Häst vars ben man inte får ta på

D

dancehall

Hej! Jag fick hem min häst för en vecka sedan och då hon blivit misshandlad tidigare får man inte ta på hennes ben. Jag har läst och lärt mig jättemycket om hur man ska göra för att få förtroendet för hästen och låta mig ta på hennes ben osv men jag vill även höra vad ni har för idéer angående detta! Frambenen har jag börjat få ta på lite grann, men bakbenen har jag inte ens gett mig in på än då jag garanterat kommer att få en spark om jag hastar på henne för mycket. Min metod är att bara snudda på benet och sedan ta bort min hand innan hon reagerar och flyttar bort benet.

Men vad har NI för tips att ge mig angående detta? :) Tacksam för svar!

Sv: Häst vars ben man inte får ta på

Det bästa är nog att bara ta det lugnt och metodiskt. Försöka bygga upp förtroendet allmänt och efterhand närma sig benen. Börja känna på resten av kroppen som hästen tycker är ok och när hästen är lugn och avslappnad försiktigt gå ner på benen mer och mer för varje dag. Försöka få det att hänga ihop med att man känner eller ryktar på kroppen om du förstår hur jag menar. Ställ in dig på mycket tålamod och lugn, så löser det sig till slut.

Tack! Det är i stort sett så jag gör så jag hoppas att allting löser sig med mycket tålamod. Jag tänkte ta bakbenen när jag får röra henne på frambenen utan problem.

ett tips är att använda ett spö och klappa hästen med det. Då vänjer sig hästen vid spöt och du slipper riskera att bli sparkad. Min tvååring var precis likadan när jag fick hem honom i slutet av maj och nu är han inte rädd om benen längre. Tänk bara på att ta det lugnt gå fram och tillbaka med spöt från kroppen till benet tillbaka till kroppen där han är lugn. Börjar han dansa runt så låt honom göra det håll inte fast honom, men försök ändå att hålla kvar spöt på benet tills han stannar. När han stannar tar du bort spöt och då kommer han att inse att det inte var så farligt!

Tack för svaret, och så vill jag upplysa om att det är en hon :angel: Jag ska testa med ett spö men det kan hända att det är det hon blivit slagen med och då är det nog så gott som kört.

ta något annat än ett spö till att börja med isf, eller låt henne vänja sig vid spöt =) finns massa bra trådar om det om du letar lite ;)

Haha, tack ;) vad borde jag söka på då?

Känns som NH är något för dig och Seven Games :).
Jag har gjort en liten handbok till mig själv med saker jag hittat på nätet. PM:a din mail så skickar jag den.

Börja försiktigt. Borsta hästen och ta dig längre och längre ner. Dvs som Mattsson sa. Jag hade aldrig använt ett spö! Min gamla ponny gick inte att röra bakbenen på när jag fick henne, iofs gick det att borsta men så fort du la dit handen så sparkade hon i panik. Jag gjorde så att jag började uppifrån och borstade ett tag och tog handen ett tag. Tillslut kunde man ta överallt. Detta tog ett bra tag och efter drygt 1 år gick hon att sko bak utan att ge henne lugnande.

Hade jag i det första läget tagit fram ett spö hade det aldrig gått. En häst som har blivit misshandlad glömmer det inte. Nu efter 11 år går det att rida med spö men hon gillar det inte. Och blir hon spänd i samband med att man lyfter/tar på bakbenen kan de gamla takterna komma fram lite, även fast hon nu inte sparkar. Tålamod är det enda som funkar! :)

För det första försök inte hantera en häst som blivit misshandlad med ett spö.var det sämsta förslag jag någonsin hört.Jag har en sådan häst ,när jag fick henne så kunde man inte ens lägga handen på halsen på henne.Utrusta dej med ett stort lugn och tålamod.Du måste få hennes förtroende och det lär du aldrig få om du "viftar" med ett spö.Börja med att bara låta handen klida över benen står hon still så beröm,visar hon obehag avbryt för att sedan fortsätta när hon är lugn.Lycka till

TID! tiden är ditt bästa verktyg och korta återkommande repetitioner. dvs, flera gånger varje dag tar du lite på benen på ett trevligt och smeksamt sätt och visar hästen att du uppskattar att du får det. Försök att aldrig göra det mer än vad hon står ut med. Passar det dej så säg BRA och ge henne en godis varje gång hon inte spattar iväg eller reagerar. Lär henne att du vill ta på hela henne mjukt och trevligt när hon är lös. Att binda upp henne gör bara att hon gör sig beredd på att försvara sig. Jag har en häst som jag nu efter TRE år kan hantera fötterna på lös utan att hon blir orolig, men det har som sagt tagit tiiid, och varje gång jag har blivit målorienterad och velat mer än hon klarat av har vi gått baklänges. Jag använde ett REP för att vänja henne vid att man rörde vid benen först, det verkar som hon kopplade ihop händer med obehag, repet är neutralt och dessutom kan man lyfta hoven utan att stå i stamp- eller sparkzonen. Intressant är att samma häst kom och gav mej sin hov när hon hade en stor sten inkilad, under tiden hon var skiträdd för att lyfta hoven åt mej, då förstod jag att jag var på rätt väg. Tålamod och tid och envishet större än hästens;-)

Ja har hon blivit slagen med spöet och inte litar på att du inte är farlig måste du självklart vänja henne vid att du inte är farlig med ett spö i handen. Själv använder jag egentligen inte ett riktigt spö, men en carrot stick (från Parelli).
Den är ju hårdare och därför lättare/bättre att klappa på hästen med än vad ett vanligt spö är. Jag skulle försöka vänja henne sakta och försiktigt att spöet inte är farligt och börja klappa henne försiktigt bakom manken om hon är lugn när du håller det i handen. Börja inte med benen förrän du vet att hon litar på dig med ett spö i handen och du kan klappa henne på hela kroppen med spöet.

Hej TS! orkar inte läsa igenom alla svar!

Mitt sto är åxå fd misshandels fall och hon har varit mycket svår med bakdelen, jag gör så att jag håller handen på benet och bara håller kvar.

Först ryckte hon och försökte komma undan men efterhand märkte hon att inget hände, att hålla på med spö skulle vara hel tokigt eftersom hon tidigare blivit ordentligt piskad, det kan ju ha hänt din häst åxå!

Lycka till!

Jag gjorde så att jag när jag borstade och grejade med hästen så hade jag hjälp av en som stod och höll hästen så att den kunde vrida på huvudet och själv följa med och se vad jag gjorde. Varje gång jag fick röra lite längre ner på benen berömde jag massor, främst med ord och klapp, men ibland (sällan) med en liten godbit....

Denna häst vet jag lyfter benen innan du ens hinner fram nu när du ska kratsa hovarna och är supersnäll med hovslagaren.

Men som en del andra har sagt... De det massor av tid och gör helt enkelt ingen stor grej av det.... Man märker oftast själv på hästen när den är redo att gå vidare!

Lycka till!

Mvh Domino_s

Klicka in henne, klockrent hjälpmedel för den typ av problem du beskriver.

Klicka in med äpplen eller annat oemotståndligt. Sen är det bara att börja shejpa in och jobba dig mot bakbenen.

När vi fick hem vår ponny kunde vi knappt komma i närheten av både rumpan och bakbenen. Hästen hade varit misshandlad och vid minsta lilla rörelse som var för hastig flög hon i taket rent ut sagt. Hon på vägen till dit vi är i dag bland annat krossat en vägg, bucklat en bil, stegrat över och lagt sig på rygg men nu är hon världens goaste ponny. Har haft henne i snart fyra år och nu märks det knappt längre att hon varit misshandlad.

Som många redan skrivit är tid det absolut viktigaste! Låt henne fundera på vad det är du gör med henne och låte henne lista ut att det kanske till och med kan vara skönt.

En sak du kan träna på är att ha hästen i grimma och hålla den i ett grimskaft. Stå på stallgången eller någon annan stans där det är tillräckligt stort att du kan snurra runt henne utan hon slår emot någonstans. Börjar på tex höger sida. Håll din position nära henne men inte för långt bak så hon inte kommer åt att sparka dig om hon nu skulle göra det. Håll grimskaftet i din vänstra hand och se till att hästen är fokuserad och tittar på vad du håller på med. Smek med din högra handflata i cirklar där hon accepterar att du tar på henne och jobba dig sakta mot de ställen där hon tycker det är mindre bekvämt. Accepterar hon det inte och kanske kickar mot dig går du emot henne med lugna bestämda steg samtidigt som du ser till att hennes huvud är vänt mot dig och snurra henne ett par varv. Släpp inte kontakten mellan din högra hand och hästen. Fortsätt och märker du att hon börjar acceptera det går du sakta tillbaka till där du började och sedan börjar du om på nytt. Det är bara att jobba på. Jag lovar dig att det till slut kommer att ge resultat så ge inte upp:laugh:

Det första stoet gör när hon fått sitt föl är ju att slicka och buffa på det. Det är precis samma sak du ska göra genom att använda dina händer. Att du får ta överallt på din häst är något bland det första som måste fungera.

När våran ponny väl accepterade att vi tog på henne överallt med handen började vi använda borstar, svampar och tillslut även ett spö där vi knöt fast en liten handduk längst ut. Då var det inte riktigt samma sak som ett spö tyckte hon, men även detta tog lång tid innan hon accepterade det. Det är några grejjer du kanske kan testa sen också;)

Lycka till med din häst! Är säker på att du kommer få en toppenhäst när hon väl börjar lita på dig:laugh:

Tack för alla tipsen! :) Har haft henne i snart 2 veckor nu och jag ser redan jättestor skillnad. Nu får jag ta på båda hennes framben, under magen, lägga på och dra av täcken och så vidare. I början kunde jag knappt ta på hennes bog, det var liksom lägsta punkten. Känns jätteskönt!

Låter som om du verkligen är på rätt väg,se bara till att skynda långsamt så att hon hinner med att smälta allt.Lycka till i fortsättningen:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 039
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar