Häst utsattes för grov misshandel

(TTELA)
Natten till tisdag tog sig någon in i Brätte ridskolas stall och trasade sönder ett stos könsdelar.
- Jag är så arg och ledsen och undrar hur man kan vara så grym mot ett djur som inte kan försvara sig, säger Linda Svensson, ridskolechef och ägare till det utsatta stoet som heter Romantica.

http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=117722

Sv: Häst utsattes för grov misshandel

usch fy ,jag skulle vilja plåga ihjäl denna sjuka människa.igentligen skulle man sverige runt samla in en summa pengar till den person som kan få fast gärningsmannen,någon sorts "hittelön".
Hittelön låter helt ok.

Allmän lynchning däremot gillar jag inte. Vi har domstolar i Sverige och det anser jag fungerar bättre.

Skall sjuka människor plågas ihjäl? Jag tror inte du menar det egentligen. Skulle du kunna tortera en annan människa?

Alltså, vad är vitsen med att misshandla ett djur? Hur kul är det egentligen? De kan ju inte vara riktigt friska som gör sådant.

om jag såg någon ge sig på ett oskyldigt djur i hage el så eller till och med mina hästar ,då hade jag inte tvekat en sekund jag hade kunnat göra så emot den människan.det är precis som om någon skadar mitt barn med vilja och jag ser det ,då hade inte denna människa haft det lätt. hur ser lagen ut eg? tycker det är kränkade för de stackars djur som blir vanvårdade tex.ägaren får en tillsägelse först,sen får dom djurförbud och ev böter,har dom fortfarande djur efter det kanske dom får någon månadsfängelse.tragiskt tycker jag.sen dessa sk män som går och våldtar kvinnor tex en där tjejen blev grovt misshandlad ,så får han 6månader i buren..:eek: :eek: sen är han ute igen.så lagen gillar jag inte,dom är för slapphänta med straffen.

vet en människa som fick djurförbud,pga att hans ardennrar såg ut som magra araber,3 st självdog ute i hagen pga matbrist,fick ej någon mat,rymde hela tiden.han har fortfarande djur,hur enkelt som helst han skrev över sitt sk företag på sin son.vet även en som jag anmälde,han hade ett svenskhbl som jag kunde räkna revbenen på när jag ändå stog ca 15-25 meter ifrån hästen.vet kom ut och avlivade den hästen,och han fick djurförbud.sen gick det ca 6månader och så hade han skaffat sig två st shettisar,som efter ca 2-3månader hos han var magra,sen försvan dom från han. SÅ bra är våra straff och lagar i sverige....:mad: :mad:

jag var oxå veg innan,men sen fick jag jobb som grisskötare,på 3olika ställen,även med tjurar.och det ändrade min sk "syn" på dessa sk plågade stackars djur som växer upp inne i stallen.kan bara säga att grisar i sverige har det VÄLDIGT BRA!.jag är inte längre veg,pga att jag fick komma in och se "verkligheten" av själva uppfödningen till slakten. vad är det som ni tycker är dåligt? grisarna växer upp i flock,har ströbädd,fri tillgång till vatten,liggbås som dom får ligga i sjävmant,mat får dom 3-4g per dag,om någon blir bendålig el bara dålig, blir dom behandlade med antibiotika(precis som människor).stor yta att springa på i ströbädden. man kan riktigt se hur lyckliga dom är. sen så låter vi aldrig någon gris lida,utan bryter den benet el är väldigt dålig då tar vi beslutet snabbt att det är bättre att avliva grisen omg än att låta den lida i några dagar. Jag rek verkligen alla veg att besöka en grisuppfödare och se hur grisen verkligen har det.mvh gwennie

/Och det här med vegeterian eller inte tycker jag är upp till var och en. Djur kommer alltid att födas upp för att slaktas och folk kommer alltid att äta kött vare sig jag gör det eller inte./

Världens äldsta "argument".

/Om jag skulle vara riktigt djävulsk skulle jag kalla vegeterianer dumma eftersom grönsaker oftast besprutas vilket förorenar runt omkring åkern också vilket dödar vilda djur och speciellt insekter... ja men vaddå? Ska det vara rättvist så har väl även insekterna rätt att leva? Eller?/

Jag kan tyvärr inte ta ansvar för att man använder preparat i vissa länder. :smirk: Det som är intressant för mig, är att göra det som står i min makt.

Jag är ledsen, men om jag skulle vara riktigt djävulsk, skulle jag kunna kalla köttätare dumma, eftersom det är synd om husdjuren. Övriga torteras varje dag, men de ska räkna med sitt öde. Det är deras uppgift.

...inte ska vi väl behöva kalla varandra dumma för att stå för det vi gör?

Aja. I vanliga fall försöker jag inte att pracka på andra mitt livsval. Det är inte lönt att skälla på folk hit och dit, jag gör mitt, andra kan inte tvingas till annat än sitt. Egentligen hade jag endast tänkt gasta lite om dubbelmoralen, men det får vara bra nu. :cool:

He he jo jag förstår ditt val också. Jag äter ju för sjutton grönsaker med. Men det är lite dumt av "vissa vegeterianer" som kallar oss köttätare för idioter för att vi äter kött. Jag menade inte att kalla någon dum såklart men jag menade det att om jag ville vara riktigt djävulsk så skulle jag kunne lägga upp en lång lista på vad besprutning av grönsaker gör mot djurlivet... både i SVerige och utomlands. Men jag anser att jag har rätt att äta kött och att vegeterianer har full rätt att välja bort kött, men man behöver inte pracka på någon annan sin livsstil eller säga att man har mer "rätt" för att man är vegeterian, eller köttätare.

Men du har helt rätt Panzerkat. Man ska göra det som står i ens makt för att hjälpa djur som far illa. Jag har anmält några djurplågare, donerat pengar till djurskyddsföreningar och hjälpt till så gott jag kan...

Stå för den du är och acceptera andra för vad de är. Svårare än så är det inte (Gäller alla)

om jag såg någon ge sig på ett oskyldigt djur i hage el så eller till och med mina hästar ,då hade jag inte tvekat en sekund jag hade kunnat göra så emot den människan.

Det finns nog redan någon som gjort något liknande mot den människan. Det brukar vara så, tyvärr.

Hittelön låter helt ok.

Allmän lynchning däremot gillar jag inte. Vi har domstolar i Sverige och det anser jag fungerar bättre.

Skall sjuka människor plågas ihjäl? Jag tror inte du menar det egentligen. Skulle du kunna tortera en annan människa?

:bow: :bow:

det är ju hemskt gjort ! hur kan man vara så där vidrig och gå och göra något sådant ?!

lås in honom och slängbort nyckeln. en sådan person som gör sånt där mot en stackars häst borde faktiskt få sitta inne hur länge som helst !

stackars hästen ! :(

Tycker detta e helt sjukt DÅLIGT !!!!!:mad:

Usch, det är så hemskt onödigt att hålla på sådär :(

Två funderingar:
- Hur mycket försenar det brandkåren vid en utryckning om man har låst stallet?
- Vad blir straffet för gärningsmannen om han/hon nu mot förmodan åker fast?

Saken är den, att om det börjar brinna i ett stall så tar det inte många minuter innan det är övertänt p.g.a allt hö och all halm.. Den där julbocken i Gävle (tror det är gävle) det tog juh bara 3 min knappt innan den va över tänd .. Och den är juh av halm..

Och tänk då om det brinner i ett stall med hö och halm på skullen.. Då ska man först låsa upp innan man kan komma in för att ta ut dom redan skräck slagna hästarna..

Och om ägaren till stallet inte bor på stället och har nyckeln med sig hem ..

Nej , det där med att låsa ett stall har både för och nack delar..

FY FAN!!!! :mad:
hur kan man bara göra en sådan sak?:confused:
tänk om min häst ligger och skriker i boxen med en sönder trasad snopp:eek:
fy jag ryser bara jag tänker på det.
undrar vad han/hon tänkte när han/hon gjorde det?
jag försår mig bara inte på sådana dum huvuden.:eek:

men det är inte riktigt samma sak at äta ett barn som att äta ett djur jag tycker så klart att det äre hemskt att vissa plågar djuren till döds.:cry: '

jag undrar varför han/hon gjorde det och jag har svårt att tänka mig att det är en ''hon'' som har gjort det men det kan ju vara vem som heldst, kanske mostern i järfälla:p man vet ju alldrig

jag undrar om det var några tånåringar som gjorde det och trodde att det var häftigt:cool: det har ju hänt förut...

jag börgade gråta när jag såg det uch...
jag tycker synd om hästen det måste ha gjort satans ont.

jag hoppas dom hittar jäveln och stoppar honnom i fängelse :devil:

jag fattar inte hur han bar sig åt för att ens kunna göra en sådan sak:confused: :mad:

har människan inget samvete??????

*kl*

Några av er skriver att grisar och kor minsann har haft ett bra liv innan dem dör iaf. Vet ni hur kycklingindustrin ser ut? Den är verkligen till stor del horribel, ändå väljer ni att äta dem som plågats ihjäl.
Hästen har plågats och det är hemskt, men många här reagerar mest för att det har hänt ett husdjur.
Ang. insekter; inga ska plågas där heller. Dock finns dem i myriader, har obefintlig intelligens så jag ser inte deras död som en stor förlust faktiskt. Huvudsaken är att de inte ska plågas heller.

