Hästar svartslaktas i Sverige

Sv: Hästar svartslaktas i Sverige

Det är en naturlig följd av att reglerna för nedgräving på egen mark har blivit mycket strängare i kombination med att det är orimligt dyrt att lämna in en död häst till destruktion.

Vår gård gick från att ha en plats som var HELT PERFEKT att gräva ner nån häst lite då och då på (med lämpligt tidsmellanrum) enligt kommunens miljökontor till att vara olämplig på ca 5 år. (Pga av att det är för nära till boningshus).:banghead:

Och när vi begravde första gången så kändes ingen lukt alls upp över markytan ens om man satt på marken på toppen av graven(och jag gjorde det ofta).

Och påverkan på brunnar/dricksvatten hade tidigare ansetts obefintlig och dessutom så har alla hus i närheten kommunalt vatten och brunnsvattnet används bara till bevattning av trädgårdarna.

Utan fungerande hästpass kan det vara en ren fara för folkhälsan. Vi riskerar att få antibiotikaresistens och att få i oss salmonella eller andra bakterier

Det finns redan antibiotikaresistens i Sverige men än större i tex Tyskland där var fjärde gris bär på MRSA. Och vi importerar fortfarande en stor mängd kött från bla Tyskland. Det finns heller inget tvång att rena avloppsvatten från läkemedelsrester och spår från ett flertal läkemedel kan påvisas i svenskt dricksvattnen. Salmonella är inte så vanligt i Sverige men återigen ett betydligt större problem hos tex kycklingar i andra länder och det säljs en mängd importerade kycklingar/kycklingdelar varje år i Sverige.
Efter hästköttsskandalen för knappt ett år sedan slutade många seriösa slakterier att ta emot hästar för att inte riskera minsta lilla kontamination vilket nu gör det ännu svårare att faktiskt ta till vara på en häst som måste gå till slakt. Det kostar 6-7000:- att lämna en häst till destruktion men om det inte finns några alternativ så kan frestelsen vara stor att det blir svartslakt. Om inte annat för att det kan vara svårt att betala den summan när det är dags.
Gör det enklare och mer legitimt att ta till vara på svenskt hästkött, det finns ju uppenbaligen en marknad för det hela. Många hästar har livstidkarens helt enkelt för att det inte finns någon forskning om hur länge ett visst läkemedel finns kvar i hästen. En av mina hästar har livstidkarens då hon opererades för 8 år sedan, hur mycket läkemedel kan det finnas efter så många år?

Sen ärju frågan hur bristen på pass skulle öka risken för antibiotikaresistens och salmonella. Jag har då aldrig fått inskrivet i passet när hästen fått medicin med bestämd karenstid utan det är muntligt att det är 14 dagars slaktkarens på det här. Salmonella känns som ett litet problem i samanhanget men upptäcks väl kanske vid den veterinärbesiktning som görs på vitt slaktade djur?

Om man vill slakta finns det snart inga mer val än svart slakt då färre och färre slakterier tar häst.

Om man vill slakta finns det snart inga mer val än svart slakt då färre och färre slakterier tar häst.

Nej det är det som är det stora problemet. Efter hästköttsskandalen för knappt ett år sedan slutade många slakterier att ta emot häst för att inte riskera kontamination. Men i så fall borde ju även nöt slaktas för sig då många muslimer absolut inte äter gris? Och det har ju förekommit att tex nötfärs visat sig innehålla spår från gris så det känns absurt att häst inte kan tas emot? Och det är väl i såfall snarare en fråga om rengjöring om spår från ett djur följer med redskapen när man slaktar nästa djur?

Sen ärju frågan hur bristen på pass skulle öka risken för antibiotikaresistens och salmonella. Jag har då aldrig fått inskrivet i passet när hästen fått medicin med bestämd karenstid utan det är muntligt att det är 14 dagars slaktkarens på det här. Salmonella känns som ett litet problem i samanhanget men upptäcks väl kanske vid den veterinärbesiktning som görs på vitt slaktade djur?

Ja det uttalandet verkar helt taget ur luften ärligt talat.
Från Livsmedelsverket:
Salmonella finns främst i kött och ägg, men även i andra livsmedel. I svenskt kött är det mycket ovanligt med salmonella eftersom kött från nöt, svin och höns regelbundet kontrolleras på slakterier och styckningsanläggningar. Inget kött man hittat salmonella i går till konsumenterna, utan det förstörs. Risken för salmonella i svenska ägg är mycket liten. Utomlands förekommer det dock att ägg innehåller salmonella

Sen är det inte alls ovanligt att människor drabbas av salmonella efter att ha ätit frukt och grönsaker från utlandet. Så det är förmodligen betydligt mindre risk att drabbas av salmonella om man äter svensk häst än om man äter importerad frukt eller sallader.

Angående antibiotika så är det fortfarande praxis i vissa länder att ge det i foder tex till grisar. Helt enkelt för att grisarna föds upp under så pass stressade förhållanden. Är det då inte bättre att äta en svensk häst?
http://www.svt.se/nyheter/dalig-djurhallning-kraver-antibiotika men fortfarande så säljs minst lika mycket importerat kött som svenskt.
I Danmark är problemet stort
Det danska problemet med antibiotikaresistens blir allt större. En ny studie visade att 88 procent av grisarna som kom in till ett slakteri bar på den antibiotikaresistenta bakterien MRSA http://www.svt.se/nyheter/danska-bonder-kan-sprida-antibiotikaresistens

Skrämmande läsning men fortfarande så är den dansk/tysk/irländska blandfärsen en storsäljare i många butiker :nailbiting:

Alltså jag fattar inte hur de kan räkna ut att det svartslaktas 1000-tals hästar?

Jag tycker inte det är någon koll på vad som händer med hästarna alls i Sverige.
Min förra häst tog jag bort med trotjänaravlivning och destruktion. Ingen frågade efter hans pass. Jag meddelade ASVH att han var död men de vet ju inte om han gick till slakt eller om han begravdes hemma (eller svartslaktades!)

Min nuvarande häst har jag inte gjort ägarbyte på, blir så irriterad över att det kostar 350:- för att göra ägarbyte. Jag skiter väl i om ASVH har rätt i sina register.
Vad jag menar är att det är INGEN koll på hästarna om de lever, är döda eller exporterade. Inte heller vem som äger hästarna.
Hur kan de då veta om de är svartslaktade?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Var sjätte år undersöker Jordbruksverket hur många hästar som finns i Sverige. 2010 fanns drygt 360 000 hästar, och nu är det dags att...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 24-åriga Sara Henriksson från Agunnaryd har chans på en av de finaste utnämningarna inom ridsporten: Årets prestation. Och hennes häst...
Svar
0
· Visningar
436
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jonna Borg och Lina Noaksson har tagit fram en vetevärmare för hästar som främjar cirkulationen i muskulaturen. Nu får de Skapa...
Svar
0
· Visningar
540
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den danska familjen flyttade till Sverige och tog med sig sina djur, bland annat tio hästar. Det anmäldes inte till tullen och rätt...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Carand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama