Hastar som gar i för lag form

Marvin

Trådstartare
Hur gör ni för att "ta upp" dem?
Jag rider ett flertal olika hastar pa "mitt" stall, de har alla olika temperament och svarigheter, men en gemensam faktor ar att de garna blir valdigt laga i formen. (Gar pa bogarna?) Jag uppfattar dem inte som spanda da, utan de verkar avslappnade, nöjda och tuggar latt. Jag rider med valdigt latt hand, de kansligaste hastarna har jag bara precis kontakt med.

Det som hander nar de blir sa laga ar att jag automatiskt höjer handen (erkanner: Jag blir garna lag i handen nar hasten gar över tygeln, nar den "slapper" sa lyfter jag handen till normalt lage.). Jag ökar drivningen, men pa flera av hastarna gör det att de graver sig annu djupare. Jag maste alltsa försöka fa dem att flytta över vikten pa mer pa bakdelen. :angel:

Svammel svammel... Alltsa: Förslag pa hur jag undviker att vi störtar pa nasan i dammet?

Sv: Hastar som gar i för lag form

Blir så glad när folk är medvetna om att hästarna går för mycket på bogarna :D

Några tips: Rid mycket övergångar både inom gångarterna och mellan gångarterna. Träna på att rida dessa övergångar så mycket som möjligt med enbart sätet och minimalt med, eller helst utan, tygelhjälper. Strunta i formen så länge, så att hästarna får upp huvudet. Låt hästen sköta huvudplaceringen så långt som möjligt och håll händerna så "stilla" som möjligt (håll alltså inte på att höja och sänka handen). Rid mycket ute i skog och mark så att hästarna får en ärlig framåtbjudning. Gör stärkande övningar för bakdelen som till exempel klättring och cavaletti. Tömkörning är för övrigt väldigt bra arbete då man ser hästen på ett annat sätt än i från hästryggen.

Sammanfattning: "strunta" i att arbeta allt för mycket dressyrövningar innan hästarna går ärligt framåt och har lättat på framdelen. När de gör det kan man sedan börja med lösgörande övningar som till exempel skänkelvikningar och samlande rörelser som öppna och sluta.

/Sara

När det händer med min häst då jag kör brukar jag driva fram honom och hålla handen mjukt och stilla. Övergångar som Marvin skrev om är också bra då man får igång aktiviteten där bak, som är varifrån man ska få formen. Att hästen går i låg form under träning tycker jag inte är så farligt, att jobba mjukgörnade med. Men det finns ju såklart en gräns på hur lågt!

Variera form och tempo mycket så att hästen blir uppmärksam för hjälperna och svarar framåt. Tempoväxlingar, övergångar. Gärna mycket galopparbete.
mvh
Lejonelle

Jag brukar lyfta bägge händerna rakt upp så att hästen störs lite och lyfter upp huvudet,sänker sedan omedelbart handen igen till normalt läge. Upprepar detta varje gång hästen blir för låg, de flesta hästar fattar efter ett par ridpass vad man är ute efter. Det är viktigt att inte dra handen bakåt eller bli rörig så att man stör hästen. Rider alltid mina hästar i låg form ca 10 min i början och slutet av varje ridpass, som uppvärmning. Om hästen går bakom lodplanet brukar jag lätta i handen och öka drivningen.

går de i låg form för att slippa undan arbete eller går de i låg form för att det bara är där de orkar få upp ryggen och få med bakkärran? I så fall hade jag låtit dem ligga kvar där tills de är starka nog att komma upp när man rätar på sej och lägger på mer skänkel.
Skilj på gå på bogarna och låg form för det innebär inte alltid samma sak - även om det är vanligt att man tror att hästen går bra när den ligger på bogarna...

Tack för era svar!
Jag jobbar med tempovaxlingar och ska se om det hjalper. Jag heller inte tid att vara dar sa mycket nu nar jag har tentorna uppradade efter varandra.
Pa den hasten jag rider mest ar det helt klart ett framsteg, innan gick hon som en giraff. :smirk: Jag ar sa glad att hon kan slappna av och sanka huvudet nu. Foton ar tagna, ska framkalla i nasta vecka sa att jag kan se hur det ser ut.

Jag har nyligen fått lära mej att INTE försöka påverka hästens huvudposition mer än om man behöver mer sökning/avslappning, men då är det mer för att "koppla ihop" hästen igen om den spänner sej, sedan får den gå som den vill med huvudet. När man jobbar med samlande övningar/rörelser höjer sej hästen automatiskt när den känner sej stark nog och orkar samla sej. Om man höjer huvudpositionen "för hand" blir det lätt en s-kurva i halsen som gör att ryggen inte kommer upp och kan vara skadligt för hästen (KS!!)
Visst kan man själv lyfta handen för att få in känslan av att höja framdelen i din egen kropp, men man behöver inte för den skull dra tyglarna uppåt, då har man höjt lite väl mkt.

Marvin skrev:
Hur gör ni för att "ta upp" dem?
Jag rider ett flertal olika hastar pa "mitt" stall, de har alla olika temperament och svarigheter, men en gemensam faktor ar att de garna blir valdigt laga i formen. (Gar pa bogarna?) Jag uppfattar dem inte som spanda da, utan de verkar avslappnade, nöjda och tuggar latt. Jag rider med valdigt latt hand, de kansligaste hastarna har jag bara precis kontakt med.

Det som hander nar de blir sa laga ar att jag automatiskt höjer handen (erkanner: Jag blir garna lag i handen nar hasten gar över tygeln, nar den "slapper" sa lyfter jag handen till normalt lage.). Jag ökar drivningen, men pa flera av hastarna gör det att de graver sig annu djupare. Jag maste alltsa försöka fa dem att flytta över vikten pa mer pa bakdelen. :angel:

Svammel svammel... Alltsa: Förslag pa hur jag undviker att vi störtar pa nasan i dammet?

Halvhalt halvhalt och halvhalt. Sen försök få hästen att gå så sakta som möjligt så att den jobbar ordentligt. :devil: Man kan ALDRIG rida för sakta. Ju saktare den går ju mer rygg, nacke och mag-rumpmuskler bygger den och har lättare för att bära sig själv. :cool: Många tror att man låter hästen jobba om den springer på, men det är ofta då som den hamnar på bogarna, man kan först öka på när hästen går ordentligt i kort kort trav.
Mitt tips i alla fall :D , hoppas att du får styr på det. :D

Låg form är INTE lika med att gå på bogarna. Att gå på bogarna betyder att hästen inte trampar under sig och därför inte bär sig. Det går alldeles utmärkt att ha en bärig häst i låg form.

Förutom att hästen inte kan höja manken ordentligt och bli RIKTIGT bogfri i en låg form. Därav att man strävar efter den höga formen.

Hästen är fullständigt bogfri med manken eleverad om den har bakdelen ordentligt under sig och ryggen aktiv. Faktum är att hästras och extriör har mycket att göra med hur dom rör sig. Hunterhästar rör sig i extrem låg form för att täcka så mycket mark som möjligt med så långa steg som möjligt. Nacken är låg i höjd med manke och rygg. Likaså quarterhästar har naturligt en lång form.
Det skall dock tilläggas att det tyvärr är väldigt många som rider sina hästar på bogarna och sedan tror att dom går rätt.

Har du något som helst fysiskt belägg för HUR hästen skulle kunna gå med optimalt höjd manke och frihet i framdelen i låg form?

En höjd hals medför höjd manke, mer eller mindre, särskilt då om halslinjen är avslappnad. (anledningen till att man hellre mäter en ponny som står och äter hö, än en som står och spänner upp huvudet..) Alltså är det MYCKET svårare att höja framdelen på hästen om den har låg huvudposition. Visst går det att höja, men den låga huvudpositionen låser lätt hästen i framdelen, och att få optimal bogfrihet är praktiskt taget omöjligt..

