Hästar som tränas/tävlas på lösdrift

Ela

Trådstartare
Jag har de senaste åren haft avelston och unghästar på lösdrift och är väldigt nöjd med detta.

I år skulle jag vilja ha fler hästar ute på lösdriften men några av dessa rids och tävlas i lättare klasser.

Hur löser men det med päls, täcken osv.

Om de får mycket päls klipper ni då eller hur gör ni? Täckar ni hästarna på lösdrift? Om de är svettiga varma efter ridning hur gör ni då?

Fungerar det att ha hästar som tränas på lösdrift?

Sv: Hästar som tränas/tävlas på lösdrift

Jag hade hästar som tränades på lösdrift förra året, funkade jättebra. Klippte och täckade, så länge man har bra täcken som andas och sitter bra så de inte får skav tycker jag inte det är några problem. Tog in dem några timmar varje dag för att de skulle få lufta pälsen (om det inte var fint väder, då åkte täckena av en stund ute varje dag) och så fick alla individuellt med kraftfoder och de som behövde extra hö fick det.

Mycket mat och täcken vid behov så tycker i alla fall jag att det funkar kanonbra.

Jag har ett kallblod som tränas/tävlas på LC/LB nivå i dressyr. Brukar ha honom halvklippt, klipper första gången i oktober eller när pälsen börjar bli för besvärlig. Han brukar med den klippningen jag har kunna gå otäckad vid bra väder, täckas med fleecefodrat regntäcke vid hård blåst, snöslask o.s.v. Är han svettig efter ridning får han antingen stå inne en stund efteråt med ylle/fleecetäcke och torka, eller så går han ut direkt med andastäcke. Eventuellt kraftfoder ges efter ridning när han ändå är inne.

Funkar utmärkt.

Jag har ett till kallblod, dock bara 2 år, men tanken är att han ska användas på samma sätt när han är vuxen.

Jag har mina på lösdrift sedan 5 år tillbaka, halvklippta med täcke fram till april när de helklipps.

Om de blir väldigt svettiga efter ridning så står de inne i stallet under tiden jag rider någon av de andra och släpps sedan ut igen. Men iom att jag klipper så torkar de väldigt fort.

Härnere i Skåne har vi galopptränare tillika veterinärer som har sina galoppörer på lösdrift i ett lite annorlunda system, det verkar fungera ypperligt för dem och jag är väldigt imponerad över att de har hittat en lösning som fungerar för så högpresterande hästar.

Var det dem det stod om i Hästfo*us för något nummer sedan?
Det tyckte jag såg intressant ut!

Jag vet inte vad du menar med träning, men jag har hästar på lösdrift som rids regelbundet (5-7 dgr per vecka). Mina hästar går utan täcke, och sätter mycket päls. Dock har de aldrig blivit blöta av svett (men jag rider inte i ridhus, utan utomhus), och om de blir lite svettiga ställer jag in dem i stallet en kort stund så att de får torka upp. Så länge de har en riktigt bra kondition när pälsen börjar sättas har de inga problem med mycket svett.

Jag har precis satt min häst på lösdrift efter 10 år med ridhus och uppvärmt stall. Har inte kommit igång med att träna och tävla än pga sommarfet häst men kommer defintivt göra. Kommer klippa hals/bog inprincip som det ser ut nu. Blir hon jättesvettig får jag helklippa och täcka. Tror dock inte det kommer behövas. Finns flera på lösdriften dock som har täckat redan nu som kommer fortsätta göra det hela vintern.

Bra artiklar om lösdrift i Hästfo*** Oktober nummer. Hurra:bump:,hoppas fler tar till sig av d,för hästens skull.. Och en enklare hantering för en själv. Konstigt att man envisas o hålla hästen instängd som strövare dom e. Inga djur ska hållas i bur,släpp hästarna "fria" . Men människans vana kan ju va svår o bryta.

Senast ändrad:

Misstänker att det är Per Michanek som ni menar.
Finns massor med info på nätet om hans syn på hästhållning, här t.e.x: http://busenkelt.wordpress.com/2010/02/17/gott-djurskydd-enligt-veterinar-per-michanek/
Finns bok att köpa för de som vill läsa mer. (Att bygga häststall)

Har haft nöjet att bo granne med han så jag har fått bra inblick i hur han resonerar med sin hästhållning. (givetvis har han varit min Vet med ;) )

Hur löser men det med päls, täcken osv.
Har reservtäcken och byter med om det regnar/snöar dagar i sträck.
Får oftast gå naken och luftas på dagarna.

Om de får mycket päls klipper ni då eller hur gör ni? Täckar ni hästarna på lösdrift? Om de är svettiga varma efter ridning hur gör ni då?
Min som rids för tränare och hålls igång bra klipps och täckas.
Lämnar ryggen kvar för och kunna ha honom naken under fina dagar.
Dom andra har päls kvar och rids mellan 3-6 dagar i veckan.
Har tillgång till kallstall där vi kan stalla in dom efter ridpassen och lägga på ev. svettäcke.
(4 islänningar och 1 paint)

Fungerar det att ha hästar som tränas på lösdrift?
Självklart! Varför skulle det inte gå?

Tack för alla svar :bow::bow:

Tror att det kommer bli lösdrift till dessa hästar också. Frågan är bara hur man gör med täcka jag vill gärna slippa täcke om det är möjligt men samtidigt kan det bli svårt att träna med all päls de kommer att sätta. Kanske kan man spårklippa och bara ha täcke vid riktigt dåligt väder?

vi har alla hästar på lösdrift, bland annat tävlingshästarna varav en tävlat VM..
Vi klipper endast hals och bog, då kan dem gå utan täcke, samtidigt som dem inte blir lika svettiga.
Är dem väldigt svettiga nån gång så får dem stå inne ca 30min - 1h med fleece täcke och torka upp lite och sen ut i hagen igen.

Vill du ändå hel klippa och använda täcke så rekommenderar jag att byta täcke varje dag och inte lägga på täcke först hästen torkat upp helt! (om den blir svettig trotts helklippning).

Klippning ær nødvændig på de flesta løsdrifthæstar som trænas.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 662
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 044
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 654
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31