"hästapotek" vilka salvor m.m?

S

Shisa

Jag ska hyra en häst nu ett bra tag framöver och funderar på vilka salvor som kan vara bra att ha tillhands, tex helosan jodopax hah vet inte hur man stavar det , men ja vad har ni där hemma vad tycker ni är bra :)?

Sv: "hästapotek" vilka salvor m.m?

Jag skulle se till att ha ngn bra kräm som helosan. Koksalt (kan man göra själv) för att tvätta eventuella sår med. Kompress och lindor ifall man behöver lägga om sår. Termometer så du kan ta tempen på hästen. Sax och kniv för alla möjliga ändamål. Om du ska hästen på sommaren är Hästsalva ovärderligt då det håller flugor borta. Köp en bra bok om hästens sjukdomar och hur man tvättar sår och liknande också. Finns en kanonbra bok på Apoteket!
Sen har jag säkert glömt massor...

Finns flera trådar om det och även info på google, söl på stallapotek.
Men när det gäller salvor kan jag berätta vad jag har... Har för tillfället salvor för typ allt pga jag fått av en som sålt sin häst.
Helosan
Helosan Sol
Idomin
Silversalva
Hästsalva Fyra Ess
Superbra hästsalva
Zinkpasta
Flugkräm
Nån slags desinficerande sårsalva som jag inte minns namnet på
Aloevera gel Depend

skulle du vilja skriva lite mer om dom vad dom hjälper för oså? :)

vad har du till dig sjalv i ditt "husapotek"? samma sak for hastar forstas, och sen ocksa blaspray (finns det i sverige?). Jag kor mkt med Hydrogen Peroxide for rengoring, forstas mkt vatten efterat for skoljning annars branner det upp.
Nagra nalar och sprutor och nagra flaskor av Anti toxin (Stelkramp for hastar som inte har fatt eller har fatt for lange sen), dambindor som kan anvandas for kraftigare blodningar och tryckbandage, en 30 cm lang pinne och en bit med rep for tryckbandage, termometer och stopur/klocka som fungerar,
en tub/spruta med electrolyte paste kan vara bra att ha. Och glom inte plaster till folket ocksa. Terramycin for ogon, alternativ saline solution, finns i sma forpackningar pa apoteket.. lycka till

Vem har skrivit ut tetanusantitoxin till dig?
O varför? Har du inte hästarna vaccinerade?
PL

Om det är TS första häst kanske det är lite väl att föreslå att hon ska ha starka mediciner och prylar för spjäla ben hemma? Det är väl inte riktigt vad man brukar ha i sitt "bas-stallapotek"?

Jag har för tillfället:
Helosan
Fyra Ess Hästsalva (Skillingaryd salva)
Jodopax gel (superbra!)
Koksalt för sår och ögon
Termometer
Bomull
Vet-Flex
Gasbinda
Aloe Vera gel

Ska inhandlas : Blåspray / lila spray
Kompresser

Helosan Skav, mugg, småsår
Helosan Sol rosa mular
Idomin småsår
Silversalva mugg, småsår
Hästsalva Fyra Ess mugg, småsår, mot flugor på sår
Superbra hästsalva mugg, småsår
Zinkpasta rosa mular-överlägset från helosan sol
Flugkräm skydd mot flugor i tex ansiktet som är svårt att spraya
Nån slags desinficerande sårsalva som jag inte minns namnet på sår
Aloevera gel Depend sår, mugg

Använder för tillfället silversalvan mest, super mot mugg/rasp.

Efter över 25 år som hästägare har jag lärt mig att de flesta salvor och burkar i stallapoteket aldrig används innan de blir dåliga.

Därför har jag mest första förbandsgrejer i mitt stallapotek. Sånt som man inte kan vänta till morgonen med att köpa på apoteket. En rejäl rulle bomull, kompresser, klibblindor, koksaltlösning, Lactacyd-tvål. Plåster och huvudvärkstabletter till mig.

De salvor jag verkligen tycker är bra att ha är vaselin till febertermometern, och alsolgel.

Det jag kommer på nu som jag har är:

Idomin
4ess hästsalva
Jodopax
Blåspray
Bomull och fetvadd
Kompresser
Självhäftande bandage
Gasbinda
Termometer

Lever fortfarande kvar lite i tiden då jag hade förra hästen, var t.o.m påväg att köpa helosan sol av gammal vana;)

Hur fungerar gelevarianten av jodopax? Är den väldigt dyr i jämförelse med den hederliga vanlig?

