Hästar skyddade jagat får

Sv: Hästar skyddade jagat får

Det var tydligen inte första gången fåren på denna gård blev attackerade av samma hundar. Hade det varit vargar som rivit fåren så hade det blivit ett dj***a liv på alla varghatare som hade krävt att vargen skulle skjutas. Men tydligen är det ok att lösa hundar springer runt på bygden och jagar :eek:

Sv: Hästar skyddade jagat får

Jag hade nog sagt till hundägaren att om detta händer en gång till så kommer bössan fram!
Det är fullt lagligt för markägaren (tillika fårägaren) att skjuta lösspringande hundar som ger sig på djuren. Kanske inte det första man gör men nu har det ju hänt två gånger och hade det varit mina får hade bössan kommit fram nästa gång.

Vad är det för j*vla hundägare förresten som har sina hundar lösa utan uppsikt såhär års? Koppeltvånget finns av en anledning och är hundarna så jaktbenägna att de jagar får är väl risken jättestor att de även jagar rådjur och annat vilt som har ungar.
Undrar just hur många rådjurkid som strukit med pga denna slappa hundägare.

Nä, skämmes!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
398
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter