgång till ensiage i hagen. På natten fri tillgång till hö!

Ut varierar lite beroende på vem som tar ut och om det är helg, men mellan 5-8. Hö i hagen morgon oh EM (mellan 14-16) sen in mellan 20-22 typ. Då får de hö i boxen + kraftfoder :D

Mina har det såhär:

2 inne, 2 ute i lösdrift.

Inackorderingarna går ut ca 06:30
Dom egna har kvar kvällsmaten till frukosten, ger sedan alla. Ger även mina egna kraftfoder

14:00 Lunch, alla får hösilage, en får extra luzernahack

20:30 Inackorderingarna in, dom egna 25 kg hösilage i hagen (räcker som sagt hela natten) Alla får kraftfoder.

Lösdrift i hagen, fri tillgång på halm.

hej
vad kul att så många har svarat...:)
men hur mycket krafft o grovfoder brukar de få per dygn då...min d-ponny får minst 10 kg hö dag...1/2 kg groov o 1/2 kg pluss grön o 0.3 kg betfor..krafften får han 2 ggr dag o höt 3 ggr dag så det är uppdelat såhär:morgon 3 kg hö minst,1/2 krafften...
middag:2 kg hö minst...
kväll:5 kg hö minst,1/2 krafften...

hej
vad kul att så många har svarat...:)
men hur mycket krafft o grovfoder brukar de få per dygn då...min d-ponny får minst 10 kg hö dag...1/2 kg groov o 1/2 kg pluss grön o 0.3 kg betfor..krafften får han 2 ggr dag o hör två ggr dag så det är uppdelat såhär:morgon minst 3 kg hö ,1/2 krafften...
middag:2 kg hö minst...
kväll:minst 5 kg hö ,1/2 krafften...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: tara
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama