Hästar med dåliga hovar!

antiloop8

Trådstartare
Ni som har hästar med dåliga hovar, på ett eller annat sätt, vad gör ni för att "läka" hovarna?
Har ni några roliga tips på icke-belastande lekar? :confused:

Två utav ridskolehästarna hade rätt så skruttiga hovar då de kom. För att hovarna skulle bli bättre så köptes biotin
in, så de fick biotin dagligen i fodret.

Sedan så masserades cornucrescine in vid kronranden, dagligen och så smörjdes hovarna med olja.

Jag smusslade även i lite torkade nypon i fodret eftersom
att jag hört att det ska vara bra. :D :)

Så här höll vi på i minst ett halvår, varje dag. Och det
tycktes fungera ganska bra! :) För hovarna är mkt bättre nu.

Men frågan är ju om biotinen verkligen gjorde så stor nytta,
jag har nämligen hört att hovarna blir endast bättre av biotin om det är brist på biotin, annars gör det ingen skillnad.

Cornucrescine hittar du i vanliga ridsportaffärer. Det kostar en del, men det räcker länge, för man behöver inte
ha så jätte mkt då man masserar in det.

Oljan vet jag inte om den gör så stor skillnad eller ej, men vi använde oss utav vanlig olivolja. Jag har hört att
det inte hjälper om man smörjer hovarna, utan att effekten
blir ungefär som om då vi använder nagellack. Oljan kan alltså inte tränga igenom hoven, om man just penslar på olja på självaste hoven. Utan i så fall så får man påverka
hovarna antingen under ifrån, eller massera in olja, typ
i kronranden ovanför hoven i stället. Torsklever olja
Sägs vara bra till det, men det luktar päckel!

Om nypon hjälper eller ej vet jag inte, men jag har hört
att det ska vara bra. Därför fick de torkade nypon av mig
varje dag. De tyckte åtminstone att det var gott. :)

hade en fjording ståendes här hos mig, och hans hovar smörjde vi med torkleverolja, samtidigt som han även fick det i maten.

när han fick detta så fungerade han ok, men dom som ägde honom hade provat att ta bort det, och då började hovarna smula sönder, alltså helt klart värt att prova!

Oftast måste man angripa problemet från flera håll, se över foderstat och hovslagare. Att förse hornet med fukt, och gärna hjälpa upp så att hornet kan bibehålla fukt lite längre.

Fett och oljor av dess olika slag skall man undvika på hoven, det kan se ut som om en förbättring sker tillfälligt men sen kommer bakslaget igen. Om man vill smörja så är det endast kronranden som skall stimuleras, och då kan man välja dels som någon gav som tidigare förslag eller Alosinsalva ett annat exempel.

Dessa stimulerar tillväxten, samt grundar hornet så att det blir mer mottagligt samt bibehåller fukten bättre. Sen är det vatten på hoven som gäller, antingen genom fotbad eller sk hovfiltar man blöter upp ordentligt. Hovfiltarna har den fördelen att hästen kan ha dessa över natten tex, då förses hoven med fukt under en längre tid.

Jag provade det mesta av det som rekommenderats här ovan, till sist gav jag upp och plockade bort (kunde inte spika fast skorna igen) och nu är de finare än någonsin.

Köpte ett sto med superdåliga fötter. Sprickor och platta undersidor= fel vinklar.
Hon hade alltid haft skor på alla 4. Så läste jag en artikel från SLU i Uppsala om barfotahästar.
Eftersom jag provat allt (Biotin och andra likn. prep.) chansade jag på detta och plockade av alla 4 skor och verkade henne var 8:e vecka. Det fungerade kanonbra! Jag fortsatte med Biotinet och i år har hon riktigt fina fötter och kan numera ha skor fram iallafall.

Men det tog nästan ett år och det bästa hade nog varit om jag väntat med att sko henne men jag ville kunna brodda i vintras. Mitt bästa tips är därför plocka av skorna och låt dem gå barfota ett tag. Detta gör att blodcirkulationen ökar igen och hovarna mår bättre men låt det ta ett tag!

Hovfiltar har jag aldrig hört talas om men det verkar vara en kanon bra idé. Var finns de att köpa? Har själv dessa problem med min häst och just nu är det bara en massa lera i hagen som torkar ut hovarna. Fotbad är inget att tänka på om det inte är själva sjön som är det tilltänkta fotbadet.
MVH Ann

Har prövat halva marknaden av diverse "hoof-strenghtner" (biotin, corncreusin mm) och jag säger bara en sak:
ENZION
kommer inte ihåg vilket företag som säljer, men den finns i många foderaffärer, en vit burk med blå text, väger ett kilo, tror jag. kostar 500 kr. men det hjälper...

hade en katastrofhäst (mycket fullblod) som jag gett diverse till, gått barfota, smörjt, kladdat, tvättat, tjärat, oljat in, vattenbad - you name it.
tills min hovlsagare bad mig pröva Enzion, har aldrig gjort något bättre, jag var osäker till att lägga så mycket pengar på en gång liksom, men det vad det värt, det var förbättring på en skoning, och när burken var slut efter ca fem månader behövdes inget mer, fötterna har förblivit starka därefter, och hästen är oöm, nån gång när han tappat och läkt upp en del har jag satt in Enzion igen för säkerhetsskull, och jag kan bara varmt rekomendera det till alla hästtyper!

dåliga hovar, torra, spruckna fnasiga osv kan bero på bla, dålig foderstat eller för torr bädd. snustorrt spån är inte egentligen att föredra, torkar lätt ut hovarna.

vår nordis hade jättedåliga hovar när hon kom till oss, min låtsaspappa skodde henne hela tiden innan vi köpte henne.
de var fnasiga, torra och hon hade jämt tappskor.
hon stod på jättetunt lager snustorrt spån i boxen.
ägaren gav henne biotin men hjälpte inte.
sen hon kom till oss och har stått på en bra bädd av torv blandat med spån har hon jättefina, helt normala hovar.

i detta fall berodde det på bädden.

Mitt fullblod som hade jättedåliga hovar fick
Biotin Hoof Aid + cornouice ( hur det nu stavas) som vi masserade in kronränderna med.
Dom är mkt bättre nu! :banana: :bump:

Har hört att biotin inte hjälper överhuvudtaget... :angel: (från en återförsäljare, som sålde produkten!) Sanningshalten i det kan jag inte garantera, men men... :smirk:
Kan däremot, om hovarna är torra, rekommendera vegetabiliskt hovfett! Är alldeles grönt, fritt från mineraloljor och diverse annat som hovarna inte ska utsättas för, och fungerar mkt bra! Fukten bibehålls inne i hoven etc. Rekommenderas! :love: :banana:

Mvh Huntress

förutsätter att foderstaten e korrekt och hovslagern bra..
Fodra med enzion-hjälpte min häst iaf han fick det i ett år för att sätta fart på växandet (isamband med att vi köpte honom,bytte hovslagare) och den dess har det varit bra hovar

Bra mat, motion, barfotagång. Gärna samtidigt.

Lacka nederkanten av hoven med Mustad Hovstärkare, så att fukten inte försvinner genom alla sprickor.

alla sätt är bra utom de dåliga, biotin fungerar på en del men inte på alla. kli torkar ut hovarna det är fastställt, själv kör jag utan skor så mycket det går och ger linfrö cubes. på mitt halv blod har det gjort underverk och har absolut inte kostat skjortan. är hovarna torra så kan man köpa filt boots och blöta för att sitta under natten. det verkar som att dom åkommor som kan "botas" är sånt som kommer med maten och ströet, spån tex, torkar ut. halm ger fukt, hur det är med torv vet jag inte men det är det jag står på nu och för mej är det OK

Som redan sagts i tidigare svar Enzion Dessutom gärna filttofflor som håller fukten, dränk hovarna med vatten med tofflorna på och låt sitta över natten. Låt hästen stå på torv i stället för spån. Tofflorna blir smutsiga och geggiga men det funkar :love:
Massera gärna kronranden med en tandborste el dyl. Se till att lera inte får torka på hovarna, det torkar ut.

Tänkte bara tacka för alla bra svar!
Kan dock berätta att det inte är något fel på hans hovar! Efter en närmare koll så är de bara liiite för långa men det är ett problem som han inte lider utav utan det kommer att ta ett bra tag tills att de är nerverkade till normalt igen men ridförbudet är nu släppt :) :cool:

Cournocresine (jösses, hur stavar men det?) är det jag tycker är bäst. kleta på kronranden med ex en gammal tandborste. Ska man tävla eller så kan man stryka på ett tunnt lager på hela hoven dagen innan så blir den blank utan att vara kladdig till tävlingsdagen!

//Sheena

ENZION :bow:

Håller med! Finns många hästar med dåliga hovar häromkring som blivit hjälpta av Enzion.

Samma företag har även ett mkt bra mineralfoder, Equion.

Vid dåliga hovar rekommenderar jag även fodertran. Antingen smörja direkt på kronranden eller att hälla på filtboots och låta dem sitta på över natten.

//Palten :bump:

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar