Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Boj skrev:1. En bra foderstat, med anlyserat grovfoder samt kompletteringar som behövs för att täcka hästens behov.
2. Varierande ridning, mjukgörande, stärkande samt balanserande.
3. Ridning för instruktör mellan varven, en bil klarar sig inte utan service regelbundet det gör inte ryttare och häst heller. Kan förlänga livet och minska skador åtskilligt.
4. En hovslagare som vet vad h*n håller på med, inga hovar ingen häst således inga gångarter.
5. Rätt anpassad utrustning, sadel samt bett bör vara utpassad efter varje individ.
freyja skrev:En bra uppväxt är det allra viktigaste för hållbarheten.
Fölet går kvar minst sex månader hos stoet.
Rejält med utevistelse under uppväxtiden - i så stora hagar som möjligt.
Ordentligt med stråfoder, tillskott med mineraler och salt, kraftfoder vid behov.
Regelbunden verkning.
esa skrev:Rid inte in hästen för tidigt!!! Väntar du ett år med att rida in hästen, har du genast lagt till 5år i slutet av hästens liv! Väntar du två år får du ut ännu mer av din häst...
Så klart måste en mycket kunning hovslagare finnas med i bilden. Utan hovar ingen häst...
Ju längre tid desto bättre. Själv har vi fölen hos stona minst 8 månader, ibland 9 och 10 också precis som du.sambaengi skrev:Håller med. Fast mina föl brukar var minst 8 månader gamla, ibland både 9 och 10. Men då har jag inte betäckt om stoet förståss. Jag vänjer av i månadsskifte jan/febr men det har hänt jag väntat en månad till. Föl brukar jag få i april-maj. Vill ha tidiga föl.
Anette
esa skrev:Nu menade jag inte riktigt att hästen skulle gå i en liten hage och äta en massa protein Det jag menade var att inridningen oftast går ganska snabbt och hästen ska lära sig mycket på kort tid (verkar gå till så i de flesta fall..). Just islandsponnyer verkar ju ha en tendens att få bära större och tyngre ryttare (vuxna) på ett ofta felaktigt sätt. Därför menar jag att man ska vänta med att rida den tills den har ordentligt med muskler och benmassa/senor är anpassade för träning. Det finns ju så många sätt man kan träna sin häst på utan att rida den. Sedan har jag inget emot att en mindre ryttare rider hästen, men jag anser inte att det ska vara prestationsinriktat..
esa skrev:Nu menade jag inte riktigt att hästen skulle gå i en liten hage och äta en massa protein Det jag menade var att inridningen oftast går ganska snabbt och hästen ska lära sig mycket på kort tid (verkar gå till så i de flesta fall..). Just islandsponnyer verkar ju ha en tendens att få bära större och tyngre ryttare (vuxna) på ett ofta felaktigt sätt. Därför menar jag att man ska vänta med att rida den tills den har ordentligt med muskler och benmassa/senor är anpassade för träning. Det finns ju så många sätt man kan träna sin häst på utan att rida den. Sedan har jag inget emot att en mindre ryttare rider hästen, men jag anser inte att det ska vara prestationsinriktat..
Boj skrev:En islandshäst kan växa i kroppen så länge som ända upp till 8-10 år.
Balderum skrev:Majoriteten av islandshästar får växa upp i stora hagar i lösdrift och just genom det får de mycket muskler och den träning de behöver inför inrdningen. Alla mina hästar har gått i flock länge, och de två jag ridit in var starka och välbyggda när jag började.
Hur snabbt man rider in är väl olika, beroende på hästen o dess personlighet- lämnar man in hästen på inridning på 2 månader så är det upp till en själv o ställa krav på hur det ska gå till. Dock kostar det pengar och jag tror nog att de flesta vill ha ut så mycket som möjligt om man lämnar hästen på inridning.