Hästar sover bättre på halm?

cactuspower

Trådstartare
Är det någon som har någon erfarenhet av detta. Fick ett nyhetsbrev på mailen idag som jag är prenumerant på, från Ridsport/Fl-Net.

Citat:

"Halm bästa bädden
Det är bättre om hästen sover på halm än spån. Den slutsatsen drar danska forskare som studerat hästar sömn. De har använt videokamera för att spela in hur hästarna sover. Resultatet visar att halm fungerar bättre eftersom hästarna som hade halmbädd låg ner tre gånger så länge som hästar som låg på spånbädd. (FL-Net)"

Sv: Hästar sover bättre på halm?

Hm.Jag har faktiskt inte en aning. Jag mer tänkt att halm är bra sysselsättning för hästen, att ha lite å pilla med.
Själv har jag största delen haft halm, men även spån, alternativet då kan ju vara att ha några halmskivor vid sidan av med höet.

Men intressant iaf, måste fundera på detta ;) :p

Vi har halm i vårt stall och hästarna ligger och snarkar gott. Fast jag har ju inget att jämföra med eftersom alla har likadant.

Jag kan inte ha halm då min ena pålla har dammallergi, så jag vet inte, men dom verkar då sova väldigt gott på spån måste jag säga. :D

Det tror jag mycket väl kan stämma

Mycket möjligt att forskarna har rätt. Men vi har torvbäddar och tycker att de flesta av hästarna i stallet snarkar på rätt så hårt!

- Charlotta, som hade vissa svårigheter att få upp sin snarkande 800kg bjässe i dag :devil:

Våra ligger oxå väldigt skönt på torv... Har haft halm förut och märker ingen skillnad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka