Angående att ta in och ut hästar till hagen så är min egen erfarenhet från att ha stått kollektivt att dessa (i just sista stallet) var en mardröm att släppa in och ut, knappt en häst som kunde ledas normalt utan skulle släpa ut/in en, promenera över en eller stå på bakbanan för att nåt läskigt hände (och ja, tydligen så inträffade nåt läskigt enligt denna hästen varenda gån man skulle ut). Sen hjälpte jag även till med att ta ut inackorderingarna och där kunde man ta tre-fyra hästar i taget som gick som små lamm och trippade efter en. Är jätteglad att inte ha häst längre för det är liksom inte kul hur man än gör.. Helinackordering = bekvämt för mig och lätt men lite väl lite hagtid. Kollektivt´= Försöka samsas med olika människor med väldigt olika åsikter och tydligen inte alls heller säkert att man får ordentligt med hagtid då en del är "snälla" och åker ut och släpar in hästarna när det kommer lite regn, andra tycker att det går jättebra att ta två timmar sovmorgon eller ta in nån timme tidigare för man ska minsann på fest/föräldramöte/jobba/annan korkad anledning. Nån vill ha fri tillgång i hagen, nån annan ingen lunch alls och frippe måste tas av bandage på varje morgon och få på sig benskydd och boots runtom och bytas täcken på efter fyrtielva olika skalore beroende på väder, vind och hur planeterna står . Tog liksom lika lång tid att få ut åtta kollektivhästar i hagen som tjugo inackorderingar (haken är att där måste man ju betala extra för varenda extra grej så då behöver konstigt nog hästarna där inte tre olika täckesbyten, bandage eller skydd runt om). Nänä, inte alls less föredetta hästägare .
Om jag nånsin ska ha häst igen så måste det finnas bättre alternativ än ovanstående, typ lösdrift men där vi testade ha hästen så gick de i lera upp till knäna på hösten då det blev så upptrampat kring lösdriftshallen och att de snålade nåt oerhört med att halma upp där.
Om jag nånsin ska ha häst igen så måste det finnas bättre alternativ än ovanstående, typ lösdrift men där vi testade ha hästen så gick de i lera upp till knäna på hösten då det blev så upptrampat kring lösdriftshallen och att de snålade nåt oerhört med att halma upp där.