Tycker det är bra saker som står här! En sak som är viktig: Ha en alcogel till hands i stallapoteket. Det är viktigt att du själv är ren om händerna innan du rengör sår.

MVH Lisa

En tub ligger på runt 79 kr (på b*rjes). Tycker den är superbra, och väldigt lättanvänd! Passar mycket bra till sår modell mindre (bitsår, mindre sparksår, etc). De sår som jag har använt den på har läkt snabbt och bra utan några problem. Det räcker om man smörjer på ca 1 gång, så både decificerar den och lägger sig som en skyddande hinna som så småningom trillar av (och då har såren varit läkta!).

Jag har inte läst hela tråden och jag orkar inte skriva upp allt i mitt apotek :crazy: (folk imponeras av mängden och innehållet i detta :o) men några saker som jag tycker är väldigt viktiga är:

* Vetflex-lindor eller sk klisterlindor
* Bomull på rullle
* Gasbindor
* Eltejp
* Rena hinkar, svampar, trasor och handdukar
* En bra sax och en bra kniv
* Brems
* Sömurdragare och bräcktång (inte kul att inte kunna få loss en sko)
* Jodopax och koksalt
* Termometer
* Stallpaddar och bandage
* Något att kyla med, kan funka med kallvatten och mkt tid :D

Detta är saker som behövs i akutlägen, allt annat kan man egentligen köpa in efter behov. Du får tänka att du måste kunna kyla en svullnad, stoppa en blödning och lägga olika typer av bandage på olika ställen samt göra rent sår. Helosan, Idomin, Skillingaryd och zinkpasta är några utav många olika salvor som man kan ha nytta av men t.ex. en mjukgörande kräm/salva kommer du aldrig behöva AKUT. Den kan du åka och köpa följande dag om det skulle vara så.

Mvh JV

Efter över 25 år som hästägare har jag lärt mig att de flesta salvor och burkar i stallapoteket aldrig används innan de blir dåliga.

Därför har jag mest första förbandsgrejer i mitt stallapotek. Sånt som man inte kan vänta till morgonen med att köpa på apoteket. En rejäl rulle bomull, kompresser, klibblindor, koksaltlösning, Lactacyd-tvål. Plåster och huvudvärkstabletter till mig.

De salvor jag verkligen tycker är bra att ha är vaselin till febertermometern, och alsolgel.

Måste hålla med svea, det mesta blir oanvänt tycker jag, av salvor och grejer.

Jodopax t ex, jag använder det kanske en gång var tredje år...

Mitt 'förslag':

Handskar, typ 'kirurghandskar'. Rena händer är A och O.
Bomull, dels minst en rejäl rulle, och såförpackningar. Annars springer man och 'snattar' ur rullen och står där som ett fån den där dagen hela rullen behövs för att spjäla ett ben, eller med så lite kvar på rullen att det inte räcker för ett rejält bandage.
Kompresser
Gasbinda
Vetrap/klisterlindor
Sårtvätt/koksaltlösning (de i små 'tuber' på apoteket är bra tycker jag)
Tvål, jag har lactacyd och sen endera hexocil eller acute medics desinficerande
Termometer
Rena handdukar
Salva till termometern (vaselin eller helosan)
Pro-cell salva
Stallbandage med tillhörande padd
Silvertep
Sprit
Sax
Brems

Sen har jag även sådana där kylkuddar, med gel i, som man förvarar i frysen. Men det är för jag dels inte har rinnande vatten nere i stallet, och dels egen brunn så inte alltid läge stå och spola vatten i 20 minuter flera ggr per dag.

Fyra ess sårspray tycker jag är ovärderligt.
Dessutom idominsalva för småsår, helosansalva likaså.
Sommartid kräver ju sitt egna "apotek" såsom myggspray och åter myggspray :cry:

Sårspray överlag har jag svårt se vitsen med? I min glada ungdom använde jag en del blåspray - men kan inte påstå jag saknat den, eller några sår/annat blivit sämre utan den, med 'bara' vatten och ev tvätt, så..

Iofs har jag alltid Tar Plaster hemma sommarsäsongen, men det är ju för flugorna, dvs går eg under 'insektsmedel'.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka