Hästar ute till 20:00

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästar ute till 20:00

Jag har inte läst på reglerna men hästarna ska alltså stå inne minst 12 timmar på ett dygn eller? (8 om den nya 16 timmars regeln införs)

8 kan jag gå med på men 12! :eek:

Det är nog mer rationellt att ha en lag som säger att hästar ska vara ute och röra sig fritt i en rimligt stor hage minst 8 timmar, än att lagstifta om att de ska vara inne. De flesta stallar har inte den luft som hästens andningsvägar är gjorda för. Men jag tror man inte löser allt med lagstiftning, petimeterlagar retar mest upp folk och gör dem till rättshaverister. Hur ofta får folk anmärkningar av inspektörer och förbundsrepresentanter för för mycket innevistelse, för mycket täcken och för små och för leriga hagar? Djur ska kunna ha möjlighet att bete sig naturligt säger ju lagen också. Eller blir inspektörerna också så förblindade av allt bling-bling, hemma-span och boxleksaker att de slutat tänka rationellt?

Ulrika

Jag har inte läst på reglerna men hästarna ska alltså stå inne minst 12 timmar på ett dygn eller? (8 om den nya 16 timmars regeln införs)

8 kan jag gå med på men 12! :eek:

Det finns INGEN lag på att de måste stå INNE. Men går de ute 12 h elelr mer den tid på året då betestillväxt inte sker ska de ha LIGGHALL.

Inte fasiken behöver de stå inne inte!

Det är nog mer rationellt att ha en lag som säger att hästar ska vara ute och röra sig fritt i en rimligt stor hage minst 8 timmar, än att lagstifta om att de ska vara inne. De flesta stallar har inte den luft som hästens andningsvägar är gjorda för. Men jag tror man inte löser allt med lagstiftning, petimeterlagar retar mest upp folk och gör dem till rättshaverister. Hur ofta får folk anmärkningar av inspektörer och förbundsrepresentanter för för mycket innevistelse, för mycket täcken och för små och för leriga hagar? Djur ska kunna ha möjlighet att bete sig naturligt säger ju lagen också. Eller blir inspektörerna också så förblindade av allt bling-bling, hemma-span och boxleksaker att de slutat tänka rationellt?

Ulrika

Finns inget i lagen som säger hästen ska/måste vara INNE de 12 h, men de ska ha ligghall om de är ute.

Och leriga hagar anmärks det på varje höst btw, av djurskyddsinspektörer runt om i landet. Tyvärr så när leriga hagar döms ut är det helt godtagbart alternativ att ha dem inne 24/7, vilket inte är så lyckat =/ Och det kan kanske vara anledningen till att det inte klagas mer på leriga hagar, för det finns ju ett dilemma. Vilket är sämst - hästarna i den leriga hagen men ute, eller att de slipper leran men står inna dygnet om? Finns ett rejält glapp i regelverket där.

Det är INTE ändrat. 12 h eller mer är det som gäller fortfarande. Om det ändras ändras det tidigast 1/7 2007.

Stackars hästar TOLV TIMMAR I EN LITEN BOX :cry: !! Skumma lagar vi har i landet!! Bättre då att gå lite eftr väder och sunt förnuft! Här är hästarna lättt ute från 07:00 till både 20 och 21 om vädret tillåter.

Det är ingen mänsklig rättighet att hålla häst. Har man inte mark eller byggnader som räcker till för att hålla häst får man köpa större gård, sälja ett par hästar eller stalla hästarna ngn annanstans.
Ha lite självinsikt och inse att vi som har hästar och som inte kan hålla dom på ett "mänskligt" (läs hästligt) sätt, får tänka om!! Vi har ingen rätt att hålla häst!!

Hallshugg mig gärna!!

det är säkert sant det du skriver men jag förstår inte riktigt relevansen av det i denna tråd?
Den här tråden handlar om att det är olagligt att ha hästar ute i mer än tolv timmar utan ligghall (den tiden på året utan bete). Den handlar inte om hur vida vi kan hålla våra hästar mänskligt/hästligt eller ej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka