hästar vad gör man för att de ska hålla längre+

Sv: hästar vad gör man för att de ska hålla längre+

Jag tycker det är viktigt att man inte kräver hästen på mer än den har kapacitet för , då får den förslitningar.
Att man är noga med all skötsel, foder/hö, vaccinationer, avmaskningar.
Sen kan ju alltid olyckor hända å med hästar är det ju så att det är ett levande ting så man kan inte ta för givet att den alltid är frisk å håller för den ridning man tänkt.Ibland "smakar det mer än det kostar"

det allra största problemet - oavsett ras - är att vi inte tränar hästarna rätt.

Precis, det är då dom "går sönder".
Många "sätter igång" hästen efter sommarbete med "tok tölt" i 1,5 timmar :eek:
Fattar inte hur de tänker :confused:

Bra mat, god omvårdnad är väl lite av nyckeln. Sedan tror jag att man ska rida vettigt och strukturerat. Många med islandshäst kan ha hästen ståendes flera dagar för att sedan dra iväg på en två timmars tur i raskt tempo. Visst att en häst med god kondis fixar det, men jag tror att trappa upp och trappa ner-metoden ger hållbarare hästar.

1. En bra foderstat, med anlyserat grovfoder samt kompletteringar som behövs för att täcka hästens behov.

2. Varierande ridning, mjukgörande, stärkande samt balanserande.

3. Ridning för instruktör mellan varven, en bil klarar sig inte utan service regelbundet det gör inte ryttare och häst heller. Kan förlänga livet och minska skador åtskilligt.

4. En hovslagare som vet vad h*n håller på med, inga hovar ingen häst således inga gångarter.

5. Rätt anpassad utrustning, sadel samt bett bör vara utpassad efter varje individ.

Boj skrev:
1. En bra foderstat, med anlyserat grovfoder samt kompletteringar som behövs för att täcka hästens behov.

2. Varierande ridning, mjukgörande, stärkande samt balanserande.

3. Ridning för instruktör mellan varven, en bil klarar sig inte utan service regelbundet det gör inte ryttare och häst heller. Kan förlänga livet och minska skador åtskilligt.

4. En hovslagare som vet vad h*n håller på med, inga hovar ingen häst således inga gångarter.

5. Rätt anpassad utrustning, sadel samt bett bör vara utpassad efter varje individ.

På punkten 3 om service borde du lägga till något om att både kontrollera sig själv och hästen vad gäller kroppen genom tex osteopat, chiropraktor, equiterapeut osv.

Anette

En bra uppväxt är det allra viktigaste för hållbarheten.
Fölet går kvar minst sex månader hos stoet.
Rejält med utevistelse under uppväxtiden - i så stora hagar som möjligt.
Ordentligt med stråfoder, tillskott med mineraler och salt, kraftfoder vid behov.
Regelbunden verkning.

Senast ändrad:

freyja skrev:
En bra uppväxt är det allra viktigaste för hållbarheten.
Fölet går kvar minst sex månader hos stoet.
Rejält med utevistelse under uppväxtiden - i så stora hagar som möjligt.
Ordentligt med stråfoder, tillskott med mineraler och salt, kraftfoder vid behov.
Regelbunden verkning.

Håller med. Fast mina föl brukar var minst 8 månader gamla, ibland både 9 och 10. Men då har jag inte betäckt om stoet förståss. Jag vänjer av i månadsskifte jan/febr men det har hänt jag väntat en månad till. Föl brukar jag få i april-maj. Vill ha tidiga föl.

Mina växer upp i stora hagar året om. Hingstarna leker mer än stona så de sistnämnda brukar jag leka med ibland, jaga och sätta fart på och vi har ställt hö och vatten med 100 m mellanrum bara för att de skall röra på sig. Fast just nu har jag ovanligt busiga ungston som är väldigt aktiva.

Mina har fri tillgång på hösilage under uppväxten och så får de lite grönpellets med mineraler och vitaminer varje dag. Bra för hantering, se till att de får i sig mineralerna och luzernpellets lugnar eventuella lösa magar.

Anette

Rid inte in hästen för tidigt!!! Väntar du ett år med att rida in hästen, har du genast lagt till 5år i slutet av hästens liv! Väntar du två år får du ut ännu mer av din häst...

Så klart måste en mycket kunning hovslagare finnas med i bilden. Utan hovar ingen häst...

esa skrev:
Rid inte in hästen för tidigt!!! Väntar du ett år med att rida in hästen, har du genast lagt till 5år i slutet av hästens liv! Väntar du två år får du ut ännu mer av din häst...

Så klart måste en mycket kunning hovslagare finnas med i bilden. Utan hovar ingen häst...

Det där stämmer inte enligt Rebecka Frey som gjort spattundersökningar på islandshästar. Sen inridning visade sig främja spatt! Tidig lagom anpassad träning utan för höga krav stärker skelett och senor. De hästar som växer upp i liten hage och rids in sent de får ett svampigt skelett, särskilt om de haft god tillgång till protein.

Däremot skall man bygga upp enhäst långsamt och inte ställa för höga krav. Tidig inridning av lätt ryttare med lyhördhet för lagom anpassad träning torde vara optimalt

Anette

sambaengi skrev:
Håller med. Fast mina föl brukar var minst 8 månader gamla, ibland både 9 och 10. Men då har jag inte betäckt om stoet förståss. Jag vänjer av i månadsskifte jan/febr men det har hänt jag väntat en månad till. Föl brukar jag få i april-maj. Vill ha tidiga föl.
Anette
Ju längre tid desto bättre. Själv har vi fölen hos stona minst 8 månader, ibland 9 och 10 också precis som du.
Ska inte stoet föla och mår bra (håller hull och muskler) kan de få gå 12 månader också.
Bästa tiden för fölning tycker jag är runt månadsskiftet april-maj, i alla fall i mina hemtrakter.

Satte en minsta gräns på 6 månader för att vara "generös" ;) , konstigt nog har jag sett/hört angivelsen 4-5 månader som jag tycker är förskräckligt tidigt. Fölet kan faktiskt få men av att avvänjas så tidigt. Sugbehovet är inte tillfredsställt, stor viktnedgång och fölet kan bli osäkert mentalt sett.
Finns en artikel på SLU:s sida om avvänjning som är bra tycker jag.

Nu menade jag inte riktigt att hästen skulle gå i en liten hage och äta en massa protein :) Det jag menade var att inridningen oftast går ganska snabbt och hästen ska lära sig mycket på kort tid (verkar gå till så i de flesta fall..). Just islandsponnyer verkar ju ha en tendens att få bära större och tyngre ryttare (vuxna) på ett ofta felaktigt sätt. Därför menar jag att man ska vänta med att rida den tills den har ordentligt med muskler och benmassa/senor är anpassade för träning. Det finns ju så många sätt man kan träna sin häst på utan att rida den. Sedan har jag inget emot att en mindre ryttare rider hästen, men jag anser inte att det ska vara prestationsinriktat..

En islandshäst kan växa i kroppen så länge som ända upp till 8-10 år.

esa skrev:
Nu menade jag inte riktigt att hästen skulle gå i en liten hage och äta en massa protein :) Det jag menade var att inridningen oftast går ganska snabbt och hästen ska lära sig mycket på kort tid (verkar gå till så i de flesta fall..). Just islandsponnyer verkar ju ha en tendens att få bära större och tyngre ryttare (vuxna) på ett ofta felaktigt sätt. Därför menar jag att man ska vänta med att rida den tills den har ordentligt med muskler och benmassa/senor är anpassade för träning. Det finns ju så många sätt man kan träna sin häst på utan att rida den. Sedan har jag inget emot att en mindre ryttare rider hästen, men jag anser inte att det ska vara prestationsinriktat..

Majoriteten av islandshästar får växa upp i stora hagar i lösdrift och just genom det får de mycket muskler och den träning de behöver inför inrdningen. Alla mina hästar har gått i flock länge, och de två jag ridit in var starka och välbyggda när jag började.

Hur snabbt man rider in är väl olika, beroende på hästen o dess personlighet- lämnar man in hästen på inridning på 2 månader så är det upp till en själv o ställa krav på hur det ska gå till. Dock kostar det pengar och jag tror nog att de flesta vill ha ut så mycket som möjligt om man lämnar hästen på inridning.

esa skrev:

Ok. Då är vi ganska överens.

Anette

Boj skrev:
En islandshäst kan växa i kroppen så länge som ända upp till 8-10 år.

Ett halvblod har faktiskt inte heller växt färdigt för 8! Det glömmer många bort!

Anette

Balderum skrev:
Majoriteten av islandshästar får växa upp i stora hagar i lösdrift och just genom det får de mycket muskler och den träning de behöver inför inrdningen. Alla mina hästar har gått i flock länge, och de två jag ridit in var starka och välbyggda när jag började.

Hur snabbt man rider in är väl olika, beroende på hästen o dess personlighet- lämnar man in hästen på inridning på 2 månader så är det upp till en själv o ställa krav på hur det ska gå till. Dock kostar det pengar och jag tror nog att de flesta vill ha ut så mycket som möjligt om man lämnar hästen på inridning.

Det stämmer och folk brukar reagera om man kommer med en nyligen inriden 4-åring på kurs att den är så välmusklad. Men mina hästar går i stora kuperade hagar i flock året om! Stona kan man behöva ta det lugnare med för de leker inte lika mycket som hingstarna när de växer upp. Finns undantag där med förståss, särskilt om ungstona får gå ihop med fölen och där är många busiga hingstföl...

Anette

Men nu pratade vi om islandshäst, inte om halvblod.

synd att denna tråd inte disskuterades vidare=)

vad tycker ni är en lämplig ålder för en liten lätt ryttare att rida in hästen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 019
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar