Hästar som hälsar

taccotad

Trådstartare
Om ni ska rida ut med någon annan där hästarna inte känner varandra, låter ni dom hälsa på varandra?
En tjej jag rider med vill alltid att våra hästar ska få lukta på varandra innan vi rider i väg, under tiden vi rider och efter ridturen. Jag gillar inte det eftersom de har faktiskt inte gjort upp på riktigt och jag vill inte komma emellan en sådan fight!

Hur gör ni med nya hästar, hälsa eller ej?

Sv: Hästar som hälsar

Hälsar inte. Finner ingen anledning till det...

Kommer hästarna sedan från olika stall så är det synneligen korkat att låta dem hälsa!

/C

Aldrig, aldrig låter jag mina hästar hälsa på andra från annat stall eller på tävling.

Framför allt för ev smittorisk, men även pga säkerhet.

Kan ju själva svara att jag inte heller låter dom hälsa på varandra. Den andra tjejen tycker det, men jag säger att jag inte vill.
Våra hästar kommer från olika stall och vi rider tillsammans 0-6 ggr/vecka.

Personligen skulle jag aldrig tillåta något sådant. Det är en så himla onödig risk med att låta hästar hälsa på varann i tid och otid. Hästar brukar som bekant skrika och slå med frambenen när dom hälsar och det är inte att rekommendera ur min synvinkel.

När jag och min syrra rider ut med våra medryttarhästar så låter vi dem nosa litegrann på varandra sedan tar vi bort dem.

Men om det skulle vara så att vi rider förbi någon när vi är ute, så får min medryttarpålle inte hälsa på den hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Nej.
För det första så finns det ingen som hellst anledning till ATT göra det, och skaderisken är stor. Bägge mina skriker och slår åt andra så det är inget jag skulle vilja göra....
Sen tycker jag att det är jag som ledare som ska hälsa först, har jag inte gjort det bör inte mina "undersåtar" :smirk: göra det heller....
Men det är min åsikt. :bow:

Skönt att fler delar min åsikt angående detta!
Började nästan undra om det var JAG som var feg, överskyddande, tramsig mm mm mm eftersom många häromkring tycker hästarna ska nosas och hälsas så fort man träffar dom i skogen.

Absolut inte! Då blir det garanterat fight...då jag har en bråkstake :crazy: . Skulle nog inte låta dom hälsa på varandra ändå (även om jag hade en häst som gillade andra hästar), dumt att riskera

hälsar aldrig!
Dels ärdet som du säger att dom kan ryka ihop och dels kan nån av dom bära på smitta.

jag låter inte min häst hälsa på andras hästar...det finns en liten tjej hemma som brukar rida runt på en nordsvensk som är väldigt ouppfostrad och tjejen klarar inte riktigt av hästen. den nordisen ska alltid fram o nosa o det är jättejobbigt. jag brukar säga till henne att hon får hålla i sin häst men hon klarar det inte. nordisen springer till o med efter oss när vi går iväg...jobbigt att möta dom i skogen :crazy: förstår itne varför den som släpper iväg henne gör det när tjejen uppebarligen inte kan ha kontroll över hästen...

Aldrig, aldrig att jag vill att min häst hälsar på någon! Vad skulle poängen med det vara? Det ända som skulle hända är ett skrik och slag med frambenen! Till vilken nytta????

Nix. Tycker att om hästarna skall få lära känna varandra, så skall de gå "fria" i stor hage där de kan "bråka färdigt" och springa. Och då vill jag helst inte sitta på....

Hälsar absolut inte! Det vore inte så kul om någon av hästarna vände rumpan mot den andra o sparkade bakut. Stor risk att både hästar o ryttare blir skadade.

Har gjort någon gång, men tycker inte det är någon vidare bra idé eftersom min valack alltid är bra på att slå med både fram och bakbenen.

Håller ett bra säkerhetsavstånd till nya hästar, hälsa får de göra utan att komma nära varandra. Vill verkligen inte riskera ett onödigt slagsmål. Hästarna tänker väl inte på samma sätt som vi gör när det gäller kompisar, de blir inte vänner efter att han hälsat snabbt, och tänker man inte låta dom göra mer än hälsa så är det totalt onödigt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama