Hästar som väver.

Tramptass

Trådstartare
Min erfarenhet av dessa är mycket begränsade och jag undrar om ni kan dela med er av vad ni vet. Är det något som andra hästar tar efter? Är det något som går att träna bort? Hur mycket sliter det på en häst att den står och väver?

//TT

Sv: Hästar som väver.

Tillägger att mina erfarenheter sträcker sig till en häst och han var mer eller mindre hysterisk och kastade sig från ena sidan till den andra men ska tydligen ha slutat med detta sen han bytte stall..

Sv: Hästar som väver.

läste en mycket intressant artikel i Hästfocus om detta. Det smittar i alla fall inte, precis som nagelbitning inte smittar.... de lär slita mindre på sig än man tror, men jag tror inte heller att det är nyttigt. Det man ska fokusera på är att hästen har överslaghandling pga stress och att det är svårt att bli av med ovanan! Det tyder ju på att hästen inte mår bra psykiskt, men sitter kvar även efteråt pga .
Jag har haft en häst som vävt när han stått i för stora stall. Det kan synas ibland, men iom att han nu går på lösdrift kan han röra på sig istället och har ingen stress i sig och sin omgivning som triggar beteendet. Mycket rörelse, bra med grovfoder, aktivt liv, ingen stress - viktiga grejer för att få hästar att må bra.

Men jag tycker inte det du beskriver - att den kastar sig hysteriskt - låter som om det är vävning vi talar om här. Vävning är en ganska apatisk rörelse (precis som du kanske har sett de kinesiska barnhemsbarnen sitta och vagga världsfrånvänt från sida till sida). Det här är något annat och låter som en häst som försöker ta sig ut ifrån boxen, men bara inte kan fatta hur. Har haft en sådan häst på sommarbete en gång - den stod vid grinden och kastade sig fram och tillbaka. Det är ju också ett tecken på stress, men mer hysterisk variant. ett stall där den trivs bättre torde lugna en sådan häst pronto!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur