hästar vad gör man för att de ska hålla längre+

Sv: hästar vad gör man för att de ska hålla längre+

esa skrev:
Just islandsponnyer verkar ju ha en tendens att få bära större och tyngre ryttare (vuxna) på ett ofta felaktigt sätt.

Nu är det ju så att en ISLANDSHÄST ofta är byggd för att kunna bära en större och tyngre ryttare, det är bland annat därför vår älskade ras fått en så stor spridning. Särskilt om man sett till att den fått gå i frihet i flock mycket vilket ger en ganska god naturlig muskling. Däremot måste man givetvis starta hästen i ridningen på ett skonsamt sätt, med korta pass och kunnig support, för att successivt bygga upp muskler. Visst finns det hästar som är alltför svaga i skelett/muskler för att bära vuxna ryttare, men de är som tur är fortfarande i minoritet bland islandshästarna.

Annars är min åsikt att bra utrustning (främst sadel) och varierad ridning och annan träning ger hållbara hästar. Viktigt är också att man använder hästen till vad den är tränad för. En häst som varit avställd ett par veckor är ju inte läge att ge sig ut på flertimmarstur med. Min egen erfarenhet är att hästen efter lång vila, blir trött väldans fort och behöver då få många korta pass istället för att komma igång både konditionsmässigt och i rena gångarter.

Jfr med oss människor, inte ger vi oss ut och springer maraton utan en lång träningsperiod innan!

Tja, red förut på en ridskola där alla hästar var pigga och förhållandevis fråscha upp i över tjugoårsåldern. Förmodligen berodde detta på att hästarna var sent tagna, de började inte i ridskoleverksamget förrän vid ca 6 års ålder, då mycket lätt. De reds även in sent. Alla hästar var förut födda på gården.

Nu kan ju inte jag islandshäst, men de sägs ju att de inte bör ridas förään vid 5 tidigast?

Generrelt borde det ju gälla att ta hand om sin häst på bästa sätt, inte "flängrida", regelbunden motion, passande utrustning mm.

jo du har så rätt så men foder måste ju vara en viktig del oxå...

jag tänkte på det...man hör ju oftast att islänningar håller bättre och blir äldre än tex halvlblod och då kan man ju undra hur det kommer sig...halvbloden tas om han in i minsta detaj med täcken perfekta foderstater m.m islänningarna står där i sin gigantiska hage i ur o skur dygnet runt utan täcken och speciellt mkt pyssel(detta är fördommar mest nu) och de flesta tror ju de e så lätte me islänningar släng för dom lite havre så går de jättebra låt de vila i 3månader sen ut på 3timmars tur...ja de har lixom blivit som nåt folk fått för sig....men då kommer frågan HUR KAN EN HÄST HÅLLA SÅ LÄNGE NÄR DEN HANTERAS PÅ DET SÄTTET!!! för de e ju inte länge sen vi fick upp ögonen och vaknade ur denna dvalan som jag fått för mig iaf.
mitt svar är detta:
islandshästarna föds i "frihet" ute även om det är e kallt o regnar=de blir härdade de springer runt i kuperade hagar och MÅSTE lyfta på benen o se vart de springer...jag tror det är den största orsaken till att de håller så länge just denna ras...plus att de oftas inte rids i paddock=på volter hela tidn och rids mest ut i skogen iaf mer....vi rider oxå mer på ovalbana det blir inte lika stor påfrästning och som det redan sagts här..

våra pållar rids in när de är mer välväxta och fått lagom träning i hagarna innan....skulle de därimot stå still i en box o man tror att ju länge man väntar destå länge håller hästen så tror man riktigt fel.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 019
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar