hästar på marknad

Sv: hästar på marknad

Tydligen, dvs jag uppfattar också artikeln som om hästar (och kaniner) säljs på marknaden. Fast det behöver inte vara märkligare än att sälja på auktion? Det kanske till och med är nån typ av auktion, det framgår ju inte av artikeln HUR djuren säljs. Bara för att det är en marknad behöver ju inte veterinärintyg mm saknas tex.

ja de finns folk som säljer djur på marknader. de jag tycker e ännu konstigare e att de finns folk som köper djuren utan papper...

nej, det verkar ju helt okej i övrigt. Det bara låter som om vilken besökare som helst skulle kunna traska in och köpa sig en söt ponny utan att egentligen ha tänkt över beslutet som man bör.
Men det kanske bara är den dåliga klangen i ordet hästmarknad som dyker upp i mitt huvud...

Jag tycker att man kan begära papper på hästen även om en köps/sälj på en marknad.

jag satte kaffet i halsen när jag läste denna artikeln idag. Måste bara fråga om det fortfarande finns folk som säljer hästar påd detta sättet? eller har jag missuppfattat hela artikeln?

http://nwt.se/ArticlePages/200707/31/20070731205003_937/20070731205003_937.dbp.asp

Jodå. Vi har marknader här i Skåne också. Ett par stycken där djur säljs. Personligen tycker jag inte det är värre än när det är sk auktioner på djur. :crazy:
Fast jag tycker inget av sätten är bra...

Ja, man kan köpa en häst utan papper. Men det är absolut något man ska undvika. Hästen kan ju tex vara stulen :( Passet behövs egentligen inte förrän hästen ska slaktas, men det finns ju andra sätt att ta bort en häst på.

Det är lite konstigt det där med att passet behövs först när hästen ska slaktas.
Jag avlivade min häst för ca 3 veckor sedan och det var ingen som frågade efter passet!! Han har oxå blivit behandlad flera ggr på klinik men inget har skrivits i passet, för mig kändes det som att det var en helt onödig investering då jag inte har behövt visa det en ända gång.
Missförstå mig inte jag tycker det är bra att dom har införts men tycker det är konstigt att man inte behöver visa dom?!?

Men om du AVLIVADE hästen behövs väl inte passet? Passet ska väl fungera som säkerhet vad gäller otillåtna medel så de inte hamnar på tallriken? (slakt=man tar tillvara på köttet)

Om man köper en boaorm OCH en shetlandsponny så har man ju käket fixat för en längre tid. Åtminstone åt ormen.
Skämt åsido. Att köpa hästar på marknaer känns förlegat och gammaldags. Precis som artikeln ville visa. På gammalt vis. Det är väl att köpa hästen i befintligt skick? Även om hästar inte ska kunna köpas på det sättet. Personligen skulle jag inte handla så. Möjligen en kanin (åt boaormen)...:smirk:
Ponnymorsan

Ja, hästar säljs fortfarande på marknader!! Men jag undrar vem det är som köper dom.... :smirk:
I vilket fall som helst är reglerna rätt mycket hårdare idag för hur det hela ska gå till och veterinär ska finnas på plats mm mm.. så papper krävs säkert på alla hästarna!

Skillnaden på hästauktioner är väl att man oftast (?) går dit för att man hoppas hitta en bra häst där men på en sådan här marknad kommer fler barnfamiljer och liknande som ser att där står minsann en ponny för 5000:-, den får ju plats i garaget och så kan den beta i trädgården..!

visst är det så. passet behöver bara visas/finnas om man tar hästen till slakteriet och får då inte vara beh. med mediciner med livstids karens, innan passen (under några år) så fick man fylla i papper när vet. beh. med vissa preparat som vet./kliniken skickade till jordbruksverket där man förband sig att inte låta hästen gå till livsmedel.

man behöver inte visa handlingar när tex. lantbrukstjänst bultar hemma och tar kroppen till destruktion. inte heller när/om hästen tas bort med inj. vätska och går till destruktion.

det förekommer fortfarande att hästar säljs på marknader utan pass/papper. dom som köper/säljer är oftast handlare av "olika slag" men seriösare köpare förekommer troligen med.

När min Elliot blev dålig fick han ett medel som jag inte minns namnet på, men som borde skrivits upp i passet. vilket det inte gjordes... och svärfar valde att skicka sin märr till slakt och då visades det då inga pass!ville bara inflika detta..

Jag tycker att pass är en mycket bra idé men de används ju inte så som det var tänkt.:mad:

även i vår by i skåne säljs hästar på marknaden varje år. Djuskyddsinspektören är där och kollar - inget olagligt i år. Ser inte roligt ut i mina ögon men inte olagligt. Jag frågade själv om en häst och fick se passet, så visst ska de ha pass. Men vågade inte köpa, även om jag ville för hästens skull. Det odlar mest möjligheter för nissen som hade hästen att ta in fler som får åka runt på marknader och visas upp.

Tycker att det är fölegat. Skillnaden på auktion och marknad är väl inte så stor - vem som helst kan bjuda. Så personligen skulle jag möjligtvis köpa men absolut inte sälja på en marknad/auktion. Men är i alla fall tacksam för att vi inte kan köpa hundvalpar i djurbutikerna, som man kan i usa... och auktioner och marknader är vanligt i hela världen. SKillnaden i sverige är väl att vi just har inspektörer som kollar dessa marknader och tur är väl det!

oj missuppfatta mig inte! Om jag skulle köpa häst skulle jag aldrig söka mig till auktioner eftersom jag är uppfostrad av min hästartiklar som förklarar utförligt var man ska leta och exakt vad man ska fråga säljaren :D ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 539
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka