Hästar smartare än vi tror

Sv: Hästar smartare än vi tror

och det var en nyhet?
Eftersom hästar uppfostrar sina avkommor så har vi väl i alla år vetat att hästar kan lära av varandra. Dessutom ser man ju ofta att de tar över varandras beteenden även när de växt upp.

Jag tyckte inte heller det var något nytt. Det är ju iallafall roligt att det forskas kring ämnet :)

Det är en nyhet på så sätt att det inte blivit bevisat tidigare. Så är det ju med naturvetenskapen; om ingen bevisat det är det inte så.
Etologin är ju fortfarande ung, mycket grundforskning kvar att göra :)

Man kan sucka lite ändå, över att det ska behövas! Detta vet väl varenda hästmänniska ....! Och de som inte är hästmänniskor lär strunta i vilket ...

Fast måste man forska i allt som man redan vet? Det finns liksom betydligt viktigare saker att lägga pengarna på. Vissa grundprinciper måste man väl ändå kunna räkna som empiriskt bevisade framförallt om man tittar på hur mycket forskning inom häst numer bedrivs med hjälp av dåligt sammansatta enkäter.
Ett djur som uppfostrar sina ungar kan givetvis lära sig saker av sina artfränder annars kan inte ungarna uppfostras. Hade man talat om att lax lär sig saker av sina artfränder hade det varit ett intressant forskningsframsteg

Fast jag tycker det är intressant ändå eftersom det framkom mer än endast ett konstaterande om inlärning i artikeln. Varför skulle det vara fel att forska när så mycket vi "vet" kan vara en missuppfattning? Annars skulle jorden fortfarande vara platt och det skulle bo folk på månen.

/V

Man kan sucka lite ändå, över att det ska behövas! Detta vet väl varenda hästmänniska ....! Och de som inte är hästmänniskor lär strunta i vilket ...

Fast forskning som denna är ju jätteviktig. Ju intelligentare djur desto högre krav kan man från myndighetshåll ställa på djurhållningen. Att tro och tycka är trots allt inte helt detsamma som att veta.

Ja, man måste ju göra grunderna för att kunna komma vidare?
Det är så naturvetenskapen fungerar, man måste bevisa saker och ting, inte bara vad gäller hästar utan allt. Det är väl inget konstigt alls?
Jag är väl partisk kanske med tanke på att det är mitt område..

Antropomorfism måste bort, tro och tycka får man göra någon annanstans!
Man kan inte bygga lagar och djurhållning på "jag tycker". Tyckande ändras (det var inte länge sen det var helt okej att i Sverige ha hundar uppbundna dagarna i ända, ha häst i spilta, fixera grisar mm). Ju mer man kan visa att det finns beteendebehov och avancerade mekanismer, ju bättre kan man anpassa djurhållningen efter djuren.

kl
Tycker det är roligt att dom forskar om detta faktiskt. Och lite roligt att äldre hästar inte tar efter yngre hästar, hade varit roligt att veta varför. Om det har med intresset att göra eller nåt annat. Alltså att äldre hästar är lite mindre framåt..eller något.

Problemet är väl kanske inte så mycket forkskningen som rubriken. Det här är ju något vi vetat länge och så framställs det som en nyhet istället för att man bekräftar det man redan vet.
Angeånde varför äldre inte tar efter yngre så är det väl liknande hos människan. De yngre har inte lika mycket erfarenhet och därför blir deras upptäckter inte lika intressanta. Jag ser det som ganska normalt i ett samhälle att de med mest erfarenhet lever på och sakta bygger ut den utan att ta in överdrivet mycket från de häftiga ungtupparna som svänger från den ena iden till den andra

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästar som hoppar med förbyglar ändrar sin språngkurva. Det visar en mindre studie som har gjorts på hästar som hoppar med och utan så...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ledarskap är en populär term inom träning av hästar, men den är inte riktigt relevant, visar en studie från Sveriges...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 618
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Även hästar kan bli deprimerade. Det här visar en ny fransk/kanadensisk studie. Enligt studien är dressyrhästar extra drabbade. ...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kunskapen om hästens betydelse för människors fysiska, psykiska och sociala välbefinnande ökar. Nu har Hästnäringens Nationella...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama