Hästar och schäfrar omhändertagna

M

mirran

Sex vanvårdade hästar och lika många schäfrar har omhändertagits på en gård söder om Helsingborg.
Djurskyddsinspektörerna hade fått klagomål på djurskötseln sedan 2005. När de besökte gården i höstas var framförallt en av hästarna väldigt mager.
Man frågade gårdens ägare om de hade något grovfoder hemma, som hö eller ensilage. Det hade de inte, men de sa varifrån de köpte sitt foder.
Uppgiften kollades och det visade sig att den inte stämde.

Förra fredagen åkte två djurskydsinspektörer tillbaka till gården för att titta närmare på hur det såg ut i stallet, men de blev inte insläppta där. I måndags, mitt på dagen, kom de därför tillbaka – den här gången med polis.
Ingen var hemma, så inspektionen genomfördes utan ägarnas närvaro.

– Miljön var inte bra – dåligt ströat, inget vatten. Hundarna hade det inte bättre. Två av dem saknade skydd i de inhägnade rastgårdarna, det enda vatten de hade tillgång till var fullt av alger och det låg avföring överallt. Några av hundarna var magra, enligt inspektörerna i HD.

På kvällen kom därför inspektörerna tillbaka, nu i sällskap av polis, personal från ett djurpensionat och en veterinär. Alla hästar och hundar omhändertogs.

– En häst bedömde vi var i så dåligt skick att veterinären först fick undersöka den för att se om den klarade en transport. Den klarade färden, men var väldigt illa däran – mager, med insjunkna ögon, ingen muskulatur och en deformerad hov. Den borde ha avlivats för länge sedan, står det i HD.
Men hur kunde man vänta tre år med att göra något???

Sv: Hästar och schäfrar omhändertagna

Som boende strax söder om helsingborg så tror jag jag vet vilken gård det är.

Om det nu är denna gården så har skicket det försämrats stegvis sedan älsta dottern flyttade. (dottern jobbar just nu med hästar utomlands)
tex har hästarna varit ute varje dag.

Men det kanske är tid att skaffa bättre djurskyddsinspektörer som verkligen lägger ner arbeta på djurens välbefinnande och inte på hur många cm det är mellan galler. (sist jag träffade en inspektör här så frågar hon om det verkligen skulle sitta spik i hovarna)
Självklart måste de även få större rättigheter så de kan gå in och styra upp innan det blir såhär illa.

(anmälningar av gården har lämnats ett flertal gånger)

Sv: Hästar och schäfrar omhändertagna

Men det kanske är tid att skaffa bättre djurskyddsinspektörer som verkligen lägger ner arbeta på djurens välbefinnande och inte på hur många cm det är mellan galler. (sist jag träffade en inspektör här så frågar hon om det verkligen skulle sitta spik i hovarna)

Jag hoppas du vände dig till hennes chef och ifrågasatte inspektörens kompetens. Det är verkligen skrämmande att så dåligt insatta personer kan få jobb som djurskyddsinspektör

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 592
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar