Hästarna skuttar fram..?

Gotthard

Trådstartare
Brukar sitta på instagram och kolla ridfilmer, lagom längd på klippen och ofta väldigt inspirerande.

Har däremot börjat notera (kanske någon typ av trend?) något som jag tycker ser rätt märkligt ut. I piaffen och passagerna så hoppar hästarna fram :confused: Liksom skuttar från ena benparet till det andra. Jag är van vid att se mjuka, smidiga, taktfulla rörelser med schwung där styrkan ska komma från bakbenen. Känns som jag missat nått :p

Någon vänlig som kan berätta vad ska detta vara bra för?

Är främst svenska ryttare som jag sett detta hos. :)

Brukar sitta på instagram och kolla ridfilmer, lagom längd på klippen och ofta väldigt inspirerande.

Har däremot börjat notera (kanske någon typ av trend?) något som jag tycker ser rätt märkligt ut. I piaffen och passagerna så hoppar hästarna fram :confused: Liksom skuttar från ena benparet till det andra. Jag är van vid att se mjuka, smidiga, taktfulla rörelser med schwung där styrkan ska komma från bakbenen. Känns som jag missat nått :p

Någon vänlig som kan berätta vad ska detta vara bra för?

Är främst svenska ryttare som jag sett detta hos. :)

Jag har faktiskt reflekterat över samma! Det ser lite stressat och forcerat ut på något vis...

Min teori är att dessa hästar är i "inlärningsfas", alltså att de inte är helt starka i rörelsen för att utföra den och därför att det tillförts mer energi och mer "handbroms" från ryttarens sida vilket leder till mer stressade försök från hästen att uppnå ryttarens förfrågning. Eller så är det så att man kanske tränar dem på detta vis så att de ska prestera bättre?
Kan vara helt ute och segla, så ska bli kul om någon med mer erfarenhet svarar:)

Visst ser den ökade traven annorlunda ut ofta också? Förr red man oftare på i den ökade traven. Nu tycker jag den på många ekipage ser lika långsam ut som vanlig trav fast med mer bensprattel. Vet dock inte vad som är rätt.

Jag har faktiskt reflekterat över samma! Det ser lite stressat och forcerat ut på något vis...

Min teori är att dessa hästar är i "inlärningsfas", alltså att de inte är helt starka i rörelsen för att utföra den och därför att det tillförts mer energi och mer "handbroms" från ryttarens sida vilket leder till mer stressade försök från hästen att uppnå ryttarens förfrågning. Eller så är det så att man kanske tränar dem på detta vis så att de ska prestera bättre?
Kan vara helt ute och segla, så ska bli kul om någon med mer erfarenhet svarar:)

Jag har också intalat mig själv att det kanske är inlärningsfas, men verkar ännu konstigare om rörelserna ska bli så extrema. Måste vara större risk för förslitningsskador, missförstånd och stress. Men vad vet jag, ska bli spännade med ett svar :p

Visst ser den ökade traven annorlunda ut ofta också? Förr red man oftare på i den ökade traven. Nu tycker jag den på många ekipage ser lika långsam ut som vanlig trav fast med mer bensprattel. Vet dock inte vad som är rätt.

Håller med! Tycker det mesta ser ut att gå i samma tempo oavsett rörelse och gångart hos en del, då blir det ju gråskala helt plötsligt och inte stark färgskala när det gäller dressyr. Hoppas på en snabbt övergående trend alt en väldigt bra förklaring från någon insatt :)

Tycker @Evolution beskrev det bra, inlärda moment snarare än samling och bärighet. Allt ska ju gå så snabbt nu för tiden och man verkar sällan ha tid att bygga upp hästarna korrekt för att nå resultat. :(

Håller med tidigare att det ser lite "knyckigare" ut. Och angående ökade traven så skall den som sagt inte vara så mycket snabbare (som i snabbare takt), utan de skall länga på stegen med bibehållen takt. Här tycker jag dock att det är ganska mycket frambensprattel och bakben som blir efter - gäller såklart inte alla.

@MissFideli Aha, då missförstöd jag dig. Jag tycker att Zoniks ökade trav är fantastisk-det är massa power och rejält tryck i bakbenen som matchar hans spektakulära framben.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka