Hästar ihop med olika behov - går det att lösa?

lady_vip

Trådstartare
Finns det någon lösning för hur man kan ha hästar ihop med helt olika matbehov?

Det är ett halvblod och två islandshästar, på lösdrift. Halvblodet behöver en hel del käk, isisarna mer begränsat. Känns ju inte så kul för halvblodet att behöva gå själv, även om islänningarna går bredvid.

Sv: Hästar ihop med olika behov - går det att lösa?

Det räcker inte att ge halvblodet kraftfoder för sig någon gång/dag? Och att alla tuggar fritt resten?

Har två med väldigt olika behov nu men de står på box på natten så tanken är ju att den om behöver äta mer ska äta mer då (och den äter massor med mer kraftfoder) men just nu verkar båda två helmätta på gräset så det funkar inte än :p Den som behöver äta ska oxå stå inne medan den andra rids och bara få äta/vila. Hoppas det funkar och räcker.

Islänningarna går på slowfeeding just nu, det skulle väl iofs halvblodet också kunna göra men hon har ganska stort tuggbehov och foderbehov. Man kan juklart komplettera med lusern till henne.

Jag har löst det så att jag antingen tagit in eller gjort en ruta utanför hagen till den som behöver extra och så får den extra hö/hösilge och kraftfoder under ett par timmar. :)

Hmm... Det är en bra idé, men den kräver passning. Iofs skulle man kunna släppa in halvblodet i en annan hage på morgonen och sedan över i den andra på kvällen. Jag kan inte komma på en lösning som gör att de kan gå ihop 24/7, men söker gärna fler svar!

Min lilla ponny som är lättfödd går ihop med mitt halvblod - unghäst som hade kunnat gå på fri tillgång när det gäller grovfoder när de är ute. Har anpassat det så att ponnyn får lite mer mat till lunch och lite mindre mat resten av målen och vice versa. Är väl egentligen inte optimalt men det funkar.

Gör en liten hage till halvblodet där du lägger in den maten som bara den ska ha tillgång till. Antingen inne i isisarnas hage eller en som gränsar till den hagen. Sen sätter du en "lunchgrind" med timer som gör att grinden öppnar sig så att halvblodet kan gå in till islänningarna när efter en viss tid. Du kan ju släppa halvblodet i "sin" hage på morgonen, ställa timern på ett par timmar, och lagom till att halvblodet har ätit upp så öppnar sig grinden så att den får gå med de andra resten av dagen.

Gör en liten hage till halvblodet där du lägger in den maten som bara den ska ha tillgång till. Antingen inne i isisarnas hage eller en som gränsar till den hagen. Sen sätter du en "lunchgrind" med timer som gör att grinden öppnar sig så att halvblodet kan gå in till islänningarna när efter en viss tid. Du kan ju släppa halvblodet i "sin" hage på morgonen, ställa timern på ett par timmar, och lagom till att halvblodet har ätit upp så öppnar sig grinden så att den får gå med de andra resten av dagen.

Så skulle jag också göra.

Och den är inte högst i rang antar jag? Då brukar det lösa sig själv.

Jo, det är hon, men islänningar är ju islänningar:angel: halvblodet är van vid fri tillgång, så hon pausar när hon är mätt, då kommer de två väl komma som små dammsugare och dra i sig allt hö, där finns inga pauser;)

Lunchgrind låter som den bästa lösningen, även om utopin är att hon ska ha fri tillgång hela tiden. Hade jag kunnat få tag på gräsfröhalm där kunde de fått käka det fritt iaf.

Nja, mina två äter tills de är mätta, sen inte ett strå till. Så det varierar. Men om du vet att de hon ska gå med är sånna så blir det ju klurigt. Om ni inte har nån sjukbox/mindre hage där hon kan ställas in för ätning några timmar varje dag.

Min teori är ju att de flesta hästar vänjer sig vid fri tillgång, men jag vet inte om ägarna till islänningarna vågar chansa, de är så fina i hull nu.

jag hade nog försökt ordna en egen dag hage till halvblodet, med fri tillgång på hö och sen att man helt enkelt släpper in hästen till isissarna på em och ut i hö hagen igen på fm. lite trist att den får gå "ensam halva dygnet dock.

hönät högt upp ger ju dålig ät ställning, och för att issisarna inte ska kunna nå det när de sträcker på sig så måste det sitta högt upp för halvblodet också.

jag hade nog försökt ordna en egen dag hage till halvblodet, med fri tillgång på hö och sen att man helt enkelt släpper in hästen till isissarna på em och ut i hö hagen igen på fm. lite trist att den får gå "ensam halva dygnet dock.
.

Så fick vi göra med en PRE i isishagen. Hon åt dubbelt så mycket som de andra.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Ratsit
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur