Hästar ute till 20:00

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästar ute till 20:00

2008 ska det vara, eller?

Om EU godkänner regelverket så börjar en del av det gälla 1/7 2007, medan vissa delar börjar gälla 2008, och vissa delar 2009. Jag vet inte när det om utegången kommer börja gälla från. Därför jag skrev 'tidigast 1/7 2007'.

Äh. läste 1/1 2007.

Ej ditt skrivfel, mitt läsfel. För många nätter uppe på raken, och för dålig sömn på dagarna.

Det var dessutom 1/8 och inte 1/7.

Men får det godkänt av EU så gäller 16 h eller mer per dygn under den period då betestillväxt inte sker för när det är krav på ligghall, from 1 augusti 2007.

*kollade upp*

Det är sjukt att få böter för att hästarna gått ute för länge! Ser fram emot den dagen man kan böta folk för att ha hästarna inne för länge, då kan man börja håva in pengar i mängder!

:bow: :bow: :bow:

KL

Det här visste jag inte ens om.. :o

Sen när gäller det här?

Jag visste det inte heller, jag blev chockad när jag läste artikeln.
Vi plockar ofta in runt 20:00. Om jag inte får veta vad som gäller så får vi väl börja plocka in tidigare. 10 000 kr är lite för mycket att åka på bara för att man inser att hästarna mår bättre ute än inne.
Jag ska ringa STC på måndag och höra om det finns några klara regler för detta.

Men hörrni! Ni behöver ju inte läsa det som är skrivet som fan läser bibeln! ;)

Det finns INGENTING som säjer att hästarna måste gå in efter dessa 12 timmar! Däremot finns en regel som säjer att utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall/skydd mot väder och vind. Och som utegångsdjur räknas djur som går ute mer än 12 timmar/dygn den tid på året då grästillväxt ej sker.

Det är för övrigt olika beroende på var i landet man bor, vilken tidsperiod som avses, för detta är schabloniserat. Här där jag bor är det från 1/12 det gäller, men jag minns just nu inte om det är 1/3 eller 1/4 som är bortre gränsen...

du får gärna berätta vad de säger

Hmm. av olika anledningar så vill jag inte förstöra mina stora och fina hagar med ligghallar, och då undrar jag om STC har misstolkat DSM`s regler gällande hur länge hästarna får gå ute. För i artikeln så verkar det ju som att det är själva klockslaget som det utdelats böter för. Och alla ni som har ligghallar behöver inte bli upprörda nu men jag vill inte ha dessa i mina hagar då jag anser att dom bara används som hästtoaletter.

Givetvis.
Jag återkommer.
Jag kan tänka mig att detta är viktigt för många av oss som har travhästar då det alltid inom travet ansetts som god hästhållning att hästarna får gå ute så mycket som möjligt.

Det finns INGENTING som säjer att hästarna måste gå in efter dessa 12 timmar! Däremot finns en regel som säjer att utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall/skydd mot väder och vind. Och som utegångsdjur räknas djur som går ute mer än 12 timmar/dygn den tid på året då grästillväxt ej sker.

Är det någon som vet om det görs någon skillnad på regelbunden utevistelse på mer än 12 timmar och enstaka tillfällen? Om mina hästar skulle råka få gå ute 13 timmar/dygn två gånger i månaden, tex. :angel:

Och alla ni som har ligghallar behöver inte bli upprörda nu men jag vill inte ha dessa i mina hagar då jag anser att dom bara används som hästtoaletter.

Men det måste ju vara praktiskt? Då slipper du mocka resten av hagen, och parasittrycket minskar.... ;)

Tycker att det borde vara tvärtom, lag på att dom ska vara ute i minst 12 timmar (kanske med undantag för ridskolehästar, skulle nog bli lite krångligt?) Djuskyddslagen är ju trots allt till för djurens bästa :idea:
Själv bryter jag säkert mot den där lagen (har inte så stor koll på hur länge han går ute på dagarna) men jag tycker att det är bättre för hästen att få vara ute så mycket det bara går

:bow:

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow:

just ja det tycker jag med! de ska vara ute!

Har jag min häst för länge inne, då ser man riktig i boxen att han har sprungit rund rund!:crazy:

Jag vill ha de ute så länge det går, även på vintern ( om vädret tillåter) .

Mina hästar går ibland ute från klockan 05- 23. Alltså på tok för många timmar.

Jag har ingen ligghall och dom har fri tillgång till mat.

Som tur är så har jag bara 5 meter mellan stallet och hagen så jag kan ta in dom en kvart någon gång under dagen så då antar jag att dom 12 timmarna börjar om. ;)

Mina hästar går ibland ute från klockan 05- 23. Alltså på tok för många timmar.

Jag har ingen ligghall och dom har fri tillgång till mat.

Som tur är så har jag bara 5 meter mellan stallet och hagen så jag kan ta in dom en kvart någon gång under dagen så då antar jag att dom 12 timmarna börjar om. ;)

Nej, de börjar inte om. Jag har kollat. Räcker alltså inte ta in en stund, eller ta in och rida.

Är det någon som vet om det görs någon skillnad på regelbunden utevistelse på mer än 12 timmar och enstaka tillfällen? Om mina hästar skulle råka få gå ute 13 timmar/dygn två gånger i månaden, tex. :angel:

Den gäller även enstaka gång. MEN, det torde vara en av de förordningar som följs minst, och iaf de inspektörer jag varit i kontakt med använder en rejäl dos sunt förnuft i samband med den där regeln.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka