Hästar äter träck

Newbee

Trådstartare
Hej!

Jag har två nordsvenskar som kommit på ideén att äta träck. Jag tror det handlar om tristess då dem har beräknad foderstat, gran/träd för sysselsättning och mat var 4:e timme dygnet runt. Den ena lägger på sig väldigt lätt medan den andra e lite tunnare.

Ni som också haft hästar som ätit träck, hur har ni fått det att sluta? När jag googlar så är det ju svar från experter som alla säger likadant, tristess.

Mvh

Har aldrig hört att det kan bero på tristess utan att det beror på magen.

En jag hade innan käkade träck en vinter och samma vinter hade den hästen problem med koliker, hade den hästen i 15 år och bara en vinter hon åt träck och även den enda perioden hon hon fick kolik.

Får de i sig tillräckligt med fibrer? Kan de ha parasiter eller magsår? Har du möjlighet att ge dem halm att tugga på?

Min lilla dam på profilbilden åt kompisens träck när hon hade kolik/magsår. Slutade nån vecka efter det att magen var okej igen.

Vilka källor är det som ”alla påstår att det är pga tristess” ?
Jag kan garantera att det inte stämmer. Varför skulle de äta träck av tristess alls utifrån förhållandena du har med regelbundna fordringar och träd osv i hagen?

Det brukar handla om någon obalans i tarmen eller någon brist på ämnen.

Saltbrist kan orskaka, enligt en artikel i Hippson, att hästar utvecklar pervers aptit som bland annat kan ses som träckätning.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Däggdjur Hej hej!!! Jag har haft mina tamråttor i snart ett år och har alltid bara gett dom mat varannan dag och dom får rester nästan varje...
Svar
11
· Visningar
7 504
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Cut3Leo
·
R
Hästhantering Hej! jag har min häst på ett sommarbete som blivit utbränt detta år.. HELT, pga den höga värmen i lång tid utan regn emellan...
Svar
6
· Visningar
1 481
Senast: Mini-Me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25