Motbevisa mej gärna, men då vill jag ha en grund för det hela.

Om det skulle vara så att låg form betyder att hästen går på bogarna så betyder ju det att hästen bara behöver gå med huvudet i vädret och ryggen sänkt och man kallar det bogfritt. Dvs, hästens huvudposition har inte med saken att göra. Du kanske inte är så insatt i cutting, dvs hästar som med mycket sänkt huvud skiljer kalvar ur en flock. Mer bogfrihet än vad dom hästarna har finns inte.

Det stämmer att hästens huvudposition inte avgör om den går på bogarna eller inte. Att hästen går på bogarna innebär att den har för mycket vikt på dem. Detta betyder att en häst som går med huvudet upp i det blå och ryggen sänkt kan gå på bogarna. Även en häst som har huvudet för lågt kan gå på bogarna. De hästar som trådskaparen beskrev gick väldigt lågt och när h*n drev på dem så grävde de ner sig ännu djupare. I detta fall betyder alltså lågt huvud att gå på bogarna.

Det ridsätt som används i cutting kan man säga påminner lite om det man i dressyren använder som stretching eller "framåt-nedåt". Där är fortfarande hästen samlad men inte i en så extrem grad. I en extrem grad av samling som till exempel piaff kan dock inte en häst gå med huvudet så lågt på grund av anatomiska skäl. Överlinjen blir kortare ju mer samlad hästen är och det finns ingen häst som har en så lång överlinje att den kan samla sig så mycket och ändå ha huvudet så lågt som en cuttinghäst. Ju mer samling desto mer vikt på bakdelen och desto mindre vikt fram. Bogfriheten innebär att det blir mindre vikt fram. Detta betyder att en cuttinghästkan ha relativt bra bogfrihet men inte så mycket som en extremt samlad dressyrhäst (och då pratar jag inte om de flesta dressyrekipage man ser idag som bara böjer på nacken utan verklig samling)

/Sara

Nu pratade jag om BÅDE bogfrihet och mankfrihet vilket du kanske missade. Mankfriheten kan hästen få av att gå väldigt högt med huvudet, ja, men resultatet blir inte bra eftersom sadeln ändå bara skulle ligga och trycka mer på sidan av eller tillockmed på manken (eroende på sadeln) om hästen går med sänkt rygg och på bogarna.

Som regel blir alla hästar bogtunga i unghästformen där man vill ha hästen väldigt lång och låg. När man sedan jobbat under rumpan och hästen känner sej stark brukar det bli naturligre för hästen att gå i hög form. Tillåter man den inte till det kommer man blockera hästens bogar mer eller mindre.
Och vill hästen inte gå i en hgre form är den antingen inte redo, har inte exteriören till att gå i högre samling, eller så har man inte en så bogfri och samlad häst som man tror.
Det är skillnad på en icke-bogtung häst och en bogFRI anser jag, den bogfria fångar bara lätt upp med framdelen och bär inte alls mycket vikt där, en icke-bogtung kan gå 50-50 eller t om liite mer vikt på framdelen, då kan det se och kännas bra men den är inte bogFRI. Det kräver hög samlingsgrad vilket är ytterst svårt, om inte omöjligt för en häst i låg form. poängen med den höga formen är ju att hästen ska sätta under rumpan så mycket att den höjer framdelen och därmed huvudet om det tillåts hänga med.

saen skrev:
Det stämmer att hästens huvudposition inte avgör om den går på bogarna eller inte. Att hästen går på bogarna innebär att den har för mycket vikt på dem. Detta betyder att en häst som går med huvudet upp i det blå och ryggen sänkt kan gå på bogarna. Även en häst som har huvudet för lågt kan gå på bogarna. De hästar som trådskaparen beskrev gick väldigt lågt och när h*n drev på dem så grävde de ner sig ännu djupare. I detta fall betyder alltså lågt huvud att gå på bogarna.

En häst som får välja sin egen form är i regel mindre bogtung än en häst som placeras i låg huvudposition. Varför? Jo, får huvudet inte användas som balansredskap utan ska hållas lågt innebär det att hela huvudets vikt också måste bäras upp av bogarna. Målet är att jobba "upp" hästens framdel och under hästens bakdel. Hur ska man göra det om man blockerar huvudet från att komma upp?
Självklart med skillnad då när hästen är ngt lättare i bogen och ändå går lågt för att den börjar jobba under sej med rumpan, och i det stadiet när man ska höja kraven på samling ytterligare.
Poängen: En häst i naturlig form behöver inte vara mer bogtung än en häst i låg form, snarare ofta tvärtom, därför vill man komma ur unghästformen så snart som möjligt. Det är ju mest ett verktyg till att länga ut överlinjen och få upp ryggen.

saen skrev:
Det ridsätt som används i cutting kan man säga påminner lite om det man i dressyren använder som stretching eller "framåt-nedåt". Där är fortfarande hästen samlad men inte i en så extrem grad. I en extrem grad av samling som till exempel piaff kan dock inte en häst gå med huvudet så lågt på grund av anatomiska skäl. Överlinjen blir kortare ju mer samlad hästen är och det finns ingen häst som har en så lång överlinje att den kan samla sig så mycket och ändå ha huvudet så lågt som en cuttinghäst. Ju mer samling desto mer vikt på bakdelen och desto mindre vikt fram. Bogfriheten innebär att det blir mindre vikt fram. Detta betyder att en cuttinghästkan ha relativt bra bogfrihet men inte så mycket som en extremt samlad dressyrhäst (och då pratar jag inte om de flesta dressyrekipage man ser idag som bara böjer på nacken utan verklig samling)/Sara

Det var väl ungefär det jag menade men som föregående talare inte höll med om. En häst i unghäst eller westernform (vad gäller huvudpositionen) GÅR inte särskilt bogfritt, särskilt westernhästar vill man ju t o m ha låg framtill, som jag uppfattat det dels för lassots skull och dels för att hästen ska ha bra egen balans utan att behva överanstränga sej efter en dags "kofångande" :D
Dressyrhästar som fuskar däremot har jag överseende med, särskilt på hög nivå eftersom det skulle vara otroligt jobbigt att gå i så hög samlingsgrad som huvudpositionen man vill ha borde tyda på, och ska de gå ett helt dressyrprogram inkl. en massa riktigt jobbiga rörelser varav en del väldigt samlade och bogfria (typ galoppiruetter, där är det färre som fuskar med bogfriheten ;) ) så orkar man helt enkelt inte.

Totola skrev:
En häst som får välja sin egen form är i regel mindre bogtung än en häst som placeras i låg huvudposition. Varför? Jo, får huvudet inte användas som balansredskap utan ska hållas lågt innebär det att hela huvudets vikt också måste bäras upp av bogarna. Målet är att jobba "upp" hästens framdel och under hästens bakdel. Hur ska man göra det om man blockerar huvudet från att komma upp?
Självklart med skillnad då när hästen är ngt lättare i bogen och ändå går lågt för att den börjar jobba under sej med rumpan, och i det stadiet när man ska höja kraven på samling ytterligare.
Poängen: En häst i naturlig form behöver inte vara mer bogtung än en häst i låg form, snarare ofta tvärtom, därför vill man komma ur unghästformen så snart som möjligt. Det är ju mest ett verktyg till att länga ut överlinjen och få upp ryggen.
Trådskaparen placerade hästarnas huvud lågt genom att bli låg i handen när de hade huvudet högt och när hästarna tog ner huvudet så gick trådskaparen tillbaka till normalt läge med handen. Hästarna blev i bland så låga att h*n måste höja handen för att de inte skulle störta på näsan i dammet. Vid drivning så grävde sig hästarna ännu djupare ner. Detta ,sammantaget med att hon inte hade någonting i händerna, ger mig bilden att hästarna inte går i enbart en låg form utan har krullat ihop halsen, knäckt av i nacken och lägger sin vikt på framdelen. Detta fenomen kallas även rollkür.

Totola skrev:
Dressyrhästar som fuskar däremot har jag överseende med, särskilt på hög nivå eftersom det skulle vara otroligt jobbigt att gå i så hög samlingsgrad som huvudpositionen man vill ha borde tyda på, och ska de gå ett helt dressyrprogram inkl. en massa riktigt jobbiga rörelser varav en del väldigt samlade och bogfria (typ galoppiruetter, där är det färre som fuskar med bogfriheten ;) ) så orkar man helt enkelt inte.
Jag tycker att det är helt okej att hästar inte orkar gå i en extrem samlingsgrad i ett helt dressyrprogram då det är enormt fysiskt krävande för hästen och att man då kan låta hästarna gå i en lite friare form. Men, det är ytterst sällan man ser en lite friare form. Det man i stället ser är hästar som har bakdelen fem mil bakomför och skjuter bara på framåt i stället för att bära vikt, halsen är knäckt och ihoprullad som en kanelbulle, hästarna är så framtunga att gångarterna inte längre är rena utan det är taktproblem och det finns ingen som helst förbindelse mellan framdel och bakdel genom ryggen. Det är inte heller bara några enstaka ekipage som ser ut på detta sätt utan det är majoriteten. Det är detta som jag inte tycker är okej.

/Sara

Mitt trick för att få upp skallen på hästar som smiter neråt är att spänna de översta magmusklerna, och arbeta med sitsen. Det är precis som om hästens nacke hänger ihop med magmusklerna, förstår inte riktigt hur, men tror att det har att göra med att ens kropp balanseras upp och att hästen då hänger på. Samtidigt som jag gör detta brukar jag alltid lyfta handen framåt och säga "upp med näsan" till hästen.

Att ta uppresande tygeltag ska man passa sig för, som någon annan skrev inbjuder den till s-kurva på halskotpelaren. Dessutom verkar det uppresande tygeltaget endast under tiden handen är påväg uppåt, sen ska den direkt ner igen och det är lätt att glömma. Plus att problemet inte ligger i handen och inte ska avhjälpas med handen utan med sits, skänkel och mellandel.

Om du spänner magmusklerna kanske du omedvetet ber hästen göra detsamma? ;) Gör jag så t ex i en nedförsbacke utan någon som helst påverkan med tyglarna - bara sträcker upp sej och spänenr magmusklerna, då tar hästen saktare steg och kortar upp mellanlinjen (mellan fram- och bakben) och spänner hästen magmusklerna höjer den i regel ryggen eftersom rygg- och mage hänger ihop.

Och som du säger så blir din sits stadigare och hästen får lättare att hålla koll på sin kropp och bära upp sin ryttare. Har fått tänka på det en del själv, eftersom jag har en häst som gärna blir bogtung i traven och då kan få mej ur balans. Enda sättet att behålla balansen i mej och hästen är att sträcka upp sej ordentligt och spänna magmusklerna som man har gömda där någonstans ;)

Enda gången jag tycker det är ok att ändra positionen på huvudet uppåt är när man ska rida samlande t ex smygskritt, och hästen sänker huvudet och blir bogtung. Då kan man höja huvudet (utan fokus på krökning av nacken och avslappning) för att förbättra balansen på hästen. Men det bästa är att låta den gå som den vill såvida den inte speedar upp tempot pga huvudpositionen. Man ska ABSOLUT inte be om eftergift i handen samtidigt som man höjer huvudet eftersom man då lätt kortar upp halsen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Hundhälsa Da jag fatt flera privata forfragningar hur saret utvecklar dig tankte jag att det kanske kunde vara interessant for manga har att se...
Svar
11
· Visningar
1 455
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min lilla skrutta tycks ha hittat sin rost i dag. :p Jag har sagt att jag har hunden som inte alls skaller. Hon gnaller och det har...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama