Hästar svullna i strupen

D

Daimsan

Hej. Vi har två hästar hemma som blir svullna i strupen (syns på utsidan där ganachen slutar) så fort de släpps ut i hagen på gärdet. Jag undrar nu naturligtvis varför det blir så här? Om det möjligen kan vara så att det finns någon speciell växt eller liknande som orsakar detta? Tack på förhand:D

Sv: Hästar svullna i strupen

Hej!

En teori.

Pilträd i hagen? Äter barken.

Haft hästar med det, vet kollade men allt ok, blodvärden toppen.
Inte upplevt några problem i övrigt på hästarna, men det är nog lite obekvämt att gå i form med det?

Blev av med problemen när jag flyttade. Samma typ av mark/bete men inga pilträd...

Nu vet jag inte var du bor, men här i Småland har det börjat visa sig lite gröna strån i hagen. När hästarna försöker komma åt dem så får de i sig en hel del sand och grus på köpet.

Då kan du svullna på det sätt du beskriver.

De äter troligtvis rötter från någon växt, vet inte vilken växt (ogräs), som gör att salivgångarna i munnen sväller igen och då sväller spottkörtlarna bakom ganascherna. Det brukar gå ner över natten om hästarna är inne då, sen blir det lika nästa dag igen ända tills det växt upp så mycket nytt gräs i hagen att de bara äter av det.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V