Sv: Hästägare/övervikt
Detta är ingen myt då jag själv är bekant med det...
jag hade under en väldigt kort tid gått ner väldigt mkt i vikt från 98 till 72 på 1-2 månader pga vissa faktorer. När jag sedan började må bra och äta igen gick jag så klart upp i vikt igen...
Men nu ligger min kropp i "sparnivå" och jag behandlas även för detta!
Om jag inte skötter mig mat osv så blir jag värre och kan då få håravfall, frossa osv.
så för mig är det inte alls lätt att på ett naturligt och enkelt sätt gå ner i vikt, då min kropp inte vill göra sig av med mer än nödvändigt och sparar på allt den kommer åt.
Så jag kan bevisa att det inte är en myt
Nej, svältläge är INTE en myt. Här är svaret från Må Bra's dietist på just frågan NÄR kroppen går in i svältläge:
"Det är svårt att ge ett exakt svar på din fråga eftersom den har att göra med grundomsättningen, det vill säga kroppens energiförbrukning i vila. Grundomsättningen brukar ligga på cirka 1 100 kcal/dygn men bestäms av en persons ålder, kön och kroppsstorlek. Ju äldre vi blir, desto lägre omsättning får vi. Kvinnor är ofta mindre än män och har därför en lägre grundomsättning.
Vid tuffare dieter, bantning och fasta får man oftast i sig mindre energi än grundomsättningen. Kroppen reagerar då med att spara energi. Detta visar sig till exempel genom att du får svårt att hålla värmen, du fryser. Redan efter ca 14 dagars hårddiet kan man ligga 30 procent under den normala energiomsättningen. Då har man gått in i ”svältläge” vilket kan få många negativa konsekvenser för kroppen.
Om du är registrerad på MåBraLättviktarna och följer din energirekommendation, undviker du risken att hamna i svältläge."
Jag började gå ner i vikt när jag började ÄTA ordentligt med BRA mat!
/Lizzie
Detta är ingen myt då jag själv är bekant med det...
jag hade under en väldigt kort tid gått ner väldigt mkt i vikt från 98 till 72 på 1-2 månader pga vissa faktorer. När jag sedan började må bra och äta igen gick jag så klart upp i vikt igen...
Men nu ligger min kropp i "sparnivå" och jag behandlas även för detta!
Om jag inte skötter mig mat osv så blir jag värre och kan då få håravfall, frossa osv.
så för mig är det inte alls lätt att på ett naturligt och enkelt sätt gå ner i vikt, då min kropp inte vill göra sig av med mer än nödvändigt och sparar på allt den kommer åt.
Så jag kan bevisa att det inte är en myt