Hästar ute till 20:00

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

moncanr

Travtränaren Johan Lejon har enl. artikel i travronden fått 10 000 kr i böter av STC för att han haft sina hästar ute till 20:00 på kvällen.
Nu undrar jag har verkligen STC förstått djusskyddsmyndigheten rätt i detta fall? Är det förbjudet att ha hästarna ute till 20:00 utan ligghall? Jag trodde att det var en tolvtimmars regel när det inte är betessäsong. Det hör till saken att hästarna fodrades i hagen och alltså inte gått utan mat och vatten utan att det som fattas är tydligen ligghall.

Sv: Hästar ute till 20:00

Förmodligen en miss i formuleringen...

Troligtvis är det inte just tiden 20.00 som är problemet, utan att hästarna när klockan blivit 20.00 har varit ute mer än 12 timmar utan ligghall. Utsläpp t.ex. klockan 06.00 och intag 20.00 utan ligghall är alltså inte ok...

Jag kan iaf anta att det är så det ligger till.:D

Att tidningen hakat upp sig på just tiden för intagning beror kanske på att det inte anses riktigt normalt att ha hästar ute så sent på kvällen...;)

Frågan är bara varför just STC lägger sig i och kräver in böter? Vad 17 har de med saken att göra?
Antingen har tidningen missuppfattat det (också?) eller så passar de på att snylta lite på reglerna för att håva in extra pengar...:devil:

STC har all rätt att kräva in böter av sina tränare.
Om du har travlicens så kan du få böter för nästan allt som att t ex. glömma hänga på låset till medicinskåpet.
I detta fallet så var det den sena tiden på kvällen i kombination med avsaknad av ligghall och inte antal timmar de gått ute som bötfälldes.

Jistanes amelia.
Vet inte fakta här men kan säga att alla mina grannar och jag här på landet släpper ut sina hästar innan jobbet, nånstans sex på morgonen och de kommer in som det sista som görs på dagen innan man ska natta mellan 20-22 tiden. Visste inte att det var OLAGLIGT... Här räknas det dessutom som normalt.
Vi har i vår enfald trott att det var bättre att de får gå lösa ute i hage i stället för att stå fast i 9 kvadrat. Vi har prioriterat att de inte ska behöva stå inne så många timmar.
Finns det något djurskyddsmyndigheten inte har lagstiftat om? Börjar kännas som historierna om böjen på gurkor och storleken på jordgubbar. . .

STC har all rätt att kräva in böter av sina tränare.
Om du har travlicens så kan du få böter för nästan allt som att t ex. glömma hänga på låset till medicinskåpet.
I detta fallet så var det den sena tiden på kvällen i kombination med avsaknad av ligghall och inte antal timmar de gått ute som bötfälldes.

Men herregud... det är väl BARA BRA att hästarna får gå ute länge! Så länge de får mat och vatten och inte far illa på annat sätt! Väldigt konstigt... Har hänt att min har gått ute från 7.00 till 21.00... Hon mår inte dåligt...

Det är sjukt att få böter för att hästarna gått ute för länge! Ser fram emot den dagen man kan böta folk för att ha hästarna inne för länge, då kan man börja håva in pengar i mängder!

Jag kan säga att jag har haft djurskyddet hos mig, eftersom någon klantskalle anmälde mig eftersom personen tyckte att hästarna står ute länge på vintern.

Det är helt idiotiskt denna regel om 12 timmar är det fint väder och inte för kallt, varför ska hästarna då tas in tidigare bara för att passa 12 timmer regeln!

Och vad anser de som vintertid egentligen? det kan ju vara sjukt varmt på vintern och jäkla kallt på våren.

När djurskyddet kom förklarade jag hur det stod till, hästarna tas in över natten, är det fint väder får de vara ute längre, är det kallt alltså skitväder tas de in tidigare.
Jag sade ärlig att jag håller inte koll på klockan så att det blir exakt 12 timmar. De får 4 gånger mat och vatten under den tiden de är ute. Så är det!

Eftersom hästarna ser väldigt välmående ut, lade djurskyddet inte heller någon energi i mitt ärande!

Men sjukt är det!

Senast ändrad av en moderator:

Det är sjukt att få böter för att hästarna gått ute för länge! Ser fram emot den dagen man kan böta folk för att ha hästarna inne för länge, då kan man börja håva in pengar i mängder!

Så sant! :bow:

Det, om något, borde förbjudas. Läste i en hästtidning (minns inte vilken, men det var nyligt) att landets dyraste stall är det på Östermalm med hyra på nästan 7500kr/mån och då FINNS INGA HAGAR! Hur kan man kalla sig hästmänniska och inte inse att hästar behöver få vara utomhus? Obegripligt... :confused:
Man kan väl iaf ha hälften så många hagar som hästar (om det är brist på mark det sitter i) och ha dom på "skiftgång". Det är det många som har och även om det inte är optimalt så får dom ju iaf några timmars utevistelse...

Förlåt att jag inte höll mig till tråden... :crazy:

Ja, man blir verlkigen förvånat ibland! bättre att djurskyddet lägger ner energi där det behövs! Dessutom borde de tänka om med sina märkliga regler!

Hej!

Det finns "hagar" på Östermalms. Däremot kan jag hålla med om att jag inte tycker 1 timme varannan dag (som det iaf var när jag jobbade där), själv är riktigt värdigt hästliv. Jag brukar träffa några att hästägarna på somrarna och dom förundras över att min häst orkar gå två träningspass/dag och ändå går ute natt i gräshage..

Verkligheten är lite relativ, tyvärr, och många av de människor som har hästarna inne dygnet runt är upplärda av duktiga ridmänniskor, som själva fått lära sej att hästar inte behöver vara ute, om det inte är sommarbete då förstås... Och då får man inte rida på hästen istället:-).

Min egen häst går på lösdrift och funkar bättre nu än nånsin innan.

/ Lavinia, som också tycker man kan lagstifta om innevistelse för hästar!

hej. bara undrar om den artikelen finns på nätet från sts.

Och vad anser de som vintertid egentligen? det kan ju vara sjukt varmt på vintern och jäkla kallt på våren.

Vintertid står det troligen inte, utan snarare "den tid på året som betestillväxt ej sker". Hos oss här i Skåne är det från den 1 november till den 15 april, tror jag.
(Men gräset växte fortfarande i januari.... :cool: )

Immer

Precis det jag trodde. Tack!
Och mina hästar får även fortsättningsvis finna sig i att bli inplockade efter 11 timmar och 59 minuter.

Immer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka