Hästar behöver ingen c vitamin

Mirre

Trådstartare
Läste en artikel för ett tag sedan ang foder.
Stod där att hästar inte behöver c vitamin öhvt:confused:
Kan det verkligen stämma?
Låter väldigt underligt tycker jag

Sv: Hästar behöver ingen c vitamin

jag har också hört det. att det dom behöver får dom genom fodret.

men jag har min egen uppfatning och ger alltid c-vit vid begynnande förkylning eller andra sjukdomstillstånd.

När jag gick min utbildn fick jag lära mig av proffessor i Biokemi att
C-vit inte alls har någon effekt mot förkylningar.

Människor och marsvin saknar det enzym som krävs för att kroppen själv ska bilda C-vitamin. Hästen bildar sitt eget C-vitamin.
C-vitamin behövs för att stärka skelett, hud och blodkärl mm.
Brist hos människan ger blödningar i tandkött, sämre sårläkn mm, (skörbjugg).

Om man har det i foder kan det kanske vara som konservering av annat i fodret?
Något som aldrig nämns är att C-vitamin bryts ner av solljus. Det är därför förkastligt att ha i vattenflaska åt t ex marsvin.
På lab arbetade vi i mörkrum när man analyserade c-vitaminhalt i juice.

Hej!

Läste senast idag i boken "hästens näringsbehov" att "hästen syntetiserar c-vitamin från glukos i vävnaderna och därför räknas inte c-vitamin som en vitamin för häst" (justbiten är det inte räknas som vitamin upprepas flera gånger).

Det står även "Förmågan att ta upp vitamin c ur tarmen är mycket dålig." samt : "Ingen har funnit några positiva effekterav att ge friska hästar detta vitamin"." Endast vid omfattande vävnadsskador eller operationer kan det finnas anledning att ge vitamin C och då injiceras den."

Sen vad man väljer att tro är en helt annan sak och var människa blir salig på sin egen tro.

/ Lavinia, vars häst får b-vitamin pga medicinering.

Det fick jag lära mig på en foderkurs också.
Det är tydligen, om man ska tro henne, bara ett påhitt för att tjäna pengar. Och människorna som gärna jämför djur med sig själva går oftast på det "vi behöver c-vitamin, så det gör säkert hästen också".
Exakt vad hon sa kommer jag inte ihåg, och mitt anteckningsblock blev tyvärr kvar glömt hemma :cry: Men jag känner igen det där som ponytails sa.

Frid, Malin

Hej!

Läste senast idag i boken "hästens näringsbehov" att "hästen syntetiserar c-vitamin från glukos i vävnaderna och därför räknas inte c-vitamin som en vitamin för häst" (justbiten är det inte räknas som vitamin upprepas flera gånger).

Det står även "Förmågan att ta upp vitamin c ur tarmen är mycket dålig." samt : "Ingen har funnit några positiva effekterav att ge friska hästar detta vitamin"." Endast vid omfattande vävnadsskador eller operationer kan det finnas anledning att ge vitamin C och då injiceras den."

Sen vad man väljer att tro är en helt annan sak och var människa blir salig på sin egen tro.

/ Lavinia, vars häst får b-vitamin pga medicinering.
B-vitamin tas upp via dieten i högre grad. Och tror och tror, eftersom man fått fram det genom forskning inklusive försök på djur så tycker jag nog att man kan tro på det. Det är dock inte farligt att ge c-vitamin till häst, men det gör ingen som helst nytta, onödig kostnad med andra ord. De enda som behöver ta upp c-vitamin genom fodret/maten är människa (om det gäller några andra primater är jag osäker på) marsvin och klippdass.

Läste en artikel för ett tag sedan ang foder.
Stod där att hästar inte behöver c vitamin öhvt:confused:
Kan det verkligen stämma?
Låter väldigt underligt tycker jag

Varför låter det underligt? Jag trodde det var något alla fick lära sig i naturkunskapen att alla utom människor och marsvin skapar eget c-vitamin.

Ända gången jag använt C vitamin är till resande hästar.

Har hört att det är att kasta pengarna i sjön att köpa c-vitamin.. Har för mig för att det var för att hästarna inte kan ta upp det..

Har lärt mig att c-vitamin till hästar är totalt onödigt, ända gången som jag vet att det har getts till häst som behövde det var en häst som hade järnbrist, och då gavs det för att han lättare skulle kunna ta upp järntillskottet.

Hej!

Vad jag menade var att det är upp till var och en att tro som de vill, vilket folk gör oavsett hur mycket evis för motsatsen de får;-).
Eftersom c-vitamin inte är farligt spelar de ju inte så stor roll..

Och jag vet att b-vitamin tas upp mer, även om nyttan med extra b-vitamin också verkade ganska omstridd enligt boken (läste inte så noga).

/ Lavinia, vars häst äter riktiga hästdoser av "magdödande" mediciner.

Det stämmer, c-vitamin till häst är bara bortkastade pengar.

Har lärt mig att alla dessa c-vitaminer i rör, brustabletter till människor, oftast är totalt onödiga eftersom vi oftast får i oss tillräckligt med c-vitamin genom kosten. Alltså om man äter en normal, varierad kost.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka