Hästar som inte trivs tilllsammans

T

tussa

Vi har det lite sorgligt hemma i hagen. En treårig busvallack och en 29-årig surtant som ska leva ensamma tillsammans är ju inte nån helt lyckad kombination.

Sent i höstas fick vi ta bort vår shettis, som var gammeltantens goda vän och unghästens "fostermamma" och trygghet. Och nu är alltså de två ensamma kvar. Självklart blir det en konstig situation med en liten som bara vill leka, springa och busa, och en gamling som inte har nån lust eller ork med det.

Hästarna går på lösdrift med stora hagar som de tidigare sprang runt och galopperade i, men nu står tanten innne i boxen mest hela dagarna och krubbiter (nåt hon annars knappt gjort sen vi började med lösdrift). I boxen får hon vara i fred och slipper lillen. Han i sin tur blir tjafsig och utmanande för att få igång henne, men hon bara biter ifrån och jagar bort honom. Vilket leder till att han blir jobbig att hantera även för oss, kräver massor av uppmärksamhet och vill testa hela tiden.

jag vet attt vi borde ta hit en häst till för att få mer balans i flocken, men just nu har vi ingen plats. Shettisens gamla hus är ju för litet för en större häst och vi får en ny utebox först till våren.

Det är bara så sorgligt att se dessa två hästar som förr var så pigga, glada och trivdes så bra, och som nu bara sörjer och irriterar sig på varann.

Någon som har varit med om liknande? Eller som har tips eller råd? Vad gör man?

Sv: Hästar som inte trivs tilllsammans

Låter besvärligt! Kan du inte sätta ut en annons så kanske du kan byta häst med någon ett tag? Eller så kanske du kan ta dit någon unghäst så kan de gå på lösdrift tillsammans?

Sv: Hästar som inte trivs tilllsammans

Jobbig situation!
Men om jag förstår det rätt på dig, så blir det bättre till våren när ni får en ny box och därmed kan ta in en häst till?

Det enda råd jag kan ge dig, är att du försöker aktivera unghästen mer. Sätt igång med lite kul träning så att han blir mer stimulerad och därmed - förhoppningsvis - mer lugn i hagen och låter gammelstoet vara ifred.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka