Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
B-vitamin tas upp via dieten i högre grad. Och tror och tror, eftersom man fått fram det genom forskning inklusive försök på djur så tycker jag nog att man kan tro på det. Det är dock inte farligt att ge c-vitamin till häst, men det gör ingen som helst nytta, onödig kostnad med andra ord. De enda som behöver ta upp c-vitamin genom fodret/maten är människa (om det gäller några andra primater är jag osäker på) marsvin och klippdass.Hej!
Läste senast idag i boken "hästens näringsbehov" att "hästen syntetiserar c-vitamin från glukos i vävnaderna och därför räknas inte c-vitamin som en vitamin för häst" (justbiten är det inte räknas som vitamin upprepas flera gånger).
Det står även "Förmågan att ta upp vitamin c ur tarmen är mycket dålig." samt : "Ingen har funnit några positiva effekterav att ge friska hästar detta vitamin"." Endast vid omfattande vävnadsskador eller operationer kan det finnas anledning att ge vitamin C och då injiceras den."
Sen vad man väljer att tro är en helt annan sak och var människa blir salig på sin egen tro.
/ Lavinia, vars häst får b-vitamin pga medicinering.
Läste en artikel för ett tag sedan ang foder.
Stod där att hästar inte behöver c vitamin öhvt
Kan det verkligen stämma?
Låter väldigt underligt tycker jag