Så när hästen tycker den ska galoppera där du vill trava eller ha 5 kg havre istället för 1 så blir det så?
Jag tror inte jag sett en enda hantera hästar utan att åtminstone försöka bestämma. Inte att man bestämmer allt och alltid, men man bestämmer det mest i hästens liv.
Vänta tills jag öppnat grinden, men de flesta hästar skulle säkert föredra att vara helt lösa, nej det är Bruntes morot och inte din. Nej du får inte galopper än vi ska skritta, vi ska göra öppna här. Nej det är inte grinden, vi ska svänga och hoppa oxern.
Ja det är ett partnerskap men få hästar får göra som den vill, människan har de sista ordet för det mesta.
Sen kan man för all del tvinga hästen till saker, övertala den, be den och den gör det motvilligt eller vara eniga. Jag föredrar partnerskap, men det blir jobbigt när man rider ut och hästen föredrar ena ridvägen och jag andra, när hästen tycker det är jobbigt att böja sig och skjuta in bogen. Nej jag låter inte hästen bestämma alltid, och det är inte för hästens bästa att jag vill bestämma när vi galopperar.
Det lilla jag läste av avhandlingen handlade för övrigt om att hästen inte såg människan som en i flocken och därmed inte flockledaren.
Jag vet inte hur det är med dig men de flesta skulle inte ha en sambo eller några vänner om man låste in dem, bestämde när och var de ska äta, och när och var man ska göra saker.