De skyldiga borde minsann bli kastrerade inför allmän beskådning...*grrrrrrrrrrrrrrrrrrr*

*kl*

Några av er skriver att grisar och kor minsann har haft ett bra liv innan dem dör iaf. Vet ni hur kycklingindustrin ser ut? Den är verkligen till stor del horribel, ändå väljer ni att äta dem som plågats ihjäl.
Hästen har plågats och det är hemskt, men många här reagerar mest för att det har hänt ett husdjur.
Ang. insekter; inga ska plågas där heller. Dock finns dem i myriader, har obefintlig intelligens så jag ser inte deras död som en stor förlust faktiskt. Huvudsaken är att de inte ska plågas heller.

Jag har skrivit att det finns andra sätt att ta ställning på. Jag har aldrig skrivit att jag köper köttet som finns i affären. Bara för att jag äter kött i alla former behöver det inte betyda att jag köper det billigaste på Wil**s.. Jag värnar om djuren, och tar ställning på mitt sätt. Älg (o om jag har tur rådjur) får jag från en nära vän som är jägare. Nötkött från samma vän som är mjölkbonde, ibland sparas en tjur bara för att bli just mat. Grisar brukar födas upp 2-4st varje år på samma ställe, och därifrån får jag fläskkotletterna. Lamm från en släkting som föder upp får. Jag vet vart mitt kött på tallriken kommer ifrån, med säkerhet vet jag att de haft ett bra liv och slakten sker på ett bra sätt. Dessa djur fraktas inte långa mil utan avslutar sitt liv där de hör hemma. Har varit med vid slakt av en kviga o förvånades av hur lugnt allt var. Ingen stress, kvigan var helt lugn.

Det här är såklart ingen möjlighet för alla, men detta är _mitt_ sätt att värna om djuren o ta ställning, jag säger bara att bara för att jag äter kött så är jag ingen djurplågare. Och många med mej, var o en på sitt sätt.

Inget djur, husdjur eller inte förtjänar väl inte att bli behandlad som detta stackars sto, det är fruktansvärt, jag skulle ha reagerat lika starkt för vilken djurart som helst.

:bow: För att du ser till vad köttet kommer ifrån. Jag tycker absolut inte att köttätare är djurplågare, men jag tycker att man som dig om man nu äter kött bör välja lokalproducerat eller vilt.
Det som har hänt detta stackars sto är hemskt och jag kan bara hoppas att hon inte får men av det och att den som gjorde det här får ordentlig vård så h*n inte gör det igen.

:mad: Gud va onödigt!! Stackars häst! Den har ju inte gjort nått fel

för övrigt för att följa disskusionen så tycker jag att alla mänskliga varelser på denna jord ska ha ett värdigt liv!

*kl*

Jag bor bara ett par mil från Brätte. I söndags hade vi stort polispådrag i stallet för att de hade fått tips om att han/de var i närheten av vårat stall.

Det känns så fruktansvärt. Vad ska man göra? Vi har pratat på att hålla vakt men vad gör man om en psykopat med kniv kommer mot en. Kanske gör jag mitt barn moderslöst istället.....

Vi har låst och bommat igen så mycket vi kan. Måtte de snart hitta idioten.

går det inte att sätta upp kameror i stallet och skriva varnande skyltar, att detta stall är bevakat och överträdelser kommr att polisanmälas, övervakning torde väl vara det bästa sättet att skrämma bort dessa människor?

GAAAAAAAAAAAAH
Såna människor ska sättas bakom lås och bom tills dom dör.
De ska vara inom psykvård jämt och ständigt, helt utan någon kontakt med släkt och vänner. LÅT DEM LIDA!!!

Att det alltid ska vara för snälla straff!
Om vi t.ex. tar våldtäktsmän - Varför inte bara kastrera dem efter första gången? Varför vänta till andra / tredje gången, varför låta fler tjejer bli gravida på det sättet?

Och alla där ute, kom ihåg att ALDRIG göra någon levande varelse illa! :)

Men, jag tycker att personer som gör sånt där är farliga, och de ska hållas bakom lås och bom!!!!!!!!

kram Nicole :p

alltså ursäkta mig men ser du motsägelsen i vad du själv skriver? Tycker det är förvånandsvärt att folk debattarerar hätskt för att försvara kycklingars rätt till ett värdigt liv åt ena hållet och åt andra hållet tävlar om vem som kan komma på det mest fasansfulla sättet att plåga sjuka människor :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka