Hästar med underbett?

J

janniehansson

Är inte så inne på det där med tänder men är det någon som har erfarenhet av underbett?

Kan det gå till baka och bli bättre när hästen växer? ( förutsatt att det är en unghäst)

Kan det påverka ridningen? (då tänker jag mest på bettet)

Vågar man avla på ett sto med underbett?

Kommer säkert på fler frågor med tiden.
Dela gärna med er av egna erfarenheter.

Sv: Hästar med underbett?

Känner inte till någon med underbett men med ett stort överbett. De fall jag känner till har inte överbettet vuxit bort tyvärr utan de har kvar det även när de vuxit färdigt.

Påverka ridningen gjorde det väll inte direkt men det var knöligare att få in bettet i munnen, speciellt när hästen inte förstog att man skulle öppna munnen när man håller fram ett bett.

Avla har jag ingen aning om men om du ska ha den till hemmabruk spelar det väll ingen roll så länge stoet är fint i övrigt.

Jag har bara erfarenhet av överbett. Där måste tänderna ses efter varje år eftersom vissa ytor inte slits naturligt av hästen så det blir vassa kanter. Ses det inte efter blir det svårt för hästen att äta, den kan få sår i munnen och få ont av att ha bett i munnen.

Bara för att klargöra, är det framtänderna eller kindtänderna som du talar om?

För att bedöma om en häst har ett över- eller underbett tittar man på kindtänderna. Det är där tuggfunktionen finns.
Ett felaktigt bett där kommer leda till att hästen på sikt kommer att få hakar som kommer att behöva korrigeras.

Är det så att framtänderna när man lyfter på läpparna inte är i linje med varann kallas det för frontal överbitning och frontal underbitning.

Om hästen har ett över eller underbett kan bedömas först efter det hästen är 4,5 år.

Hur bettyp på häst nedärvs vet jag inte, har inte hört om någon studie där det är studerat heller.

Fontal över- eller underbitning behöver inte vara ett problem för hästen. Det kan bli svårare för dem att beta riktigt kort gräs eftersom de inte kan bita av det. Men längre gräs och ex hö/silage är inga problem eftersom hästen kan plocka upp det med läpparna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
733
Senast: Amha
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar