hästar som äter av staketet..!!!

zazza girl

Trådstartare
ha två unghästar.. och dom stå hela dagarna och gnager av staketet i hagen och på träden ...
varför gör dom så???
dom ha ju tillgång till mineraler och salt ....
måste få ett stop på det för snart kan dom gå rakt igenom staketet....
och elband sitter redan på staketet men de skiter dom i...

Sv: hästar som äter av staketet..!!!

Jag tycker det är ett ganska vanligt vår-fenomen..... Får de tillräckligt med stråfoder om dagarna? Kan du lägga in exv asp-grenar/sly i hagen så kommer de troligen låta staketet vara ifred. Är det inte så många stolpar kan man smeta på nåt som smakar illa (finns mycket att välja på).

hur gamla är dina unghästar??
kan det vara dax för tandlossning kanske? ;)
då kliar det ju väldigt mkt i munnen på dem...
kan vara bra som Prick skrev att lägga ut lite grenar/sly som de kan tugga på.
gamla julgranar, äppelträdskvistar, tall...
ja.. det finns många olika slags träslag som de kan äta och som faktiskt även kan vara nyttigt för dem!
men kom ihåg att inte lägga in något som du inte är säker på vad det är!
unghästar är ju inte lika försiktiga som äldre hästar.
kanske ska du lägga in något annat i hagen som kan vara stimmulerande för dem?
kanske några bollar eller andra leksaker.
det finns en leksak du kan göra ganska lätt och som inte kostar så mkt.
du tar 2 st 2 liter läsk flaskor och gör hål rakt igenom i "halsen" på flaskan på båda.
sen trär du igenom ett balsnöre genom hålen på båda flaskorna, så de sitter ihop. (hoppas du hänger med.. :D )
gör knutar vid hålen, så att det är något som tar stopp.
fläta ihop balsnören så att det blir en rejäl fläta och gör detta till ett handtag (muntag för hästen :D )
Sen fäster du handtaget på lämpligt ställe mellan flaskorna.
detta blir en superkul leksak att gå å slänga med! :rofl:
men det kan dock vara bra att göra några stycken likadana.
häll inte i något i flaskorna.. det kan göra väldigt ont på den
som blir träffad av dem om dom flyger iväg..
Hoppas du förstog hur den ska bli å se ut!
sen får du ju lägga in lite egen design så klart å göra som du tycker verkar bäst! :)
har tyvärr ingen bild på någon sån leksak just nu.
men om du gör en sån, kan du ju ta en bild å lägga ut!
hoppas det går bra med dina trä-ätare nu och att de slutar gnaga på staketet!
:banana:

oki.. jo den ena e 1½ år och den andra e 5 ....
och dom leker ju mycket med varandra ...
men få göra en sån leksak med och se om dom tycker om den ....ler...

oki.. jo den ena e 1½ år och den andra e 5 ....
och dom leker ju mycket med varandra ...
men få göra en sån leksak med och se om dom tycker om den ....ler...

kan nog vara så att 1½ åringen biter för att det kliar och 5-åringen gör samma sak bara för att h*ns kompis gör det.. :D

det är alltid bra att ha något extra i hagen som stimmullerar unghästar..
annars hittar de ju gärna på lite rackartyg.. :D
sen är det ju inte förens vid 6 års ålder som hästarna är färdig växta i munnen!
som om du räknar att dina hästar "fyller år" vid nyår och att din 5 åring kanske egentligen är typ 4½ så kan det vara tandlossning på G där med. :)

hoppas det går bra nu!

:banana:

Hur stor hage har du (med träd och buskar)?? Dom kanske är sysslolösa, så varför inte slänga in några slanor eller liknande, så att dom hagr något att plocka med. Eller fri tillgång på hö? Gör dom samma sak inomhus också eller?

Som några andra säger här så låter tandlossning också logiskt:idea:

det e en rätt så stor hage men dom ha inga träd i hagen bara brevid den ....
och ena sidan av hagen e det en lada ...
när dom e inne så gör dom inget alls då e dom så snälla .. men ute så se det för jävligt ut.. varenda träd e skalat....

Vi hade det här problemet förut fast med äldre hästar, och dom hade inga träd i sin hage då.. men när dom slutade med travet så flyttades dom över till storstora hagen med skog i och då slutade dom:idea:. Fanns mycket mer att göra antagligen. Så jag kan tänka mig att lägga in några träd åt som i hagen att pilla med eller att gärda om staketer lite så de kan gå bland träden... ?

japp.. jag ska testa att lägga ut grenar och sånt i hagen och se om dom sluta....
sen när dom ska ut på bete så ha dom nog så dom klara sig...

Hehe, låter som en fonemenal ide:D Lycka till :p

så gjorde min häst med....men han slutade när han fick in en hög med stora grenar.Testa, förhoppningsvis hjälper det även dig.

Våra tre gamla hästar är rikiga bävrar om vårarna. De får och äter stora mängder med sly, björkar och granar. Först äter de upp de små kvistarna och barren från granarna och sen barkar de stammarna. Måååånga träd per dag, finns ingen större hejd på dem. Men det är säsongsbetonat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 468
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama