Hästägarens ansvar för medryttaren

Maran

Trådstartare
Hur ser ni på det? Har jag som hästägare något juridiskt och moraliskt ansvar om jag har en minderårig medryttare? Moraliskt ansvar har man väl alltid på sätt och vis som hästägare för att man inte sätter upp en nybörjare på en galen häst exempelvis. Detsamma gäller ansvaret gentemot hästen - att den inte får en medryttare som behandlar den illa.

Ni som är vuxna och har minderåriga medryttare - hur har ni gjort? Har ni pratat med föräldrarna innan barnet/ungdomen började ta hand om er häst? Har det hänt någon gång att medryttaren har skadat sig? Hur har ni resp föräldrarna reagerat och agerat då?

Sv: Hästägarens ansvar för medryttaren

Juridiskt vet jag inte hur det fungerar men i mitt medryttaravtal som den minderåriges föräldrar har fått skriva på står det att du som ryttare är försäkrad men du rider på egen risk, hästsport är olycksdrabbat. Jag har alltså mina hästar försäkrade o de inkluderar ryttarna. Sen tycker jag att det är upp till barnen o föräldrarna att gemensamt sätta upp regler för om de får rida ut själva eller vara på volten osv.

Hur menar du att hästförsäkringarna inkluderar ryttarna? Är det Agria Incident du har eller någon annan? Jag har Agria och därmed Incident, men har inte fattat villkoren som att de gäller för ryttare också. Ska kanske läsa dem igen.

Jag har faktiskt inte läst villkoren men när jag tog över den ena hästens försäkring fick jag veta att alla som rider på hästen inkluderas i försäkringen om det händer ngt. Den andra hästen var tyvärr oförsäkrad när jag köpte honom o eftersom han är över 15 fick jag bara teckna en katastrofförsäkring som också den inkluderar ryttaren om något händer vid ett ridtillfälle. Den inkluderar även andra katastrofer som trassla in sig i staketet, bli påkörd av en bil, gå ner i ett träsk m.m. Täcker dock ej sjukdom. Det är nog Agria jag har. Men trots det, även om de får pengar så är ju det kanske inte så kul att ha en invalid på samvetet så jag är jätteglad att hon alltid har väst när hon rider.

Nej, precis. Det är samvetet som är det värsta. Därför är jag tveksam till om jag vill ta ansvar för någon annans barn på min häst. Visserligen kan vuxna självklart skada sig också. Det skulle också ge stora samvetskval, men på något sätt är det ändå två olika situationer. Hoppas du förstår hur jag menar?

Jag har själv fått ut betalning från AGRIA, när jag blev skadad av en annans häst som hade den försäkringen, så jag tar för givet att det gäller även medryttare.
När jag har lånat ut häst, så har jag haft som krav att föräldrarna/ryttarna tar en försäkring åp ryttaren.

Jag anser att hästägaren har ansvar för att medryttaren följer alla regler och hanterar hästen väl - utan undantag. Det står ofta även i installningskontraktet som hästägaren skriver på när h*n stallar upp sin häst. Att hästägaren har ansvar för sin/sina medryttare och att dessa sköter sig. Samt att stallägaren har möjlighet att hindra ev medryttare/skötare/vänner och bekanta till hästägaren från att vistas på gården.

Ja jag förstår precis, även om hästen är lugn kan olyckan va framme. Jag brukade ge henne lektioner i början för att det kändes som att det behövdes. Vi hade inte kommit överens om det utan det bara blev så. Fick inte betalt men hennes mamma blev så glad att hon brukade mocka o städa hagen undertiden :) Men efter några gånger kom vi fram till att jag får en slant då. Men det är kul att lära henne saker om ridning o hästar i övrigt också. Kul att se henne utvecklas o lära henne bra saker.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·
A
Ekonomi & Juridik Om jag har en medryttare/vän som rider min häst (tillfälligt eller regelbundet). Har jag då något som helst ansvar för vad som sker när...
Svar
13
· Visningar
3 413
Senast: fjordtokan
·
Ridning Jag är så OTROLIGT sugen på en mini shettis och undrar lite om jag är redo att ta ansvaret. Jag kan börja med att berätta om mig...
Svar
16
· Visningar
2 634
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
9 166
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama