Hästar som hoppar av alltför tidigt innan hinder

J

Jo_bo

På ridskolan där jag nu rider finns det hästar som verkar ha bestämt sig för att alltid hoppa av för tidigt och därmed för att kompensera detta tidiga avstamp gjort ett extra språng i luften så att de flesta ryttare har svårigheter att hålla sig kvar på ryggen. Det enda ridlärarna säger om detta är att komma i trav istället för galopp mot hindret och visst hjälper det men det löser ju inte själva problemet eftersom så fort hästarna kommer i galopp hoppar de av för tidigt igen. Jag undrar vad detta beror på då man även testat att löshoppa dessa två hästar på ridskolan och det gör samma misstag då (löshoppningen är självklart handledd av profisionella tränare) Vad kan man som ryttare göra när man rider en sådan häst för att den ska stampa av rätt när den kommer i galopp?

Tacksam för alla råd

Sv: Hästar som hoppar av alltför tidigt innan hinder

En duktig ryttare vägleder hästen till att hoppa av rätt. Dom ökar/minskar galopp så galoppsprången stämmer. Det är att ha "ryttarkänsla/ryttaröga" när vi pratar hoppning. Man ser hur många galoppsprång som ska tas och om man måste länga galoppen eller korta upp. Det är en träningsak och det tar lång tid innan man lärt sig. Sedan beror det ju på hur pass utbildade hästarna är, och i detta fall pratar vi ju om ridskolehästar.

Så tips..hm..en erfaren ryttare som rider.

:)

Senast ändrad av en moderator:

rida i kortare men fortf stark galopp och lägga hästen närmre hindret. dvs inte låta den gå iväg före utan hålla ihop galoppen ända fram.
ofta tar hästarna bettet och lägger iväg, så ett tips kan vara att röra lite, lite på handen de sista sprången för att sen mjukna i språnget över hindret

Tack för tippsen!!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 844
Senast: Linda_A
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama