Dreamer
Trådstartare
Då jag nyligen lärt mig en massa om hälsosam mat för människor, dvs att äta långsamma kolhydrater, mycket hela korn som kroppen får jobba med, omättade fetter och mer protein, kom jag att tänka på hur hästar fungerar, och om jag kanske skulle försöka ge min häst en bättre foderstat baserat på detta.
Människan får ju en blodsockerhöjning (mer eller mindre kraftig beroende på hur snabba kolhydraterna är) som sedan dras ner utav hormonet insulin (fettinlagrande) och det är dåligt för uthålligheten och muskelbyggandet.
Snabba kolhydrater skall istället intas efter träning.
Men hästar då? Det är ju många hästar som inte äter något speciellt precis efter träning?
Hur funkar deras blodsocker, och har de överhuvudtaget insulin?
Går "GI-metoden" att tillämpa på dem?
I så fall skulle det innebära att hästen INTE får något muslifoder eller morötter på morgonen utan istället äpplen och hel havre. Och så givetvis höet. Efter träning skulle hon däremot få sitt mål med muslifoder, och till kvällsmat endast hö.
Vad tror ni?
Människan får ju en blodsockerhöjning (mer eller mindre kraftig beroende på hur snabba kolhydraterna är) som sedan dras ner utav hormonet insulin (fettinlagrande) och det är dåligt för uthålligheten och muskelbyggandet.
Snabba kolhydrater skall istället intas efter träning.
Men hästar då? Det är ju många hästar som inte äter något speciellt precis efter träning?
Hur funkar deras blodsocker, och har de överhuvudtaget insulin?
Går "GI-metoden" att tillämpa på dem?
I så fall skulle det innebära att hästen INTE får något muslifoder eller morötter på morgonen utan istället äpplen och hel havre. Och så givetvis höet. Efter träning skulle hon däremot få sitt mål med muslifoder, och till kvällsmat endast hö.
Vad tror ni?