Hästaks Hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jullis
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hästaks Hingstar

Jag tycker att han är en komplett hingst, iaf för mig, han har "allt"!!
Såg honom i falserbo första gången jag betäckte med honom (hade redan bestämt mig innan jag såg honom) och blev ännu mer såld än vad man kan läsa om honom.
Första dtoe är E: Chapman Ue: Torboldt UUe: Kaliber
Blev ett sto, brun med stjärn. Fantastiskt vacker (hennes mamma är ganska grov och gammal svensk modell) långlinjerad och riktigt ädel. Kommer att bli en perfekt tjej häst på ca 163 cm tror jag. Hennes mamma är 164 och Heartbeat 172.
I år fick jag en hingst där mamman är E Steve's Friend** Ue: Illum UUe: Rockard
Hingsten är SUPER stor!! Riktig pansarvagn, biffig som få och riktigt snygg! Mamman lämnar välväxta tidiga avkommer. Rör sig trevligt i alla gångarter, ser ut som en hopphäst "ska:" Långa ben och jätte kort. Fux med bläs, snopp och tre vita kotor.
Är verkligen super nöjd med båda avkommerna och skulle inte tveka att lägga om honom igen på sto nr 2 (sto nr 1 är ej mitt)

Ok..
Mitt sto är rätt kraftfull, muskulös, liten kompakt, blir 162/163 något sådant.
Låter lite som din märr , lite mindre, han kanske hade funkat , han är ju väldigt snygg.
Ska inte ha avkomman till något speciellt lite allroundhäst, så då kan man ju kolla in utseendet lite mera än bara meriterna.
Eller vad tycker du??

Jag har en åring hemma e Cortus u trakehnersto som är hur trevlig som helst! Väldigt social och trevlig i skallen. Har träffat många Cortus-avkommor och alla har överlag bra gångarter och alla jag har sett hoppa har haft bra hopp. Har inte träffat en enda som är "dum" heller.
Min har faktiskt inte kommit sig iväg på nån löshoppning ännu så det vet jag inget om för tillfället, men han har bra gångarter!

27272459.jpg

Jag har inte sett så mång av deras hingstar live, men jag har sett desto fler avkommor.
(Såg iof Lillcotte i helgen på tävling och han tilltalade mig inte)

Har själv en åring e Cuper. Inte min egen uppfödning, men måste säga att hon har bra temprament, bra galopp, ngt svag trav. Vackert huvud och hals. Mer kan jag inte uttala mig om för tillfället då hon växer.

Har sett en e Dirco som fick 10-10 i hoppningen som 3 åring. MYCKET snyggt svart sto. Liten men naggande god!

har en bekant som använder hästak årligen. Senast med hingsten Joost van dyke.
De har bla en e: Ulrich Z u: Fullblod. Super snygg kille som hoppar riktigt bra. Tyvärr tror jag inte Ulrich finns kvar i deras program dock.
Samma uppfödare har 2 e Cortus. båda dessa är otroligt mentalt omogna. Hoppar bra och rör sig hyffsat, snygga exteriört. På den yngsta så börjar polletten ramla ner (6 år) men innan dess har den varit alltifrån vildhäst till rodeo häst. Den andra hade de sådanna prblem med att den betäcktes för att ge den lite extra tid och detta har verkligen hjälpt. Nu vid 8 års ålder så funkar den utmärkt.
Båda stona u olika ston....

Eftersom jag bor i närheten av Hästak så ser man dem ofta på tävlingar. Tycker överlag att det verkar vara trevliga hästar, något för ponnylika för min smak, men trevliga sporthästar

vadå ponnylika kanske du som har en ful gamal inhemsk stam på din märr
tycker deras hästar har stam som borde tilltala fler om aveln ska gå vidare i detta land

Ok..
Mitt sto är rätt kraftfull, muskulös, liten kompakt, blir 162/163 något sådant.
Låter lite som din märr , lite mindre, han kanske hade funkat , han är ju väldigt snygg.
Ska inte ha avkomman till något speciellt lite allroundhäst, så då kan man ju kolla in utseendet lite mera än bara meriterna.
Eller vad tycker du??

Jo, det är klart att man kan kolla utseendet, har jag två likvärdiga hingstar så tar jag den jag tycker är snyggast helt klart!
Men man får inte glömma bort att den ska vara hållbar och trevlig även om den "inte ska göra något speciellt" för är den inte det så kan den inte göra något alls :grin:
Måste säga att dom avkommerna jag har fått är helt klart båda stonas vassaste avkommor. Trevliga ja, men står högt i blod, kanske inte något för alla:idea:

Är det någon särskild hingst du är intresserad av?

Jag har sett de flesta live, och det är bra hingstar både på pappret, i sporten och i aveln. Det är dock olika hingstar som passar på olika ston, så att svara generellt är svårt.

Jag spanar lite på Heartbeat till mitt fullblodssto e Billion.
Har du några + och -?
Fungerar det bra med skicken från Danmark?
Tycker språngavg är väl hög men priset totalt är ju ok.

Går det att hitta någon info från Danska sidor från premeringen samt en uppställd bild så man ser exteriören? Är så dålig på danska så jag vet inte ens vad hingst heter och då fick jag hemskt många träffar på danska google...

Jo, det är klart att man kan kolla utseendet, har jag två likvärdiga hingstar så tar jag den jag tycker är snyggast helt klart!
Men man får inte glömma bort att den ska vara hållbar och trevlig även om :)den "inte ska göra något speciellt" för är den inte det så kan den inte göra något alls :grin:
Måste säga att dom avkommerna jag har fått är helt klart båda stonas vassaste avkommor. Trevliga ja, men står högt i blod, kanske inte något för alla:idea:

Ok..
Har blivit mer och mer sugen på den hingsten faktiskt, ett måste är att se honom live.
Står han bara på semi eller naturbetäckning också??

Senast ändrad av en moderator:

Tack!
Vilken utveckling från visningen 2005:
Type: 8, hoved/hals: 8, skul/mank: 8, ol./bagp: 8, forl: 7, bagl: 7, skridt: 6, trav: 8, galop: 8, helhed: 8.

Till visningen 2006:
Type: 9, hoved/hals: 8, skul/mank: 9, ol./bagp: 10, forl: 8, bagl: 8, skridt: 6, trav: 8, galop: 10, helhed: 10.

Typ, Huvud/hals, skuldra/manke, Skritt, trav, galopp och helhet förstår jag men ol/bagp betyder vad? forl?
Det ena borde ju vara ben och det andra bakparti??

Ok..
Har blivit mer och mer sugen på den hingsten faktiskt, ett måste är att se honom live.
Står han bara på semi eller naturbetäckning också??

Finns bara semin, skickas från hästak eller så kan du oftast möta upp i malmö om det är nära för dig?

tycker deras hästar har stam som borde tilltala fler om aveln ska gå vidare i detta land

Har du "vaknat" igen från ditt ide? Kom med konkreta förslag innan man börjar tro att du har ett litet "troll" inom dig...

Finns bara semin, skickas från hästak eller så kan du oftast möta upp i malmö om det är nära för dig?

Är närmare hästack bor ju bara 3,5 mil där ifrån:laugh: har varit på besök där några gånger, verkar faktiskt bra, fina stallar, men har hört en del dåliga rykten därför jag funderar lite.

Vill ju att min bebis mår bra när hon är iväg..:p

Tack!
Vilken utveckling från visningen 2005:
Type: 8, hoved/hals: 8, skul/mank: 8, ol./bagp: 8, forl: 7, bagl: 7, skridt: 6, trav: 8, galop: 8, helhed: 8.

Till visningen 2006:
Type: 9, hoved/hals: 8, skul/mank: 9, ol./bagp: 10, forl: 8, bagl: 8, skridt: 6, trav: 8, galop: 10, helhed: 10.

Typ, Huvud/hals, skuldra/manke, Skritt, trav, galopp och helhet förstår jag men ol/bagp betyder vad? forl?
Det ena borde ju vara ben och det andra bakparti??

Hyfsat bra siffror..

Eftersom jag syftade på deras egna uppfödningar undan egna ston och egna hingstar.... så, nej jag har inte någon "gamal ful inhemsk stam på mina märrar":grin:

Stammarna på hingstarna är det absolut inget fel på, det snarare åt andra hållet, har ju själv köpt en åring e: Cuper som jag inte själv fött upp. Dock tilltalar inte deras egna uppfödningar mig för som sagt, jag tycker de är för ponnylika, och ja, det beror förmodligen på stomatrialet. Men å andra sidan gör de ju sig bra¨på tävlingsbanorna, bara för mitt eget öga som stuket på häst inte tilltalar:cool:

Nu har jag fått hem katalogen på hästaks hingstar.

Bestämt mig för hingst nu , det blir Heartbeat:)
Han passar bra in på mitt sto och han är väldigt snygg, rätt färg också:p om man ska vara petig.

Var mycket inne på Lill Cotte men han har man inte sätt så mycket av än,tyvärr annars skulle han kunna vara ett alternativ.

Så det blir nästa års betäckning.

Önska mig lycka till:p

Hoppas att det tar sig:) Båda mina tog sig på första försöket med honom:idea:

Vad är det frö stam på din märr?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka