Hästar som bär på pinnar!

Mysaan

Trådstartare
Är det något som fattas dem när de bär och gnager på pinnar? Både min häst och ena hagkompisen sprang runt med bitar av stockar i munnen igår när jag kom. Sedan lade dem ner dem, gnagde lite och tog sedan upp dem och bar vidare. De beteede sig som hundar ungefär.

Sv: Hästar som bär på pinnar!

Hej!

Antingen har dina hästar bara kul eller så kanske de börjat "trä-äta". Detta beteende kan bland annat uppkomma hos unghästar när de har proteinbrist/näringsbrist. Se till att hästarna får tillräckligt med näring, Trä-ätning kan i vissa fall vidareutvecklas till krubb-bitning.

ha ha, vi har oxå en "bäver" i hagen :D hon har alltid gnagt på allt trä och brist på något har hon absolut inte ;) hon kan oxå "bära runt" ;)

mitt hlb. bär gärna runt på plasthinkar, kan han få tag i en hink så stjäl han gärna den och springer runt med :rofl::rofl:

Hej!

Antingen har dina hästar bara kul eller så kanske de börjat "trä-äta". Detta beteende kan bland annat uppkomma hos unghästar när de har proteinbrist/näringsbrist. Se till att hästarna får tillräckligt med näring, Trä-ätning kan i vissa fall vidareutvecklas till krubb-bitning.

källa till det ? betet som växer nu är oehört proteinrikt. krubb-bitning uppkommer oftast efter vad jag fått lära mig pga. sysslolöshet/stress.

De leker.

Mina kan till och med få för sig att syssla med något som liknar fäktning ibland. Elelr slå varandra med pinnar.:D

Har också ett halvblod som gärna busar med pinnar, lyfter och slänger med vattentunnan, kampar som en hund med grimmor, rycker spön ur näven på ryttare som rider brevid oss och slänger borstar och ryktskrapor över hela stallet om han kommer åt...så det gäller att huka sig och helst dra på hockeyutrustning när han är ordentligt på hugget. :rofl::rofl::rofl:

Så nog kan dom bära runt på saker bara för sitt eget höga nöjes skull alltid :D

Fullt normalt. De sysselsätter sig helt enkelt. Jag brukar slänga in sly och annat som vi tagit ner i hagen. Hästarna tycker att det är så roligt, särskilt den yngsta som kan dra runt små träd och pinnar i evigheter. Lite avbrott för att dra av bark o.dyl. förekommer förstås. Men sen dras grenen vidare.

ponnyn ja hade innan leket oxå med pinnar, sprand runt å lekte med de som en galning såg jätte gulligt ut :love: tror inte de är något som de har brist på eller så utan mer en kulgrejj

Våra hästar leker gärna med både pinnar och grimmor som det klär av varandra. Det kan stå och leka med dessa jättelänge....

Kom att tänka på min ponny som jag hade, det var inte ovanligt att hon bar på pinnar när vi red i skogen, hon tyckte helt enkelt det var kul:D

Jag hade en häst (egen uppfödning) för många år sen som älskade att bära omkring på saker! När hon var ett år kom vår hovslagare ut till sommarbeteshagen och verkade hästarna där. När han jobbade med de andra hästarna roade hon sig med att flytta hans verktyg. Tog dem ett och ett i munnen och gick iväg ungefär 25 meter och lade ner dem. Det är 16 år sen nu :eek: men vad jag vet är hon likadan än. Jag sålde henne för 9 år sen, med en djup suck och kommentaren "Nu flyttar hon grejer hos nån annan!" :rofl: Hon var och är en underbar häst! :love:

Jag hade en hingstunge en gång som snodde pinnar och petade på sin morsa med,hon blev rejält sur över att bli jagad av sonen med pinnar.:D
Det var en mkt påhittigt liten hingstunge som älskade att leka med fotbollar också ,tills de till slut fick punka ha ha.:rofl:

Hehe, min Jalla är likadan. Man får sig goda skratt ibland alltså! :laugh:
Han bär gärna omkring på pinnar, ibland stooora sådana. Han älskar också sin HappyBall som han springer med i munnen och stegrar sig, slänger och skuttar med den där. Han och min andra häst brukar stå och ha dragkamp med den.
Grimmor och flugskydd är ett gissel för de hittar man alltid i en blöt hög någonstans. Det har också hänt att hinkr försvunnit spårlöst för att sedan hittas några 100 meter längre ner. De är roliga! :laugh:

Vi har en isis i vårat stall som leker med pinnar.
Leken går ut på att han plockar upp en pinne, som sedan hagkompisen också ska ta tag i, och sen ska dom rusa runt i hagen tillsammans.
Så gjorde han tydligen på sitt förra ställe. Än så länge är det ingen som hajjat det i den här hagen :)

Liknande trådar

Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: igbest
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 084
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 804
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