Hästar som gillar att rulla i lera?

P

Preed

Mitt äldre sto ÄLSKAR att rulla sig.. Jag har inte så mycket emot det för jag vet att hon tycker det är skönt, men går det att träna bort lite så hon inte rullar i lerpölar och dynga VARJE dag? Höst och vår(blötsäsongen) är ju alltid värst, torr jord nu på sommaren är ju inte så farligt..

Här är ett skräckexempel på en häst i mitt förra stall.. :D
mudhorse1.jpg

-"Visst är jag snygg?" :rofl:
mudhorse2.jpg

PS Det kan ha varit en flodhäst som rymt från ett zoo och brutit sig in i hagen, jag är inte helt säker.. :angel:

/ Fredrik

Sv: Hästar som gillar att rulla i lera?

Herregud! Det var det värsta!
inte kul att komma till stallet och hitta det där monstret!

Tyvärr så går det inte att träna bort rullning! Det får du nog leva med! Ett bra utetäcke kanske?

Ohh shit, jag som tycker det är jobbigt att borsta en ren häst :angel:

Nog svårt/omöjligt att träna bort. Byt till en trorare hage vore nog en idé...

Oj, men hästen verkar ju inte heller ha något tort ställe att rulla sig på.

Gillar inte hagarna alls faktiskt.. var ju bara lervälling..

Men nej det går inte att träna bort- (om du har en häst med mycket päls) är bara att klippa och ha på täcken i ur och skur! Då har du bara halsen och benen att oroa dig för.

*Torrare hage (men det är svårt vår och höst, har inte hästarna tillgång till stora hagar så förvandlas det lätt från hage till lerigt vattenhål. ;))
*Täcke oavsett väderlek
*Noggrann rykt så inte hästen rullar i stället för att rykta.

Och skulle inte detta funka...jag säger bara högtryckstvätt :angel: ;)

Ett kanske mindre roligt alternativ men genomförbart är helt enkelt att spola hästen. Om ni har tillgång till varmvatten året runt.
Spola, torka, sadla. Det kan inte ta mycket längre tid än att få hästen ren i vanliga fall. :p

:eek: :rofl:

Ursäkta, men det var det värsta jag sett!

Enda tips jag kan komma med är täcke, ifall det inte finns möjlighet att byta till en bättre hag

Senast ändrad:

Det var en dålig vår med mycket regn och tjälen ville aldrig gå ur marken och släppa igenom allt vatten.. :(

Som tur är var det ju inte min häst.. La bara in dom där bilderna på skoj.. :) Har som tur är en torrare hage i stallet jag står nu, hagarna i det där stallet på bilderna är ju på åkermark, och inte dikade eller dränerade..

Jag får väl leva med min "lerdrottning" då.. :) Inte så stor fara, så länge hon har kul hehe... Nu när det är hett på sommaren brukar jag ju tom duscha henne med en vattenkanna så hon kan rulla i jorden för att kyla av sig så hon inte får värmeslag(hon är svart)..

/ Fredrik

Annan hage. Det där är INTE kul. Min erf är att lär dem sej gilla det så blir det inte bättre, snarare värre:crazy: Hästar lär varandra och jag har varit med om att lergrisar lärt "renliga" hästar gilla att rulla i leran så det smittar också:angel:

Så annan hage eller SPOLA.

Min förra häst var en ren och prydlig kille tills han delade hage med ett lermonster!! Två veckor sen var han skitigaste hästen i hagen!
Skulle jag rida så fick han täcke på sig annars tog det en evighet att komma iväg.

:eek: En sån häst hade ridskolan jag red på förut, han letade upp den lerigaste delen av hagen och gosade in sig. :cool:

Man har hagar med sandjord! :idea: :angel:
Behöver bara skaka på sig så ramlar det av. :D

Jag hade en hage som inte ens var hälften så lerig som denna o den blev utdömd av djurskyddet. En hage ska tydligen vara minst 2/3 torr.

De får du leva med.. En häst rullar sig som ett tecken på att den TRIVS om du vill få bort de så flytta hästen nånstans där den inte trivs.. Mitt enda tips:rofl: Men jag tycker de är underbart att de är så för då vet man att hästen mår bra och trivs:D

Nu är det ju inte min häst som rullar sig, antar att du skrev inlägget till TS?

Skönt att se att det är någon som ligger i min skitgris klass. Men jag sätter på täcke ofta med hals annars finns de ju ingen möjlighet att man ska hinna/kunna rida. Får ibland börja med att spola av täcket när de sitter kvar på hästen för att kunna ta i det och sen vidare på hästen.

Mitt äldre sto ÄLSKAR att rulla sig.. Jag har inte så mycket emot det för jag vet att hon tycker det är skönt, men går det att träna bort lite så hon inte rullar i lerpölar och dynga VARJE dag? Höst och vår(blötsäsongen) är ju alltid värst, torr jord nu på sommaren är ju inte så farligt..

Här är ett skräckexempel på en häst i mitt förra stall.. :D
mudhorse1.jpg

-"Visst är jag snygg?" :rofl:

PS Det kan ha varit en flodhäst som rymt från ett zoo och brutit sig in i hagen, jag är inte helt säker.. :angel:

/ Fredrik

:rofl::rofl::rofl:
Har ALDRIG sett något så UNDERBART :love:

...stackars ägare... :crazy::D

En häst i stallet kunde inte släppa ut sin häst i hagen i höstas-vintras då han direkt rullade sig i den värsta leran.
Det hon gjorde var att raka honom och sätta på ett tunt typ regntäcke.

Underbar bild! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar